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 Nekünk sajnos nincsenek saját informátoraink a világ nagy autógyártóinál, ezért legtöbbször a külföldi nagyobb villanyautós oldalak értesüléseire hagyatkozunk, illetve, a különböző fórumokat bújjuk a legfrissebb információkért. Utóbbi nehéz műfaj, mert mindig sok pletyka kering, amiket szinte lehetetlen leellenőrizni és sok a magát jól értesültnek gondoló véleményvezér is. Mégis, most kivételt teszünk és közzéteszünk pár – állítólag – a Tesla alkalmazottaitól származó hírt, mivel egy olyan internetes forrástól származik, aki már a múltban is bizonyított hiteles adatokkal. Heti 8000? Na persze… Sokan még a mai napig a Bloomberg által készített Model 3 Production Tracker oldal adatait veszik készpénznek, de ettől én mindig óvva intek. Az eredeti ötlet eleve nem a Bloombergé volt, hanem pár Tesla rajongó készített egy oldalt ami a publikus alvázszám regisztrációk és az utcán talált autók valós azonosítója alapján igyekezett belelátni a Tesla lapjaiba. A kezdet kezdetén, amikor még 2017 második félévben összesen 2500 darab körüli 3-as készült a gyárban amiből 1700 került leszállításra, ez még elég jól is működött. A hardcore rajongók vadászták és fotózták az alvázszámokat az utcán és még csak egy maréknyi autóról beszéltünk. Ma azonban 2-3 nap alatt készül annyi Model 3 mint 2017 teljes második félévében összesen, a Tesla pedig igyekszik megnehezíteni a regisztrációk követését így azok száma már majd 100 ezerrel jár a gyártási adatok előtt. Az elkészült autók pedig valami saját belső logika szerint, de kívülről nézve (szinte) követhetetlenül kapják meg a sorozatszámot. Ráadásul, a Bloomberg, szerintem picit etikátlanul, utólag szokta kozmetikázni a történelmet. Többször rajta lett már kapva, én is észre vettem már és mai hírünk fő informátorát annyira zavarta a gyakorlat, hogy képernyőképekkel dokumentálta a, khm, korrekciót. Konkrétan az történik, hogy ugyan a fenti metódus mostanra meglehetősen pontatlan lett, a Bloomberg a mai napig ezt használja, majd amint kijönnek a Tesla hivatalos negyedéves adatai, rögtön korrigálja az adatait. Aztán úgy marketingeli a dolgot, hogy ők mennyire pontosak voltak… Nice. A Bloomberg statisztikája 2019 január másodikán pár perccel azelőtt (balra) és azután (jobbra), hogy a Tesla kiadta a hivatalos számokat. Hirtelen 600-at ugrott a heti termelési átlag és 8000-rel lett több a legyártott autók száma. Forrás: David Carsonight Jórészt a Bloomberg adatira épült az InsideEVs közelmúltbeli cikke is, ami azt állította, hogy az adatok alapján a Tesla elérte a heti 8000-es Model 3 termelést az egyik héten. A fentiek alapján élünk a gyanúval, hogy itt a Bloomberg algoritmusának pontatlansága áll inkább a háttérben. Annál is inkább, mivel alig 2 hete volt a Tesla negyedéves pénzügyi jelentése és konferencia hívása, ahol a cég arról számolt be, hogy év végéig tervezik a heti stabil 7000-es amerikai és 3000-es kínai termelés elérését, amivel meglesz a célként kitűzött 10 ezer Model 3 hetente és elkerülhető lesz a kínai büntetővám is. Bár a 7000-es célérték viszonylag konzervatívnak tűnik, szinte kizárt, hogy ezt jelölték volna meg 2 hete, ha pár nappal korábban már – még ha csak ideiglenesen is, de – 8000 felett lettek volna. Ráadásul David Carsonight belsős információi is túlzónak tartják a 8000-es számot. Az