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
auto
2024. 03. 29. péntek

Tegnap, 2020. augusztus 31-én rendezték meg 98. alkalommal a Pikes Peak-i nemzetközi hegyiversenyt, amely a világ egyik legrégebbi autóversenyének számít. Az 1916-ban rendezett első futamon a nyertes 20:55.60 alatt teljesítette a 19,7 km hosszú, 156 kanyarral teletűzdelt távot. A technika számára leginkább a tengerszint feletti magasság jelenti a kihívást, hiszen a hegy lábánál induló pályán 2878 méteres magasságból kell felkapaszkodni 4302 méterre, amely átlagosan 7,2%-os emelkedőt jelent.

A Colorado Springs melletti utat 2002-ben elkezdték leaszfaltozni, amely 2011-re készült el teljes hosszúságban, így ettől az évtől egymást érték rekorddöntések. 2013-ban Sébastien Loeb WRC rally versenyzőnek sikerült 9 perc alá hozni a rekordot, 8:13.878 időt futott.

Idén két Tesla Model 3 is elindult a versenyen az Exhibition Class kategóriában. Az egyik autó gyári kivitelnek tekinthető, a másik azonban egy komoly átépítés. Az Unplugged Performance tuningműhely versenyautója nagy reményekkel állt a verseny elé. Sajnos az edzésen Randy Pobst összetörte az autót, de a csapat nem adta fel. A szerelők 48 órán keresztül folyamatosan dolgoztak az autó újjáépítésén, amely látszólag sikerült is.

El tudtak indulni a versenyen, de az autó nem lett tökéletes. A verseny második felében az akkumulátor túlmelegedett, így az autó csökkentett teljesítménnyel tudott haladni, 11:04.131 alatt jutott fel a hegyre. Ezzel az idővel 2 másodperccel maradt el az Exhibition Class első helyezettjétől, amely a széria Tesla Model 3 lett a volánjánál Blake Fullerrel (11:02.802), aki nem mondható amatőr versenyzőnek, hiszen kétszeres Pikes Peak győztes, és 2016-tól ő tartotta a sorozatgyártásban készült elektromos autók eddigi rekordját (11:48.264), egy Tesla Model S P90D-vel. Az Exhibition Class harmadik helyezettje, egy 1949-es Ford F1 versenyautó több mint 10 másodperccel maradt le a Tesláktól. Az idei verseny abszolút első helyezettje Clint Vahsholtz (2013 Ford Open) 9:35.490 idővel ért célba.

Mivel a belső égésű járművek számára a nagy tengerszint feletti magasságban fellépő oxigénhiány komoly problémát jelent, a futamon korán megjelentek az alternatív hajtású járművek. 1971-ben nyert először nem benzines jármű, a hajtóanyag akkor propán volt. A 80-as években azonban megjelentek az első elektromos versenyautók is, ezek azonban eleinte inkább színesítették a mezőnyt, mintsem komolyan veszélyeztették volna a pályacsúcsokat.

A Volkswagen a Pikes Peak hegyi futam új királya

A villanyautóval 10 percen belül először 2013-ban Nobuhiro Tajima tudott célba érni, 9:46,530 eredménnyel, ezt követően azonban évről-évre dőltek a rekordok. Az eddig legjobb időt 2018-ban az erre a célra épített Volkswagen ID.R elektromos versenyautóval érte el Romain Dumas. A 7:57,144 eredmény több mint 15 másodperccel lett jobb, mint Sébastien Loeb 2013-as ideje. Az ID.R idejét azóta sem sikerült senkinek megközelíteni.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.