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
auto
2024. 11. 22. péntek
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

Azt mondják az imitáció a csodálat legmagasabb formája – vagy valami ilyesmi, hevenyészett fordításban. Zachary Shahan, a CleanTechnica főszerkesztője már egy ideje sportot űz belőle, hogy száraz statisztikai adatokat érdekes perspektívába helyez színes-szagos grafikonokban. Ez adta az ötletet, hogy hasonlóképpen meséljük el a villanyautózás eddigi legsikeresebb évét a világ és az USA adatainak tükrében. A következőkben, némi körítéssel, 17 grafikont fogunk megmutatni.

Az európai adatokat majd hamarosan egy külön cikkben tárgyaljuk és valószínűleg találunk majd még érdekes globális statisztikákat az elkövetkező hetekben-hónapokban, de ezek az adatok lassabban szivárognak.

Előszó

Mielőtt belevágunk a oszlopdiagram-kavalkádba, megosztanék pár részletet az adatok pontosságával és forrásával kapcsolatban.

Ami a globális statisztikákat illet, nos, nem egyszerű konzisztens számokat találni az interneten, ezért igyekeztem egy forrásnál, a már máskor is használt Statista.com-nál, illetve a Wikipediánal maradni. Tisztában vagyok vele, hogy a wiki mindenki által szerkeszthető, így például szakdolgozatnál azonnali bukó a használata, de ez most nem egy doktori disszertáció, kérem nézze el az olvasó az esetleges apró pontatlanságokat.

Az amerikai adatoknál már régóta az InsideEVs számait használjuk. Főleg a Teslánál lehetnek apró eltérések a CelanTechnica és az InsideEVs között. Mivel a kaliforniai gyártó csak globális számokat közöl, így minden forrás csak becsli a regionális adatokat, de, szintén a konzisztencia kedvéért, ahol eltérés volt, ott az InsideEVs adatait vettem alapul.

Lesz egy-két grafikon ahol az autók bevételei alapján rendezem őket sorba. Hogy ez teljesen pontos legyen, meg kellett volna szereznem a gyártóktól az ASP-t, azaz az átlagos eladási árat típusonként. Természetesen ezt nem nagyon kötik a nagyérdemű orrára. Így, jobb híján és mivel nekünk inkább csak az arányok érdekesek, úgy döntöttem, hogy minden autó gyártójának az amerikai holnapján publikált hivatalos alapárát veszem figyelembe. Megnéztem a legolcsóbb és a legdrágább verzió alapárát és megfeleztem a különbséget. Tehát ha egy autó legolcsóbb verziója 20 ezer dollár, a legdrágább 25 ezer, akkor én 22.500-zal számoltam. Ez nyilván nem a tényleges ASP, nincsenek benne az extrák, sem a kereskedői kedvezmények és azt feltételezi, hogy egyenlő mennyiségben vesznek minden felszereltséget. Szóval ez egy ordas nagy kamu szám, de nekünk, viszonyításnak jó lesz és minden márkánál ugyanannyira pontatlan.

Végül még egy szó a terminológiáról. Az USA-ban „autóként” aposztrofálják a az SUV-kon és Pick-upokon kívüli személyautókat. Utóbbiakat pedig külön kategóriaként kezelik. Itt most mi is ezt a felosztást követjük. Ha nem így tennénk, annyi lenne a különbség, hogy az első 10-20 helyen csak SUV és Pick-up lenne, de az összehasonlíthatóság szempontjából minket nyilván az érdekel, hogyan teljesített a legjobb villanyautó, ami történetesen egy szedán, tehát „autó”, a többi hasonló formájú, méretű, árú autóhoz képest. Hogy platós dömperből mennyivel többet adtak el, az most másodlagos. Arra majd visszatérünk, amikor a Rivian borítja az asztalt.

Tessék kapaszkodni, átültünk a felnőttek asztalához

Az elmúlt év kétség kívül legfontosabb eredménye, hogy a villanyautók, még ha csak egy típus okán is végre felkerültek az USA-ban a komolyan vehető autók listájára és nem kell tovább külön háziversenyt közvetítenünk. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzünk meg először pár globális adatot.

Forrás: InsideEVs

A 2018-as adat természetesen csak az én becslésem, de mivel november végére már 1,7 millió felett jártunk, a november hónap maga több mint 200 ezer autót hozott és december az előző évek alapján erősebb lehetett mint november, így elég valószínű, hogy valahol 1,95-2,0 millió között leszünk 2018-ban. Ez azt jelenti, hogy az utóbbi években 40-70% között növekedtünk évente. Érzésre Kína volt a húzó piac, de az eddigi adatok alapján Amerika és Európai is szépen növekedett. Ha pedig így folytatjuk, akkor idén átléphetjük a 3 milliót. 2020-tól pedig több nagy gyár ígér a tömegeknek elérhető villanyautókat, tehát a növekedés üteme fokozódhat.