a bizonyos 8000-es Bloomberg tüske ami szenzációt keltett. A keretes rész szerint ők maguk sem hiszik el. Forrás: Bloomberg Stabilan heti 6000 felett? Mr. Carsonight azzal szerzett magának hírnevet, hogy bár egy anonim internetes forrás, mégis a múltban többször szolgált olyan információkkal, amelyek utólagosan valósnak bizonyultak. Ezért mind az InsideEVs, mind az Electrek szokott tőle idézni. Az információi – állítása szerint – onnan származnak, hogy a nevadai Gigafactory közelében él és sok barátja dolgozik a gyárban. Szóval nem kell készpénznek venni, de most is olyan dolgokat írt, amelyek abszolút reálisak, hitelesnek tűnnek. Az első és talán legfontosabb információ, hogy emberünk szerint a Tesla nevadai aksi gyára már egy ideje stabilan heti 6000 akkupakk felett jár – tehát feltételezhető, hogy a Model 3 gyártása is ezt a szintet hozza. Sőt, Carsonight szerint a cég már nincs messze a 7000 darabos termeléstől sem, de afelett már újabb jelentős beruházás kellene. A fenti információk reálisnak tűnnek, mert beleillik abba, ahogy a Tesla tervei változtak a termelési rátával kapcsolatban. Kezdetben úgy gondolták, heti 5000 autóhoz elég akkumulátor készül majd Nevadában, aztán ha optimalizálták a folyamatokat, akkor egyszerűen duplikálják a gyártósort és így érik el a 10 ezres ütemet. Idő közben azonban voltak a jól ismert gyártási nehézségek, nem is annyira a cella gyártás, hanem a teljesen automatikus akkumulátor modul/pakk összeszerelő sor oldalán (később pedig Fremontban a festőüzemben, majd a végszerelő soron). A sanghaji Tesla Gigafactory 3 a kínai CCTV grafikáján. Forrás: Buildingtesla.com És míg ezekkel küzdöttek vagy fél évig, kilenc hónapig, kirobbant egy jó kis szaftos kereskedelmi háború Amerika és Kína illetve Európa között. Ennek hatására nyilvánvalóvá vált, hogy nem egy életbiztosítás Amerikából szállítani az autókat mondjuk Kínába, ha egyik napról a másikra 40%-os büntetővámot kaphatnak a nyakukba, sőt a helyi villanyautós támogatásra sem jogosultak. Így ahelyett, hogy a hazai gyártást srófolnák a végtelenségig, célszerűbb a jelenlegi gyártósor kiaknázása mellett Kínában beruházni a helyi gyártásba. Úgy látszik a Tesla Grohmann által tervezett és gyártott akkumulátor-gyártósorok újabb távlatokat nyitottak és már akár heti 7000 darab aksi is készülhet nagyobb beruházás nélkül. Így lesz meg mégis a 10 ezer, csak éppen 2 gyárban együtt – ezért is kapcsolták be az utánégetőket a sanghaji beruházásnál. A Panasonic készen áll Úgy tűnik a Panasonic is készen áll arra, hogy a Teslával lépést tartva emelje a cellák gyártási ütemét. Carsonight belsős informátorai korábban már kiszivárogtatták amikor az egyik gyártósor elérte a napi 300.000 akkumulátor cella gyártást, ami akkor a Panasonicnál céges rekord volt. Mára már 10 ilyen gyártósor van a nevadai gyárban, sőt 3 új 400 ezres kapacitású is elkészült, ami abszolút csúcs. Egy sor kizárólag az energia üzletágnak gyárt (Powerwall, Powerpack), a másik 12 a Model 3-nak. Az információ megint csak reálisnak tűnik. Ha heti 6000 aksi pakk készül és egy Long Range Model 3-ban 4416 cella van, akkor ez heti 26,5 millió cellát jelent. Ez 12 gyártósorral osztva naponta 315 ezer cella. Mivel vannak 400 ezres kapacitású sorok is és gyártanak Mid Range aksipakkot is, a matek nagyjából rendben van. A legnagyobb kihívás most állítólag a nevadai munkaerő hiány, nem a műszaki oldal. Másodpercenként 3-4 ilyen 2170-es cella készül a Gigafactoryban – gyártósoronként. 