Elektromos autók a Pikes Peak hegyiversenyen

Tegnap, 2020. augusztus 31-én rendezték meg 98. alkalommal a Pikes Peak-i nemzetközi hegyiversenyt, amely a világ egyik legrégebbi autóversenyének számít. Az 1916-ban rendezett első futamon a nyertes 20:55.60 alatt teljesítette a 19,7 km hosszú, 156 kanyarral teletűzdelt távot. A technika számára leginkább a tengerszint feletti magasság jelenti a kihívást, hiszen a hegy lábánál induló pályán 2878 méteres magasságból kell felkapaszkodni 4302 méterre, amely átlagosan 7,2%-os emelkedőt jelent.

A Colorado Springs melletti utat 2002-ben elkezdték leaszfaltozni, amely 2011-re készült el teljes hosszúságban, így ettől az évtől egymást érték rekorddöntések. 2013-ban Sébastien Loeb WRC rally versenyzőnek sikerült 9 perc alá hozni a rekordot, 8:13.878 időt futott.

Idén két Tesla Model 3 is elindult a versenyen az Exhibition Class kategóriában. Az egyik autó gyári kivitelnek tekinthető, a másik azonban egy komoly átépítés. Az Unplugged Performance tuningműhely versenyautója nagy reményekkel állt a verseny elé. Sajnos az edzésen Randy Pobst összetörte az autót, de a csapat nem adta fel. A szerelők 48 órán keresztül folyamatosan dolgoztak az autó újjáépítésén, amely látszólag sikerült is.

El tudtak indulni a versenyen, de az autó nem lett tökéletes. A verseny második felében az akkumulátor túlmelegedett, így az autó csökkentett teljesítménnyel tudott haladni, 11:04.131 alatt jutott fel a hegyre. Ezzel az idővel 2 másodperccel maradt el az Exhibition Class első helyezettjétől, amely a széria Tesla Model 3 lett a volánjánál Blake Fullerrel (11:02.802), aki nem mondható amatőr versenyzőnek, hiszen kétszeres Pikes Peak győztes, és 2016-tól ő tartotta a sorozatgyártásban készült elektromos autók eddigi rekordját (11:48.264), egy Tesla Model S P90D-vel. Az Exhibition Class harmadik helyezettje, egy 1949-es Ford F1 versenyautó több mint 10 másodperccel maradt le a Tesláktól. Az idei verseny abszolút első helyezettje Clint Vahsholtz (2013 Ford Open) 9:35.490 idővel ért célba.

Mivel a belső égésű járművek számára a nagy tengerszint feletti magasságban fellépő oxigénhiány komoly problémát jelent, a futamon korán megjelentek az alternatív hajtású járművek. 1971-ben nyert először nem benzines jármű, a hajtóanyag akkor propán volt. A 80-as években azonban megjelentek az első elektromos versenyautók is, ezek azonban eleinte inkább színesítették a mezőnyt, mintsem komolyan veszélyeztették volna a pályacsúcsokat.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megmutatkozott az első teljesen elektromos Cadillac

A villanyautóval 10 percen belül először 2013-ban Nobuhiro Tajima tudott célba érni, 9:46,530 eredménnyel, ezt követően azonban évről-évre dőltek a rekordok. Az eddig legjobb időt 2018-ban az erre a célra épített Volkswagen ID.R elektromos versenyautóval érte el Romain Dumas. A 7:57,144 eredmény több mint 15 másodperccel lett jobb, mint Sébastien Loeb 2013-as ideje. Az ID.R idejét azóta sem sikerült senkinek megközelíteni.

Elektromos autót használsz?