Forrás: InsideEVs, Statista

Míg 2014-ben csak a világ új autó eladásaink kevesebb mint 0,5%-a volt villany vagy hibrid, 2018-ra ez a szám megötszöröződött. És aki csak legyint a 2,5%-ra, annak hagy mutassam meg újfent a közgazdasági tankönyvek egyik standard grafikonját, amely az új technológiák elterjedéséről szól. Nagyjából a mai 2,5 százaléknál duzzad már akkorára a hógolyó, hogy a kísérletező, bátor kisebbségen, az újítókon túllépve megjelenik a korai adaptálók csoportja. Ennek nagy része pszichológia: minél többen használják, normalizálják környezetünkben az új technológiát, eszközt, kütyüt, annál kevésbé idekenekedünk tőle, érezzük magunkat különcnek.

Katinka89 grafikája a Wikipediaról.

Most akkor térjünk át az USA-ra és nézzük meg, hogy néznek ki ezek a számok ott 2018-ra.

Forrás: InsideEVs

Ismét szép növekedést látunk itt is, kicsit több mint 80%-kal több villanyos és hibrid fogyott 2018-ban mint egy évvel korábban. Üröm az örömben, hogy, mint majd látni fogjuk, ez nagyrészt 1 modellnek köszönhető és a 140 ezer Model 3 nélkül a 220 ezer többi eladás csak 10%-os bővülést jelent, ami egy elég csúnya lejtő lefelé a 2016-os +36%-ról.

Forrás: InsideEVs, Statista

A jó hír az, hogy miközben az újautó eladások (és ebbe most kivételesen minden autó, a pick-up és az SUV is beleszámít – évek óta stagnálnak, az akkumulátoros megoldás egyre nagyobb szeletet hasít ki és most már itt is 2% felett van.

Forrás: InsideEVs

Nézzük először a tisztán elektromos autók toplistáját és, azt, hogy hogyan változtak a számok az elmúlt 3 évben. A könnyebb olvashatóság kedvéért csak a 2018-as év adatit emeltem ki az oszlopok tetején, de még így is az a baj, hogy a Model 3 olyan szinten agyonnyomja a grafikont, hogy semmi nem látszik. Úgyhogy kénytelen voltam még egy ábrát készíteni a típus nélkül.

Forrás: InsideEVs

Szóval ugyan ez a Model 3 nélkül. Érdekesség, hogy most először a Model X beelőzte a Model S-t – de így is a 3 Tesla van az első 3 helyen. A két nagyobbik autó második és harmadik helye már csak azért is figyelemre méltó, mert 3-4-5x drágábbak mint a sorban mögöttük következők. Az S „gyengülése” ne tévesszen meg senkit, a két modell azonos gyártósoron készül, melynek kapacitása kb. 100 ezer példány per év – így ha az egyik erősödik az a másik kárára van. Globálisan egyébként még mindig a Model S nyert egy paraszthajszállal a sólyomszárnyas testvér előtt, de Amerikában népszerűbbek z SUV-k. Említésre méltó még a 40-es Leaf esete, amely egész évben kevesebb mint 15 ezer példányban fogyott a 17 milliós autópiacon. Ez nagyjából 3 heti Model 3 termelés és harmada az előzetes európai adatoknak. Vajon tud ezen változtatni a 60-as Leaf?

Forrás: InsideEVs

A hibrideknél általánosságban csökkenő tendencia figyelhető meg, ez alól csak a Prius és az új Honda Clarity a kivétel. A Chevrolet Volt-nak (úgy is mint Opel Ampera) ez az utolsó éve a piacon, mert a GM inkább a tisztán elektromos utat választja (dicséretes!) és a vonzó, nagy hatótávú villanyosok terjedésével ez a kategória pár év múlva valószínűleg értelmét veszti. A számok egyértelműen ezt mutatják, ez pedig már csak azért is vicces, mert kb. minden elemzés, amit én az elmúlt években láttam azzal számolt, hogy a következő 10-20 évben még mindig vezetni fognak a hibridek a tisztán villanyosok előtt. Én ezt a logikát soha nem értettem és úgy néz ki a piac is hasonló véleményen van.

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica, Goodcarbadcar

A fenti grafikon talán az egyik legfontosabb mind közül – ez volt cikkünk címadója is. 2018-ra eljutottunk oda, hogy nem 10-20 ezres eladásokkal húzódnak a villanyosok meg a 300-400 ezres benzinesek mellett. Végre nem a 8-as pályán úszunk az esélytelenek nyugalmával. A 11. legnépszerűbb autó (tehát nem SUV/pick-up) a Tesla Model 3 lett Amerikában és mindezt úgy érte el, hogy a termelés igazán csak az év második felében pörgött fel. Az is érdekes, hogy egy vékonyka kivételtől eltekintve az összes szedán esett a Model 3-on kívül 2017-hez képest. (Egyébként a teljes listán is több mint 700 ezres a visszaesés a dömperek javára, és ezen a Model 3 belépője sem segített).

