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
auto
2024. 04. 26. péntek

GM-Tesla és Tesla-Merci megállapodások készülnek?

elektromos autó

Az elmúlt héten már olvastunk hasonlót egy jól értesült informátortól az egyik legnagyobb Teslás fórumon, de mivel egy anonim internetes forrásról volt szó, így nem akartunk pletykákat terjeszteni. Most azonban a CleanTechnica is hasonló információkat kapott: a Tesla szállíthatja a GM új villanyos pick-upjának hajtásláncát. A hír sokkal nagyobb horderejű, mint azt mi Magyarországról gondolnánk és nem az egyedüli együttműködés amire a Tesla készül.

Évi 3 millió pick-up

Évente majd két és fél millió nagy méretű és 500 ezer kis méretű pick-upot adnak el az USA-ban és előbbi kategória adja az ország legnépszerűbb autóját a Ford F-sorozatát. A hatalmas F150-ből (illetve a 250-es és 350-es testvérmodellekből) több mint 900 ezer fogyott 2018-ban – Kanadát is hozzáadva pedig 1 millió feletti számot kapunk.

A 6 legnépszerűbb pick-up eladásainak változása a carsalesbase adatai szerint.

És bár a győztes nevét mindenki ismeri, mi most a második helyezettre a Chevrolet Silverado-ra és a negyedik GMC Sierrára fókuszálunk, hiszen mindkettő GM márka. Előbbiből 585 ezer, utóbbiból 220 ezer kelt el tavaly, de ami rossz, hír, hogy míg a két típus eladásai évek óta stagnálnak, a Fiat Chrysler RAM márkájának versenyzője évről évre tör fel a második helyre.

A Ford nemrég jelentette be, hogy készül a piacvezető F150 elektromos verziója és már volt lesifotó is a tesztelés alatt álló autóról. Ebben a helyzetben sokat javíthatna a GM helyzetén, ha nagyot tudnának villantani egy saját villanyos vetélytárssal a 3 milliós piacon.

Nem példátlan

A GM jelenlegi egyetlen teljesen elektromos autója a Bolt (Ampera-e), amelynek teljes hajtásláncát az LG szállítja. Ez magában foglalja az akkumulátort a teljes elektronikával, a villanymotorokat és az invertert is. A hírek szerint most a Teslával is hasonló megállapodás készül, aminek hatására a piacvezető villanyautó gyártó teljes tapasztalatát és rutinját is megvásárolná az amerikai óriás, hiszen saját belső tapasztalata kevés van ezen a téren. Mégis a legnagyobb fegyvertény a Tesla akkumulátor gyára és nevadai gyártási kapacitása, valamint a fejlesztési idő jelentős lerövidítése lenne.

2019 Chevy Silverado. Forrás: GM

A Tesla oldalán sem példátlan egy ilyen megállapodás. A kaliforniai cég korábban a Toyota RAV4 és a Mercedes B250e hajtásláncáért volt felelős és ez biztos megrendelést, stabil bevételt jelentett a cég életének korai éveiben, még akkor is ha a volumen szerény volt. Most valószínűleg jóval nagyobb darabszámról beszélünk és a fejlesztési költség sem lenne óriási, hiszen a Model 3 aksijait  és motorjait is újrahasznosíthatná a projekthez. Utóbbi lesz a cég kamionjának hajtóműve is, tehát a szükséges teljesítmény és megbízhatóság megvan, a Gigafactory 1 pedig rendelkezik elég hellyel a gyártás bővítéséhez. (A Model 3 teljes hajtáslánca itt készül, tehát a fremonti gyár amúgy is szűkös kapacitásait a megállapodás nem érintené).

2019 GMC Sierra. Forrás: GM

A Merci is?

Arról már korábban szó volt, hogy a Tesla esetleg a Mercedesszel közösen dolgozna egy villany kisárusszállítón, de ennek kimenetele még szintén bizonytalan. Elon Musk egy tavaly novemberi Twitter üzenetében méltatta a Mercedes Sprinter furgonjait amelyeket a Tesla saját szerviz folttája is előszeretettel használ.

Musk azonban azt is kiemelte, hogy nincs kapacitásuk ennyi mindent egyszerre fejleszteni, tehát a megállapodás úgy nézhetne ki, hogy ők megveszik a Mercitől a „csupasz” Sprinter vázat, motor, aksi és számítástechnika nélkül, majd „teslásítják” azt.

Bár ezt ekkor csak egy szokásos Musk hóbortnak vették, sokak meglepetésére a Daimler legutóbbi pénzügyi jelentése kapcsán tartott telekonferencián a konszern leköszönő elnöke, Dieter Zetsche, egy riporter kérdésére válaszul megemlítette, hogy tárgyalásokat folytatnak az amerikai gyártóval, de még semmi nem dőlt el. Egyelőre azt sem tudjuk, ezeket a furgonokat a Tesla a nagyközönségnek is árulná-e, vagy csak a saját flottáját egészítené-e ki.

Forrás: Mercedes-Benz

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.