Könnyedén megoldható, és gazdaságilag is kedvező a munkagépek elektromosítása

Valamennyi nehéz tehergépjármű teljes elektromosítása megoldható az ABB nemrég forgalomba helyezett kibocsátásmentes hajtáslánc-platformjának köszönhetően, amely gyorsan és könnyedén beszerelhető alternatívát kínál a rendszerint használatos dízeles meghajtás helyett. Ugyan a fosszilis üzemanyag elégetése a munkagépek működtetésénél is a bevált módszernek számít, valójában ebben a szegmensben is jelentős költségcsökkenés érhető el az elektromosságra való átállással, arról nem is beszélve, hogy számos olyan feladattal kell szembenézniük a munkásoknak, ahol kifejezetten veszélyes a gépek által kipufogott mérgező gáz. A föld alatti bányászati, és infrastrukturális munkagépek első számú beszállítója, az Epiroc például éppen azért kezdte alkalmazni az elektromos hajtásláncot második generációs járműveiben, mert ezáltal csökkennek a szellőztetési igények, és a bányászok jobb levegőminőség, és kisebb zajkibocsátás mellett tudják végezni munkájukat. Emellett persze a karbantartási költségek is csökkennek, miközben a bánya termelékenysége nő.

Az Epiroc 2018 novemberében az elsők között volt, amely az ABB hajtáslánc-megoldását szerelte nehéz gépjárműveibe, melyek között egy 14 és egy 18 tonnás rakodógépet, egy 42 tonnás bányakocsit, és több fúrót is találunk. Az Epiroc azonban nem az egyetlen vállalkozás, mely felismerte a villanyhajtás előnyeit a bányaiparban: két másik svéd cég, a Volvo és a Skanska is hasonló útra lépett majdnem teljesen zéró emissziós kitermelői projektjük elindításával. A Göteborghoz közeli kőbányában arra keresték a választ, hogy megvalósítható-e a karbonsemleges bányászat, de valójában szén-dioxid kibocsátásukat csak 98%-ban csökkentették, néhány hibrid munkagép működése miatt. Az eredmény viszont még így is sokkal jobb lett a vártnál, a projekt szervezői ugyanis az energiára 70%-kal, a gépek üzemeltetésére pedig 40%-kal költöttek kevesebbet a dízeles monstrumokhoz képest.

EZT OLVASTAD MÁR?  25%-kal nőttek a villanyautó eladások, de sötét felhők gyülekeznek
Volvo Electric Site Project, Forrás: Volvo

Az ABB hangsúlyozza, hogy a megfelelő e-hajtáslánc kiválasztása és megtervezése gyakran igencsak bonyolult feladat a gyártók számára, ami a különféle alkalmazások eltérő teljesítmény-követelményeiből és használati ciklusaiból adódik. Emiatt a hajtáslánc fejlesztése során elengedhetetlen a gyártóval való együttműködés a speciális igények felméréséhez. A több mint száz országban tevékenykedő energetikai és robotikai vállalat már legalább 50 000 nehéz tehergépjármű elektromossá alakításához járult hozzá hajtásláncaival, melyek buszokban, vasúti járművekben, építőipari gépekben, és más speciális berendezésekben találtak otthonra.

Elektromos autót használsz?