13 gyártósor dolgozik egyszerre. Forrás: Tesla A negyedik emelet A nevadai Gigafactory 1 még mindig csak 30%-os készültségben van ami a gyárépület nagyságát illeti – itt a Tesla jelentősen visszavett a beruházás üteméből. Ez nem is meglepő, hiszen míg korábban a teljesen kész üzem kapacitását tervezték évi 35 GWh gyártásra, addig ma az 1/3 készültségű gyár tart 20 GWh-ás gyártási tempónál. Ezt a jobb, fejlettebb gyártósoroknak és a több belső szintnek köszönhetik. Utóbbi kapcsán, Carsonight tudni véli, hogy egy 4. szintet nyitottak a vadonatúj fejlesztésű Grohmann gyártósornak, ami egy hatalmas géppark ami összesen futballpálya méretű. Ennek az információnak különösképpen az ad hitelt, hogy időközben törölték a postot – feltehetően túlzottan beazonosíthatóvá váltak a források. Egy ekkora bővítést viszont csakis a beharangozott 35 ezer dolláros, itthonra 13 millió forint körülire várt Standard Range Model 3 indokolhat, amit az év közepére ígér a Tesla – tehát az értesülések logikusnak tűnnek, beleillenek a cég publikus határidőibe. Mi lesz veled Model Y? A fenti sok apró információ felvet azonban pár kérdést a Model Y kapcsán. Először is foglaljuk össze mit tudunk jelenleg a Model 3 SUV testvéréről. A 4. negyedévi konferenciahívás során Musk megosztotta, hogy az új autó nem a kaliforniai autógyárban, hanem a nevadai Gigafactory 1-ben készül majd. Ennek oka, hogy a Fremont már most is tele van – jelenleg például, a Tesla álláshirdetései alapján, az öntődét telepítik át egy pár kilométerrel odébb a Lathropban épített csarnokba, hogy elférjenek. A GF1 viszont jó helyszín, hiszen itt készül a Model 3 és majd az Y aksija és motorja is, ráadásul a gyár területe még akár 70%-kal bővülhet az eredeti tervek szerint is. Az Y alkatrészeinek 75%-a közös lesz a 3-assal, így a fejlesztés is egyszerűbb és olcsóbb, ráadásul a Model 3 most már bejáratott gyártási praktikái is egy az egyben felhasználhatóak. Tehát tulajdonképpen replikálják a fremonti gyártósorokat és nem kell újra végigmenni azokon a gyermekbetegségeken amikkel a Model 3 küzdött. Model Y. Forrás: Tesla Ez eddig szép és jó, azonban ha Carsonight fenti hírei igaznak bizonyulnak, akkor egyértelmű, hogy a GF1 jelenlegi alaprajzán már egy gombostű sem fér el, tehát el kell kezdeniük bővíteni a gyárat, hogy a Model Y gyártása jövő év elején (kis szériában) beindulhasson. Ugyanakkor az is érdekes, hogy mennyire visszafogott most Musk az ígéreteivel. Abszolút nem rá valló módon, most azt mondja, hogy a kis SUV gyártása majd csak 1 év múlva indul és akkor is kis darabszámban. A mennyiségi termelést 2020 végére ígéri. Ez, tudva, hogy más mondatai szerint viszont az autó inkább a Model 3 egy variánsa lesz, mint sem egy az X-hez hasonló komplikált, új szerkezet, rendkívül konzervatív ígéret. Arról sem hallottunk, hogy akkor várható-e a március 15-i Model Y premier? Ez nem volt biztosra ígérve, de mindenki készpénznek vette. Lehet, hogy a gyártáshoz időben sokkal közelebb kerül a bemutató? Úgy látszik a kisebbik SUV kapcsán Musk tanult a Model 3 túlzottan ambiciózus publikus terveiből és most alul-ígér és majd igyekszik felülteljesíteni. Mi meg addig találgathatunk… 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!