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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Rendkívüli híreink következnek: a Tesla pénzt kér az autóiért!

Esküszöm nem akartam  ilyen butaságokkal foglalkozni, főleg, hogy hamarosan sokkal fontosabb híreink lesznek: keddig megtudjuk elérte-e a Tesla a heti 5 ezres mérföldkövet a Model 3 gyártásával. Ez a határ tűnik a profitabilitás küszöbének, úgyhogy a Tesla idei legfontosabb sajtóközleményét várjuk.

Naponta olvasunk butaságokat és álhíreket a villanyautózás, na meg pláne a kaliforniai gyártó körül, így amikor a napokban a CNBC egy újabb badarságból próbált szenzációt csinálni, már meg sem rezzentem. Aztán láttam, hogy péntek délután a Totalcar is átvette a hírt, megtűzdelte még pár más jól értesült butasággal, az Index meg kitolta címlapra.

A hír igaz, a körítés sárral dobál

A Totalcar szalagcíme szerint „több pénzt kér a Tesla a Model 3 megrendelőitől”. Nos, ha a kedves olvasó ebből arra következtetne, hogy valami újabb díjat vagy az eddigi 1,000 dolláron túl plusz előleget kérnek a 450 ezer sorban állótól, akkor nincs egyedül.

A nagy leleplezés a Totalcar hírében. Forrás: Index/Totalcar

Ráadásul a cikk további része sem igyekszik a félreértést tisztázni, sőt, még rá is tesz pár lapáttal:

„A pénzügyi mérleg alakulása alapján sokan temetik a Teslát, de úgy néz ki, a kaliforniai cég nem fogyott még ki az ötletekből. Most úgy igyekeznek pénzhez jutni, hogy az eddigi foglaló mellé még egy kis pénzt kérnek azoktól, akik a Model 3-asukra várnak. Így aki tényleg szeretne ilyen autót, az az eddigi 1000 dollár – mintegy 283 ezer forint – mellé le kell, hogy tegyen további 2500-at, ami úgy 708 ezer forint a mai árfolyamon számolva.”

Nem hiszem, hogy velem van a baj, ha a fenti sorokból azt olvasom ki, hogy itt bizony pénzügyi manipulációról van szó: a pénz szűkében lévő fremonti vállalat újabb pénzeket igyekszik legombolni az autójukra várakozóktól, hogy feljavítsa pénzügyi mérlegét.

Mentségükre legyen mondva, nem maguktól voltak ilyen okosak a Totalcarnál, hasonló hangvételű volt a külföldi hírportálokon megjelenő szalagcímek zöme is. Más kérdés, hogy autós újságíróként azért tudhatnák, hogyan működik a Teslánál az autók rendelése, vagy legalább utánanézhettek volna.

Mindeközben a valóságban

Az igazság azonban ennél jóval kevésbé drámai, ráadásul remek hírek vannak a hátterében.

A múlt hét közepén ugyanis szinte az összes észak-amerikai előrendelő előtt megnyílt a Model 3 konfigurátor. Ez azt jelenti, hogy összeállíthatják a kívánt felszereltségi listát, kiválaszthatják a színt és ha készek a rendelés véglegesítésére, akkor a Tesla gyártásra küldi az autót. Na itt jön a 2,500 dollár.

Csakhogy ez nem valami ravasz pénzügyi újítás a Model 3 vásárlók megkopasztására, hanem a normál üzletmenet része a Teslánál. A Model S és X esetén is ez a rendelés normál menete. A foglaláskor 1,000 dollár, a konfiguráció véglegesítésekor 2,500 esedékes. Természetesen az autó átvételekor, a végső részletnél ez levonásra kerül a számlából.

Míg az első ezres arról szól, hogy csak a komoly érdeklődők regisztráljanak, a másodiknál már vissza nem térítendő foglalóról van szó, hiszen ezután már kezdődik az autó gyártása.

A Model 3 gyári fotókon pózol

Nem erőszak a disznótor

Ráadásul a rendelés véglegesítése nem kötelező és nem is mindenkinek lehetséges még.

Kezdjük ott, hogy jelenleg csak az észak-amerikai megrendelők előtt nyíltak ki a kapuk, tehát nem 450-500 ezer emberről beszélünk. Ráadásul, bár most már elérhető mind az összkerékmeghajtású, mind a normál egymotoros, mind a sport (performance) verzió, sokan várnak a legolcsóbb, kisebbik akkus felszereltségre, vagy például a fehér ülések választhatóságára is. (Ez utóbbi jelenleg csak a legdrágább performance felszereltséggel párosítható).

Ha pedig valaki még nem kész a rendelésre, vagy a kiszemelt konfiguráció még nem elérhető, akkor megteheti azt is hogy vár. Aki viszont már most véglegesíti a Model 3-át az egy július-szeptember közötti időpontban veheti majd át az autóját. Tehát nagyjából a következő negyedévet táblázta be a Tesla.

Ember küzdj és …

Persze ha már lúd, legyen kövér, a cikk végén kapunk még egy pontatlan információt. A szerző a Bloomberg adataira hivatkozva megírja, hogy a Tesla messze van még a megcélzott heti 5000 autós gyártási ütemtől, mert még csak heti 3400-nál jár és a gyárban „küzdenek”. Nos, Madách óta tudjuk, hogy az embernek már csak ez a sorsa…

Az igazság az, hogy pontosan majd csak hétfőn vagy kedden a tőzsdei zárás után tudjuk meg, sikerült-e elérni a célt – természetesen erről be is számolunk az oldalon. A Bloomberg adatait korábban mi is használtuk, de egy ideje már nem, ugyanis egyre kevésbé megbízható a módszerük.

Az oldal egy eredetileg pár lelkes Tesla rajongó által kitalált módszert másolt le a gyártási ütem megsaccolására. Az amerikai gyártó az autók alvázszámát be kell hogy regisztrálja az közlekedésbiztonsági szerveknél (NHTSA), szemfüles informatikusok pedig írtak egy botot ami ezeket a publikus adatokat azon nyomban kitolja Twitterre és berakja egy grafikonba is. Emellett, a Teslás fórumokon bejelentkező vásárlók és fanok által az utcán lekapott alvázszámokat is gyűjtik a botok.

Ez a 26,570-es alvázszámú Model 3, de azóta már láttunk autókat az 50 ezres sávban is. Vigyázat: a számok kiosztása nem folytonos. Forrás: Adrian A. / The Tesla Life Twitter

A Tesla azonban úgy tűnik megelégelte ezeket a praktikákat, mivel túl sok találgatásnak adtak táptalajt. Így változtattak a módszerükön és így már nem a gyártás megkezdése előtt pár héttel regisztrálják be az alvázszámot, hanem csak közvetlenül az autó leszállítása előtt. Ráadásul az utóbbi hetekben szinte csak Kanadába szállítottak, hogy kitolják a 200 ezres határ átlépését, azok az autók pedig nem kerültek regisztrálásra az amerikai hatóságnál. Ami pedig az utcai alvázszám gyűjtést illeti, ez vicces sport volt akkor, amikor az első pár ezer autót kellett levadászni, de a kezdeti lelkesedés jócskán alábbhagyott.

Pontos adatokat pár napon belül tudunk majd. Addig azt javaslom bízva bízzunk.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.