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 A koronavírus második hullámát megelőző határzár miatt Tibor Villanyóra hallgatók által megszavazott Budapest-Prága-Budapest Škoda Citigo kalandtúrája az ENYAQ bemutatóra nem jött össze, ennek ellenére az autó leleplezését megtartották a cseh fővárosban. A helyszínről a kialakult helyzet miatt Tibor helyett Zsolt számol be nekünk, itt olvashatjátok a személyes benyomásairól szóló cikkünket. Addig is tekintsük át az online bemutatón megismert tényeket. „Az ENYAQ iV valódi mérföldkő a márka számára. Ez az első elektromos autónk, amely a MEB platformra épül. Az ENYAQ iV a ŠKODA szívében, Mladá Boleslavban készül, itt, Csehországban, és a következő szintet jelenti a ŠKODA számára. Az átalakulás középpontjában az elektrifikáció és a digitalizáció áll. ”- mondta Thomas Schäfer, a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke az elektromos SUV premierjén. Az ENYAQ leleplezése mellett az előadás fontos eleme volt a Škoda 125 éves örökségének bemutatása is, a Laurin & Klement kerékpároktól kezdve a többségünk által jól ismert farmotoros korszakon keresztül. Most azonban a cseh márka a következő szintre lép, amelynek kulcs kifejezései az elektrifikáció és a digitalizáció. Közben természetesen megtartják a régi értékeket, mint a kedvező ár-érték arány, a simply clever megoldások, a tágas belső tér és az egyedi dizájn. A Škodák fontos ismérve marad az is, hogy széles rétegek számára legyen elérhető a mobilitás, fiataloknak, családoknak és nyugdíjas házaspároknak egyaránt. A Škoda ENYAQ iV a Volkswagen csoport által kifejlesztett MEB platformra épül. Az elektromos autók számára kifejlesztett padlólemez nagy tengelytávjának köszönhetően az ENYAQ annyira tágas mint a KODIAQ, miközben rövidebb mint az OCTAVIA. A Škoda első villanyautója természetesen a Citigoe iV volt, amely bizonyította, hogy az elektromobiltás bárki számára elérhető lehet. Azonban míg a városi mini gyakorlatilag csak a márkajelzésben tér el a Volkswagen testvérétől, addig az ENYAQ teljesen egyedi modell, így ez tekinthető az első elektromos Škodának. A 2019-es Genfi Autószalonon bemutatott Škoda Vision IV tanulmányautó számos stíluseleme visszaköszön a sorozatgyártásba került modellen. Ugyan a tanulmányautó coupe szerű hátsó kialakítással rendelkezett, az ENYAQ pedig kombi szerű hátsó részt kapott, viszont ez lényegesen tágasabb utas- és csomagteret biztosít. A korábbi ígéretek szerint két karosszéria változatban készül majd a modell, tehát a későbbiekben a koncepció autóhoz jobban hasonlító coupe változat is piacra kerül majd. Az autó orr részén az opcionális Crystal Face hűtőrács nem csak dizájn-elem. A klasszikus ŠKODA hűtőrács számára összesen 130 LED biztosít kristályszerű megvilágítást, egyedi megjelenést adva az autónak, ezen kívül hazakísérő- és üdvözlő fény funkciót megvalósítva. Természetesen az ENYAQ elől-hátul LED világítótesteket kap, természetesen LED mátrix fényszóró is elérhető lesz. Az autó utastere nagyon tágas, a műszerfal kialakítása pedig valóban újszerű. A középső kartámasz alatt a 6,2 literes Jumbo Box rengeteg fontos tárgyat képes elrejteni, a középkonzol alatt pedig egy 11,4 liter tárolóhely helyezkedik el. Az elektromos modellel a gyártó egy új konfigurációs megoldást is bevezet. A klasszikus felszereltségi szinteket a Design Selections kínálat váltja fel, amellyel az ügyfelek ízlésüknek és igényeiknek megfelelő díszítőelemeket választhatnak. Az ENYAQ iV 50 esetén az alap Design Selection a letisztult Studio design. Az ENYAQ iV 60 változatnál a Loft opció az alapfelszereltség, amit a fiatal családok modern, otthonos apartmanjai ihlettek. A Loft fontos jellemzője a kétszínű műszerfal. A Lodge az a Design Selection, amelynek középpontjában a fenntarthatóság és az innováció áll. A Lounge a minőséget és az exkluzivitást testesíti meg, míg a Suite és az ecoSuite klasszikus luxus részleteket kínál. Az RS változatban az RS Lounge Design Selection az autó sportos jellegét hangsúlyozza, az opcionális RS Suite pedig dinamikus eleganciát sugároz. A Design Selections mellett az ügyfelek tíz tematikus csomag közül is választhatnak, így néhány egyszerű lépésben konfigurálható a számunkra kívánatos kialakítás. A Founders Edition egy egyedi kiadást jelöl, amely az ENYAQ iV 60 és az ENYAQ iV 80 változatokhoz választható. Ennél a változatnál alapfelszereltség a 21”-os Aquarius keréktárcsák, kétféle színben: Black Magic és Arctic Silver. Jár hozzá a LED-es megvilágítású Crystal Face hűtőrács, amely fényes fekete sínekkel