Komoly következményei lehetnek az LG Chem – SK Innovation pernek

Már régóta tudjuk, hogy az elektromos autók gyártásának szűk keresztmetszete az autógyártók számára elérhető akkumulátorok mennyisége. A legnagyobb független aksigyártók kapacitásáért egyre több olyan autógyártó verseng amelynek nincs saját cellagyártó üzeme. Eközben a technológia is rohamosan fejlődik, ezért ezek egy-egy nagyobb beruházásra, bővítésre is legtöbbször csak akkor hajlanak, ha valamelyik nagy OEM előre megvásárolja, leköti a kapacitást.

A fenti nem túl egyszerű helyzetet azonban egyéb játszmák és csataterek is nehezíteni tudják.

LG Chem kontra SK Innovation

A két koreai akkumulátorgyártó számos nagy névvel büszkélkedhet a portfóliójában. Az LG szállítja a GM számos márkájának és típusának aksiját, így pl. a Chevy Volt és Bolt (Ampera/-e) és a Cadillac ELR is az ő celláikat tartalmazza. Szintén a cég ügyfele a Renault (Zoe, Twizy), a Hyundai (Sonata hibrid), a Ford (Focus Electric, Mustang Mach-E) és a Volvo is (60/90 hibridek). Sőt, most már ott tartunk, hogy a Tesla is részben az LG celláival egészíti ki a saját gyártási kapacitásait – így a jelenleg gyártott kínai Model 3-ba is ezek kerülnek. Az SK Innovation, bár jóval kisebb cég, szintén megcsípett pár nagy nevet, így pl. a Kia (Soul EV), a kínai BAIC, a Daimler Benz, a Ford (új elektromos F-150) és mostanában a VW is náluk vásárol.

Ford F-150

Az, hogy egy adott iparágon belül két cég között van némi munkaerő áramlás szinte természetes és az is nyilvánvaló, hogy ezek az emberek tudást is visznek magukkal. Amíg ez csak a fejükben lévő tapasztalatra szorítkozik addig nincs is ezzel gond, azonban az LG azzal vádolja az SK Innovationt, hogy kifejezetten az ő alkalmazottait környékezi meg és üzleti titkokat lop. A viszony odáig mérgesedett, hogy az Egyesült Államokban a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsághoz (ITC) fordult a koreai óriás, hogy jogi úton vessen véget a gyakorlatnak és vágjon vissza a versenytársnak.

A probléma csak az, hogy az LG Chem nem kevesebbet kér, minthogy tiltsák meg az SK Innovationnek, hogy akkumulátor gyárat építsen az Egyesült Államokban, és hogy ne is importálhasson ehhez szükséges eszközöket. Csakhogy az SK Innovation Georgia állambeli üzemének kapacitását a VW már lekötötte a 2020-tól az amerikai Tennessee államban is gyártott ID4-hez, a Ford pedig várja a következő amerikai aksigyár megépülését, hiszen ez nélkülözhetetlen a nemrég beharangozott teljesen elektromos F150-hez. Hiába néz szép siker elé az Egyesült Államok legkeresettebb autójának villanyos kiadása, ha nem lesznek hozzá cellák.

VW ID.4

Most a két nagy autóipari vállalat együtt kéri az ITC-t, hogy ideiglenes döntésüket felülbírálva ne engedjenek az LG nyomásának, mivel az „katasztrofális hatással lenne az ellátási láncra”, és bármilyen büntetést is kap a kisebbik koreai cég, „nem elfogadható, hogy emiatt meglévő ügyfelei járulékos áldozatok legyenek” – így a VW. Bár az LG, valljuk be kicsit pimaszul, felajánlotta, hogy ő tudja pótolni az SK kieső kapacitását és szívesen beugrik helyette, a Ford szerint ez „nem hitelt érdemlő” állítás. Az amerikai cég úgy véli, ha marad az ITC döntése az különösen elfogadhatatlanan a jelenlegi koronavírusos helyzetben, mivel újabb munkahelyek elvesztéséhez vezethet.

A végső döntés október 4-én várható, és ha marad a jelenlegi állás, az veszélybe sodorhatja a villany F150 és az amerikai ID4 gyártásának megkezdését.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.