Közös fejlesztésekbe kezd a BMW és a Mercedes?

Úgy néz ki egyre inkább szövetségekbe tömörülnek még a legnagyobb autógyártók is, hogy közösen viseljék akár az önvezetés, akár a villanyautózás bevezetésének költségeit. Most a német Handlesblatt gazdasági lap birtokába jutottak érdekes információk a BMW és a Mercedes közötti tárgyalásokról.

A közeljövőben az eladások stagnálását, a nyereség csökkenését és a fejlesztési költségek robbanás szerű növekedését prognosztizálják mind a két vállalatnál. A BMW-nél a vezérigazgató Harald Krüger feladata a legnagyobb részvényes Quandt család megnyugtatása, hogy ezekre a kihívásokra van válasza – legalábbis ha szeretné, hogy kinevezését meghosszabbítsák 2025-ig. A Mercedesnél pedig a Dieter Zetsche utódjául kijelölt Ola Källeniusra vár, hogy letegye az asztalra, merre is haladjon tovább a cég. A két cégvezető állítólag közvetlenül egyeztet az elképzelésekről.

BMW Vision Effycient Dnynamics. Forrás: BMW

Drága jövő

Az állítólagos legfelsőbb szintű egyeztetések elsődleges célja az önvezető technológiák közös fejlesztése. Bár Stuttgart és München rivalizálása legendás, mind a két cég úgy látja, hogy közösen jobban fel tudnák venni a versenyt a többiekkel. A cikk szerint az elgondolás mögött az is ott van, hogy egyik oldalon a Szilícium Völgy óriásai mint a Waymo (Google), vagy az Uber, másik oldalon pedig az új szövetségek, mint például a VW és a Ford nemrég bejelentett együttműködése nyomás alá helyezte a két német márkát. Úgy látják, hogy még irdatlan mennyiségű pénzt kell a kutatásokba lapátolniuk és ez együtt könnyebb lenne. Az együttműködés része lenne a szabadalmaik megosztása, közös ipari szabványok kifejlesztése és a költségek közös viselése is. A cikk kitér arra is, hogy egységes szabvány híján, előfordulhat, hogy egyszerre több rendszert kell párhuzamosan fejleszteniük. Kínában például olyan előírások készülnek, miszerint az autóknak majd közvetlenül kell egymással, illetve a közlekedési lámpákkal is kommunikálniuk. Nyugaton ezzel szemben a sokkal nagyobb számítási teljesítményt, radart és szenzorokat igénylő önálló autonómia a cél.

És itt nem egyszerűen csak arról van szó, hogy ki tud majd jó sok pénzért önvezetést árulni extraként a prémium autóihoz. A német lap által megkérdezett szakértők szerint 2035 után az önvezető villanyautók, mint a taxikat és a közösségi autózást felváltó/kiegészítő szolgáltatás évi 150-200 milliárd eurós üzlet. (Azért, halkan jegyeznénk meg, hogy az elemzők által kérdőjelként hagyott 50 milliárdos sáv kis híján annyi mint hazánk éves költségvetése. Ez kicsit olyan, mint a Budapest-Szeged távolságot 50 kilométer pontossággal megadni…)

Waymo Jaguar I-PACE

A 2021-re készülhet el mind a két vállalat saját, következő generációs önvezető rendszere. A BMW iNext projekt keretében egy SUV-n dolgozik 1000 mérnökük a Tesla egykori partnere, a jelenleg az Intel tulajdonában lévő Mobileyeal. A terv, hogy a kocsi autópályán különösebb emberi beavatkozás nélkül tudjon haladni. A Mercedesnél szintén 2021-re ígérik az S osztályban debütáló 3-as szintű önvezető rendszert, amely szintén hasonló képességű lesz. A közös fejlesztés az ez utáni 4-es és 5-ös szint, azaz a teljes önvezetés eléréshez kell, mivel ez még sok milliárd Euróba kerülhet.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tesla Model 3 rendőrautó

Érdekes, hogy az önvezetést taglaló részekben a Handelsblatt cikke még csak említésre sem méltatta a Teslát, pedig az Autopilot legújabb kiadása nagyjából ott tart már ma, ahová a két német cég 2021-re készül eljutni. Ez egyébként elsőnek német olvasóknak tűnt fel azon a fórumon, ahol a híres gazdasági lap cikkére felfigyeltem. A HW3 névre keresztelt saját fejlesztésű AI processzoruk bevezetésétől pedig a Tesla azt várja, hogy az autó 1 éven belül képes lehet a 4-es szintű önvezetésre. Tavaly év végén a vállat több száz alkalmazottjára terjesztette ki az új hardver és az ezen futó új algoritmusok tesztelését és az  eddig kiszivárgott információk szerint a városi közlekedésben a lámpák, táblák, a navigáció kezelése már szinte hiba nélkül megy, egyedül a párhuzamos parkolással vannak gondok. Úgy néz ki a mesterséges intelligencia túl emberire sikerült…

Szélesebb együttműködés

A tárgyalások kapcsán állítólag arról is szó van, hogy szélesebb körben működjön együtt a BMW és a Merci. Szóba került a két márka legkisebb autóinak az 1-es sorozatnak és az A osztálynak a közös padlólemezre helyezése is. Bár ez Euro milliárdokban mérhető megtakarítást jelenthet a két cégnek, 2025 előtt nem lesz eredménye, mivel mind a két modellcsalád a közelmúltban újult meg. Szintén szó van a villanymotorok illetve az alkatrészek közös beszerzéséről és mivel mind a két cég a kínai CATL Európába tervezett gyáraiból várja az akkumulátor cellákat, akár itt is közösen léphetnek fel, további mennyiségi kedvezményeket elérve. De nem csak Európában, hanem Amerikában is kifizetődő lehet az együttműködés, a Trump elnök által indított kereskedelmi háborúk hatásaként ugyanis mind a két vállalat arra kényszerül, hogy növelje a helyi beszerzésű alkatrészek és komponensek számát.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villanyautó teszt: BMW i8 Roadster
Mercedes-Benz EQC. Forrás: Mercedes-Benz

A közös terveket hátráltatja azonban, hogy az évszázados rivalizálás eredményeként nagyfokú a bizalmatlanság a két cég alkalmazottai és csapatai között. A helyzeten nem segít, hogy a tavaly indult EU-s ügyészségi nyomozás kapcsán, a Mercedes dobta fel a többieket, köztük a BMW-t is. Mint mi is megírtuk, az Európai hatóságok azért indítottak vizsgálatot, mert a gyanú és a birtokukba jutott bizonyítékok szerint a VW, a BMW és a Mercedes megállapodtak, hogy egyikük sem fog új, drága emisszió csökkentő technikákat kifejleszteni. Az ügy pikantériája, hogy, önmagának mentességet kérve, a Merci mártotta be a két másik német konszernt, amit a Handelsblatt szerint nehezen nyelnek le a bajorok.

Egy új, még szorosabb együttműködés biztosan ismét felkeltené az európai hatóságok figyelmét.

BMW iNEXT

Elektromos autót használsz?