Nissan LEAF #rapidgate megoldva

Tavaly nyáron óriási port kavart, hogy ha az új, 40 kWh-ás Nissan LEAF akkumulátorcsomagjának hőmérséklete egy bizonyos hőfok főlé emelkedik, akkor az autó elektronikája drasztikusan visszaveszi az autó töltési teljesítményét. Ezzel a legtöbb autós a mindennapokban nem találkozott, de aki nyáron (vagy akár télen is) egy hosszabb autópályás szakasz után villámtöltött, majd ezt megismételte, az a második töltésnél gyakran a névleges töltés felével tudott csak tölteni. Az internet kreatív népe rá is ragasztotta a jelenségre a botrányra utaló #rapidgate elnevezést. A korlátozás elméletileg az akku védelmét szolgálja, hogy az töltés közben ne melegedhessen túl, ami az akku idő előtti öregedését eredményezhetné.

Nissan Leaf visualization
Nissan Leaf 40 kWh felépítése. Forrás: forococheselectricos.com

A Nissan csak nagyon visszafogottan reagált az ügyre, inkább hagyta hogy a téma kikopjon a köztudatból. Bár valóban nem szerencsés, hogy egy ekkora akkucsomagnak nincs aktív hűtése, a LEAF felhasználók összes útjából valószínűleg annyira kevés akad, amikor egymás után többször is villámtölteni kell az autót, hogy ez a probléma kevés embert érintett, és őket is csak ritkán.

Leaf_Battery
A 8 cellát tartalmazó modulok elhelyezkedése a Nissan Leaf akkumulátorcsomagjában. Forrás: eco-aesc-lb.com

Úgy néz ki, hogy ennek ellenére a Nissan igyekezett orvosolni a problémát, ugyanis a 2018 május 10-től gyártott autók már egy újabb, frissített szoftverrel hagyták el a gyárat. Az új szoftver sokkal magasabb hőmérsékleten kezdi csak el korlátozni az áramerősséget, így egymás után több autópályás szakasz is teljesíthető a töltés korlátozása nélkül. A különbségre néhány külföldi youtuber is felfigyel, és többen igazolták, hogy az újabb LEAF-ek töltése jelentősen gyorsabb az eredetileg mértnél.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hosszabb utak 40 kWh-ás Nissan LEAF-fel

De nincs miért aggódjanak a május 9. előtt gyártott LEAF-ek tulajdonosai, hiszen a frissítést tegnap óta már ők is kérhetik a hazai Nissan kereskedésekben. Úgy tűnik, hogy az új szoftver az újabban gyártott autókon jól vizsgázott, így eljött az ideje az első néhány hónapban készült autók frissítésének is.

Honnan lehet kideríteni, hogy egy autón régi szoftver van-e? Ha 2018. május 9. előtt lett átvéve, akkor nem kérdés, hogy régi-e a szoftver. Teljesen biztos, hogy az. Gond a később átvett autókkal lehet, hiszen nem tudni, hogy az autót pontosan mikor gyártották. A BMS (Battery Management System – akkumulátorkezelő rendszer) szoftververzióját sajnos nem árulja el az autó a központi kijelzőn, így a kiolvasásához egy OBD II olvasóra és a LeafSpy Pro applikációra lesz szükség. Ez utóbbinak a Service screen képernyőjén az ECU pontot választva lehet kiolvasni az egyes komponensek szoftververzióit. Itt a HV BATTERY feliratot tartalmazó sor első néhány karaktere lehet az árulkodó. Ez az akkumulátorcsomag típusjelölése, amiből az 5SH a 40 kWh-ás akkucsomagra utal, az ezt követő 2-es szám azt jelöli, hogy az akkuban nincs fűtés (Magyarországra ilyenek jöttek, a skandináv országokban a 3-as szám a mutatja, hogy azokban van akkufűtés funkció is), az utolsó helyen álló betű pedig az akkuvezérlő szoftverének verzióját mutatja. A május 9-ig gyártott autókon ez „A”, míg az újabbakon, illetve a már frissítetteken „C” található. Alternatívaként természetesen a Nissan szervizek is meg tudják mondani, hogy ez a frissítés az adott autóra elérhető-e.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ezzel a berendezéssel tölthetnek majd vissza áramot a hálózatba a Nissan-tulajdonosok

Autok:

Elektromos autót használsz?