van keretezve. Utóbbi az ablakoknál szintén visszaköszön. A belső tér ecoSuite Design Selection, az ülések pedig konyakbarna bőrrel vannak kárpitozva. Az egyedi színhez a bőrt olajbogyó levél kivonatokkal kezelik a fenntarthatóság jegyében. Ez a modell választható fekete bőr kárpittal is, amit konyakbarna kontrasztos elemeket egészítenek ki. A Simply Clever megoldások között megtalálható a vezető ajtajában elhelyezett népszerű esernyő, és a már megszokott jégkaparó is, amely az ENYAQ iV-ben nem az üzemanyagtartály sapkája alatt található, hiszen nincs ilyen, hanem a hátsó ajtón. Ezen kívül a töltőkábel számára is kialakítottak helyet a csomagtér padlója alatt, de még egy tisztítót is kapunk a töltőkábelhez. Az ENYAQ iV biztonsági funkciói között megtalálható a vészfék asszisztens, amely a szembejövő forgalmat is figyeli balra kanyarodáskor, az autó ajtónyitáskor figyelmeztet az esetleges ütközésekre kerékpárosokkal vagy autókkal és kilenc légzsákot tartalmaz a vezető és az utasok biztonsága érdekében, és parkolást segítő rendszert is kapunk. Az autó állandóan online, így a ŠKODA Connect alkalmazásból mobiltelefonról vezérelhető az autó számos funkciója. Az ENYAQ 13″ méretű infotainment képernyőt kapott. Velünk utazik Laura, a digitális asszisztens, aki tizenöt nyelven tud beszélni és hat nyelven a kimondott mondatokat is képes megérteni. A kormánykerék mögött található a Virtual Cockpit 5,3″ méretű képernyője, amely kiegészíthető head-up kijelzővel is. Utóbbi két részre oszlik: közvetlenül a műszerfal felett a szokásos információkat, például a sebességet vagy az észlelt közlekedési táblákat jeleníti meg, felül pedig a kiterjesztett valóság (AR – Augmented Reality) vetítési zóna található, amely a navigációs utasításokat jeleníti meg. A hosszú tengelytáv (2765 mm) és a viszonylag rövid motorháztető garancia a tágas belső térre. A fokozatosan ereszkedő tetővonal az áramvonalas kialakítás ismérve, a 0,27-es ellenállási tényező kiemelkedő a SUV kategóriában. Az autó 4649 mm hosszú, 1879 széles és 1616 mm magas, amely a hagyományos hajtással rendelkező KODIAQ SUV-hoz áll legközelebb a márka modelljei közül, de stílusa annál dinamikusabb, amit tovább hangsúlyoznak az új 18-21″ méretű kerekek is. Škoda ENYAQ iV Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.4 Škoda KAROQ Škoda KODIAQ Hosszúság [mm] 4649 4261 4625 4382 4699 Magasság [mm] 1616 1568 1609 1603 1685 Szélesség [mm] 1879 1809 1891 1841 1882 Tengelytáv [mm] 2765 2765 2765 2638 2790 Csomagtér [l] 585 385 515 521 630/720 Saját tömeg [kg] 1800 1600 1950 1320 1452 Az ENYAQ tehát egy kategóriával nagyobb, mint közel egy éve gyártásban lévő ID.3, inkább az ID.4 rokona. Ez az autó lesz a Volkswagen csoport első, Németországon kívül gyártott MEB platformra épülő modellje, a gyártást ugyanis nem az ID.4 sor mellett Zwickauban, hanem a Škoda legfontosabb üzemében, Mlada Boleslavban végzik majd. A tervek szerint a gyártás 2021 elején indul, de az autó csak tavasszal érkezik meg a szalonokba és az első vásárlókhoz. A kerékpár rajongók talán hamarabb is találkoznak majd az autóval, a Škoda ugyanis a Tour de France fő támogatója, így az éppen folyamatban lévő három hetes kerékpárversenyen a kísérő autók között az ENYAQ is megjelenhet. Az ENYAQ három akku mérettel, kétféle hajtásrendszerrel és ötféle teljesítménnyel készül majd. Az ENYAQ iV 50 nevű alapmodell bruttó akkukapacitása 55 kWh (nettó: 52 kWh), a hátsó kerekeket hajtó villanymotorjának teljesítménye 109 kW, a WLTP ciklus szerinti hatótáv 340 km. Az ENYAQ iV 60 teljesítménye 132 kW, akku kapacitása pedig 62 kWh (58 kWh), amely 390 km hatótávot biztosít. Az ENYAQ iV 80 hátsó kerék hajtású változatának teljesítménye 150 kW, a hatótávja 510 kilométer. Bruttó akku kapacitása 82 kWh (nettó: 77 kWh). A legnagyobb akkuval szerelt modell összkerékmeghajtással is megrendelhető, melynek WLTP hatótávja 460 km. A 80X két villanymotorjának rendszerteljesítménye 195 kW, a vRS változat pedig 225 kW teljesítményű, melynek 100 km/h sebességre gyorsuláshoz 6,4 másodperc elegendő, végsebessége 180 km/h. Az autó 11 kW AC fedélzeti töltővel is megrendelhető, a legnagyobb akkuhoz pedig elérhető a 125 kW DC töltési teljesítmény is. Az akkumulátor 5%-ról 80%-ra töltéséhez mindössze 38 perc szükséges, bár azt egyelőre nem tudjuk, hogy ez a töltési idő a három akku méret közül melyikre vonatkozik. Az autó induló ára 35 000 euró lesz, WLTP hatótávja pedig 510 kilométer, természetesen a legnagyobb akkumulátorral. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!