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica, USA hivatalos nettó árak a gyártók honlapja szerint

A fenti grafikon ezt még egy kicsit jobban megvilágítja, ugyanis a darabszámok azt nem mutatják meg, hogy a – tavalyi árak szerint – nettó 46-64 ezer dolláros Model 3-mal szemben a top 10 összes modellje 20-25 ezer dollárért van a kirakatban. Így a bevezetőben vázolt módon kalkulált – pontatlan, de használható – átlagárra számolva már jobban látszik mennyire impresszív a kis Tesla teljesítménye.

Forrás: Cleantechnica

Hogy még pontosabban lássuk, mire volt képes a Tesla amikor már végre heti 5000 Model 3-at tudott gyártan, a 4. negyedévben a Model 3 darabszámban feljött az 5. helyre. És a szokásos kritikára, miszerint igen, de 2 év felhalmozott rendelését szállítják most le, csattanós válasz a Tesla legutóbbi tájékoztatása, mely szerint az utolsó negyedévben a kiszállított Model 3-ak 3/4-e új vevőhöz ment, aki nem rendelkezett előrendeléssel. A többiek az olcsóbb autókra várnak. A kérdés az,hogy 2019-ben tudja-e annyival bővíteni a gyártást a Tesla, hogy a heti 3-4 ezer európai és ázsiai kiszállítás mellett is fenntartsa ezt a darabszámot az amerikai piacon? Ha így vették az 50-60 ezres Model 3-at, mi lesz itt ha kijön a 35 ezres verzió?

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica, USA hivatalos nettó árak a gyártók honlapja szerint

Ismét tovább árnyalja a képet, ha az autók árt is figyelembe vesszük – az utolsó negyedévben a kis Tesla termelte a legtöbb pénzt.

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica,

Szóval azért az eddig is látszott, hogy bármennyire szépen teljesít a 3-as, nem teljesen fair mezőnyben mérjük meg. Hiszen az ő kategóriája a közepes méretű luxusszedánok piaca. Nos, ha lehet ez még nagyobb pofon a régi nagy gyártóknak. Igen, jól látja a kedves olvasó, már felesleges azon vitatkozni, hogy a legkisebb Tesla inkább a 2-es, a 3-as, a 4-es vagy az 5-ös BMW-vel versenyzik-e, mert ezekből együtt nem tudtak eladni annyit mint a Model 3 legdrágább verzióiból.

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica

De parádésan helytállt az immár 6 éves Model S is. Ismét utcahosszal verte a mezőnyt a Tesla csatahajója – ha összeadjuk az S Mercik és 7-es BMW-k számát, még az is kevés, hogy utolérjék. Vajon lesz-e új belépő szintű modell a Teslánál, vagy mostantól 100 ezer dollárnál kezdődik majd az S? És ha ez utóbbi lesz, akkor mennyi fogy majd belőle?

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica,

A Model X is szépen teljesített, az ezüstérmet érte a 26 ezer eladott darab. A 75-ös verzió kiesése itt kevésbé fájó, de a darabszám ezt is megérzi majd – ha más nem azért, mert a régi 18650-es cellák limitált gyártási kapacitása miatt, most, hogy csak 100-as aksit gyárt a Tesla a két nagyobbik autóhoz, eleve 16%-kal kevesebb autót tudnak leszállítani, mint amikor elérhető volt a 75-ös is.

Forrás: InsideEVs, Cleantechnica, Wikipedia

Nézzünk meg egy másik összecsapást – nem kevésbé brutális ez sem. A BMW i3, ami a bajor márka egyedüli tisztán villanyos autója (jó, még az sem, mert van ReX is) tavaly mindössze 6117 darabban kelt el az USA-ban szemben a 140 ezer Model 3-mal. De ha adunk 5 év előnyt a BMW-nek akkor sem éri utol a kis Teslát. És akkor sem változik ez, ha az i3 összes globális eladását nézzük 1 évnyi Model 3-hoz.

Forrás: Cleantechnica

Azt is érdekes megnézni – és ez az ötlet is a CleanTechnikától jön – , hogy hogyan teljesít a Tesla mint márka hasonló, prémium kis-közepes autógyárakkal szemben. Nos éves szinten már mesze a Jaguar előtt és csak kicsivel a Porsche mögött tartott tavaly. Másképp: a trónfosztáshoz 2 heti Model 3 gyártás, vagy gyorsabb gyártási felfutás kellett volna.

Forrás: Cleantechnica

És ezzel eljutottunk az utolsó grafikonhoz, ami a legnagyobb figyelmeztetés a hagyományos gyártóknak. Ha a Tesla csak a 4. negyedévi formáját hozza idén végig, akkor is közel annyi autót fog eladni, mint a Porsche és a Jaguar együtt. Ez van, ha valaki, jó ár/érték arányú, vonzó villanyautókat gyárt nagy mennyiségben.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.