PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 17. szerda

Még a hulladékhőt is hasznosítja a lübecki e-busz garázs

elektromos busz
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

A német kormány igen ambiciózus célokat tűzött ki a CO2-kibocsátást illetően: 2030-ig 65 százalékos, 2040-ig pedig 88 százalékos csökkentést irányoztak elő, amivel nem kis nyomást helyeztek, többek között, a tömegközlekedési vállalatokra. Így nem meglepő, hogy számos német városban nagy erőkkel folyik a buszflották elektrifikációja. Bonn és Darmstadt például 2025-ig teljesen villamosítaná a tömegközlekedést, a Nürnbergben ugyanezt a 2030-as évek elejére tervezik, míg Lübeckben a cél a járműállomány 70 százalékának villamosítása 2030-ig. Az észak-németországi városban így 2023 közepéig 50 teljesen új elektromos autóbuszt állítottak szolgálatba, és ezzel évente mintegy 2 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg.

A flotta éjszakai, illetve üzemszünetekben való töltéséhez 40 darab, egyenként 180 kW teljesítményű töltőponttal bővítették a már korábban is meglévő EV-töltőinfrastruktúrát. Hogy megkönnyítsék az üzemeltetők és a sofőrök munkáját, a CCS2 töltőkábeleket kb. 50 cm-mel a csarnok padlója fölé lógatva, 2,5 méter magasságban szerelték fel, így éppen kézre esnek a csatlakoztatáshoz, illetve a csuklós buszok töltésére is alkalmasak.

Ugyanezt a felfüggesztéses kialakítást alkalmazták a Hamburg vonzáskörzetében lévő Schenefeld városában is, ahol 64 e-busz helytakarékos gyorstöltését teszik lehetővé a 150 kW teljesítményű töltők. Itt a töltőegységeket egy különálló műszaki épületben helyezték el, ahol fejlett füstérzékelők jelzik az esetleges füstképződést a központi rendszernek.

A helytakarékos töltőtelepítéshez egy alternatív megoldást láthatunk a Frankfurt melletti Wiesbaden buszgarázsában, ahol 56 Mercedes-Benz eCitaro busz hatékony töltését kellett megoldani úgy, hogy a járművek száma és a teljesítménykapacitás is növelhető legyen a jövőben. Ezért a töltőoszlopokon a kezelő- és vezérlőfelületet áthelyezték az oszlop elejére, így a könnyebben hozzá lehet férni a készülékek között található CCS-töltőkhöz.

Szintén innovatív megközelítésben gondolkodtak Jénában, illetve Kölnben, ahol már évek óta napi több ezer utast szállítanak a csendes e-buszok. Ezeken a településeken az alapvetően éjszakára időzített flottatöltést kiegészítették a megállókba telepített, pantográfos gyorstöltőkkel, amelyekhez a tetőre szerelt áramszedővel csatlakozhatnak a buszok. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy akár egész nap az utakon maradjanak a járművek, és ne kelljen a töltés miatt a depóba való visszatéréssel számolni. E helyszíneken is Siemens-technológia tölti a buszokat.

Mindemellett Lübeckben a flotta zöldítését még egy extra fenntarthatósági elemmel is kiegészítették. A töltőpontokhoz egy olyan, 12 áramfejlesztő egységből, elszívó- és szellőző eszközökből, valamint ventilátorokból és hőmérséklet-érzékelőkből álló rendszert is telepítettek, amellyel a hulladékhő a garázs fűtéséhez felhasználható, vagy a tetőn keresztül elvezethető.

Villanyautósok