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 Valószínűleg 10 emberből 9 azt mondaná, hogy még ha a személyautóknál van is esélye a villanyautózásnak, az igazán kemény macsó munkagépeknél soha nem fognak beválni. A Volvo építőipari üzletága erősen nem ért egyet ezzel. Városi csend A Volvo CE, amelynek már 25 éve semmi köze a most a Geely által tulajdonolt Volvo Cars személyautókat gyártó céghez, nemrég bejelentette új elektromos modellpalettáját, amely szembemegy a fenti közvélekedéssel, és megkéri, hogy fogja meg a sörét.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 A vállalat elektromos munkagépei ugyanis amellett, hogy csendesek és környezetkímélőek, modern akkumulátoraiknak, töltőiknek és erős villanymotorjaiknak köszönhetően abszolút képesek versenyre kelni dízeles társaikkal. Volvo EWR150 A 2025 közepén érkező EWR150 akkumulátoros, 15 tonnás exkavátor rendkívül kompakt, a kategória legkisebb forgóvázával rendelkezik, így alkalmas a szűk belvárosi munkákra is, és a markolókanálon kívül számos más kiegészítővel lehet felszerelni. A töltést éjszaka egyszerű hálózati csatlakozóról vagy wallboxról is meg lehet oldani, de a folyadékhűtéses akkumulátor a villámtöltésre is fel van készítve. Közelebbi specifikációkat egyelőre nem tettek közzé. LFP a fedélzeten A kotrógépen kívül két másik új elektromos rakodógépet is bemutattak most – ezek L90 és L120 névre hallgatnak. Mindkét munkagépnek külön-külön villanymotorja van a meghajtásra, illetve a hidraulika mozgatására, így mindkét funkcióhoz midig elérhető a maximális teljesítmény. Reakcióidejük és ciklusidejük is sokkal rövidebb, mint hagyományos meghajtású testvéreiké. A Volvo egy vadonatúj váltórendszert és elektromos platformot tervezett a munkagépekhez, emiatt azok a gyártó szerint rendkívül hatékonyak. Volvo L90 Az L90-es a könnyebb feladatokat egy egész munkanapon át el tudja látni, közepesen nehéz körülmények között 4-5 órán át használható, mielőtt tölteni kell. Fő felhasználási területe az ipari anyagmozgatás, az erdőgazdálkodás, a mezőgazdaság és tereprendezés, a bányászat és a hulladékgazdálkodás – ehhez 2,1-7,3 köbméteres kotrókanalat tud fogadni. Volvo L90 Az L90-es 600 voltos, 180 kWh-s LFP akkupakkját 70 perc alatt lehet feltölteni nulláról 100 százalékra, ha 150 kW-os DC töltőt, vagy a vállalat PU500-as töltőberendezését használják, de fedélzeti AC töltőjével is 6-7 óra alatt tele lesz az akku. A gép 2025-ben lesz elérhető egyes európai országokban. Az L120-as egy ennél jóval nagyobb, 282 kWh-s akkupakkot kapott, amelynek kémiáját nem árulták el, de ez is 600 voltos. A töltési csúcsteljesítmény 180 kW, ami egy óra 40 perces töltést jelent 10-ről 100 százalékig. Ehhez is használható a PU500, de 40 kilowattos hordozható DC töltővel is párosítható. Az éjszakai töltéshez 5-9 óra kell a töltő teljesítményétől függően. Volvo L120 Ez a munkagép már 2024 negyedik negyedévében elérhető lesz. Mobil akku a semmi közepére A Volvo gondolt azokra a szituációkra is, amikor az infrastruktúrától távol kell elektromos gépeket, akár a fenti hatalmas munkagépeket tölteni. A PU500 egy IP54-es védettségű 7 tonnás konténer, amely egy 396 kWh-s NMC akkut rejt, és CCS2 csatlakozóján keresztül maximálisan 240 kW teljesítménnyel tud tölteni. Természetesen a DC töltésen kívül váltóáramot is tud szolgáltatni, mégpedig akár 3 fázison 32 Amperrel vagy akár egy mezei 230 voltos konnektoron keresztül is. Volvo PU500 Magát a PU500-at úgy tervezték, hogy, ha lemerült, a 3×2,5×2,6 méteres konténert fel lehet tenni egy platóra és el lehet vinni valahova feltölteni mégpedig maximálisan 50 kW AC-vel. Ez persze 6-7 órás töltési időt jelent 10-ről 100 százalékra. Érdekes, hogy DC töltési képességet nem kapott – ez sem a specifikációkban, sem a működést ábrázoló ábrákon nincs feltüntetve. Az viszont biztató, hogy -25°C és +40°C között használható. Volvo PU500 De persze a PU500-at mobil megoldásnak nevezni egy kis költői túlzással lehet csak, hiszen egy daruval kell platóra emelni a 7 tonnás berendezést. Van azonban a Volvonak egy ennél kisebb méretű megoldása is – persze ennek a teljesítménye is kisebb. Volvo PU40 A PU40 egy 40 kWh-s NMC akkupakkot kapott és 17 kW teljesítménnyel tud DC-n tölteni Volvókat, illetve 3 kW-tal AC-n minden mást. A 900 kilós, nagyjából 1,3×0,9×1,2 méteres téglatestbe integrált akkut külső AC forrásból 6 kW, DC-ről pedig 17 kW teljesítménnyel lehet tölteni, és 2 óra alatt 10 százalékról indulva tele is van. Volvo PU40 Az IP54-es védettségű dobozt -10°C és +40°C között használhatjuk. Jönnek az elektromos bányagépek – itt is véget ér a dízelkorszak? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!