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 Ha valaki használt vagy új Teslát vásárol, igyekszik minél többet megtudni az autóról, hogy helyes döntést hozhasson. Egy ideális világban az autó minden műszaki adatát már előre tudjuk, de a Tesla még a többi autógyártónál is rosszabb ebben. Segítünk kicsit eligazodni, hogy ne vásároljunk zsákbamacskát. Mi itt a gond? A Teslánál nincsenek igazán modellévek, az újítások, fejlesztések folyamatosan kerülnek az autókba. Amikor elkészül valami, elkezdik felfuttatni az új alkatrész vagy változat gyártását, ami egyre nagyobb és nagyobb arányt tesz ki a frissen kigördülő autók között, de természetesen a már berendelt, leszállított alkatrészeket is elhasználják, így ilyenkor pár hétig vegyesen készülnek az autók. Ennek előnye, hogy nem kell 2 vagy 3 évet várni a legújabb technológiákkal a következő ráncfelvarrásra, hátránya viszont, hogy a vevő nem mindig tudja előre, pontosan mi is kerül a kocsijába. Alapvetően azzal mentegeti magát a Tesla, hogy amíg a leszállított autó a rendeléskor megadott specifikációkat eléri – WLTP hatótáv, gyorsulás, végsebesség, maximum töltési teljesítmény – addig nem lehet reklamálni, de abban nem segítenek, hogy megtudjuk, a nekünk érkező autó már egy újabb szériából való-e, többet tud-e esetleg, mint amit ígértek. Nyilván mindenki igyekszik a lehető legtöbbet kapni a pénzéért, és ha a nagyobb hatótáv, vagy gyorsabb infotainment rendszer azon múlik, hogy 2 vagy 3 héttel későbbi autót kap-e meg, akkor inkább kivár. Ráadásul vannak olyan esetek is, amikor egyes változatok esetén valami specifikáció elmarad a várttól ezért szeretnénk meggyőződni róla, mi a jobb verziót kapjuk. Így volt ez az LFP akku bevezetésénél, amikor az európai hidegben rendkívül lassan töltöttek a kínai kocsik, és a teljesítmény is komolyan visszaesett, vagy az előző generációs LG celláknál, amik jóval kisebb teljesítménnyel töltöttek, mint a Giga Nevada aksijai. Alapvetően mindkét problémát azóta jelentősen javította a Tesla a vezeték nélküli szoftverfrissítésekkel, de teljesen korrektnek akkor sem nevezhetjük, hogy ezeket a paramétereket sokszor nem tudhatjuk előre. A közösségi média segít Szerencsére a Teslás közösség eléggé kreatív, és a legismertebb német Teslás fórumon sok segítséget kap a potenciális vásárló. Akár új, akár használt autót akarunk venni ugyanis, vannak olyan könnyebben, vagy nehezebben beszerezhető adatsorok, amelyek a kiszemelt autó szinte minden titkát felfedik. A TFF fórum egyik oszlopos tagja valahonnan rendszeresen megszerzi az európai homologizációs adatokat, amelyeket a Tesla a holland hatóságnál nyújt be. Ezekből vissza lehet fejteni elég sok mindent, úgyhogy az én autómat példaként használva megmutatom mit tudunk meg az alvázszámból, illetve a CoC dokumentumból. Forrás: tff-forum.de Az első táblázat két részre osztható: az első fele a Variant – variáns, változat -, a második pedig a Version – verzió. Az autónk adatait ehhez a táblázathoz a CoC, azaz Certificate of Conformity – megfelelőségi tanúsítvány – nevű doksin találjuk, ami minden kocsihoz jár. Ha használt autót keresünk, és van rá mód, kérjük meg a tulajdonost szkennelje be és küldje meg nekünk. Új autó vásárlása esetén ezt a doksit a Tesla nem fogja odaadni nekünk előre, így az alvázszám marad információforrásnak – de erről majd később. A második táblázat azt mutatja meg, a fenti műszaki specifikációk milyen kombinációkban vannak jóváhagyva Európában. Nézzük először, hogy mi olvasható ki a variant, avagy változat kódjából: Az első karakter a típust jelöli, itt értelemszerűen lehet S, X, Y és E – igen, E, a Model 3 azonosítójához megtartotta a Tesla az eredeti típusnevet. A második pozíció egy szám és egy betű kombinációja, ez jelöli az akku típusát. Tehát például ha ez 3L, akkor az újabb, 2170L jelölésű Panasonic, ha 5L, akkor az M50-es LG cellák vannak a Long Range akkupakkban. Ezek mindkét gyártó estén 5,0 Ah kapacitásúak és az újabb 82 kWh-s akkupakkot alkotják, így szép nagy hatótávot és jobb töltési karakterisztikát kapunk. A 3C a régebbi 4,8 Ah-s Panasonic cellát takarja, míg az 5C az LG 4,6 Ah-s aksija. Az ezekből épített pakk kapacitása is kisebb, az LG esetén pedig, bár sokat javult, de a töltési teljesítmény is valamennyivel elmarad a megszokottól. A Variant utolsó karaktere egy R vagy egy D, a megfejtés pedig igen egyszerű: hátsókerék, vagy duplamotoros összkerékhajtású a kocsi. Most nézzük mit mutat a version, tehát verzió kódja: A B, vagy P az alap, illetve a Performance motor jele. Előbbi 600, utóbbi 800 Amper felvételére képes. A következő G,Q, vagy Z karakter is a motorhoz kapcsolódik, annak változatát jelöli, de ehhez inkább berakok egy külön táblázatot, szintén a TFF fórum jóvoltából – nagyon nagy angol tudás nem kell a visszafejtéshez, a Front az első, a Rear a hátsó motor, a Power pedig a teljesítmény kW-ban. Érdekesség, hogy a 3D6 és 3D7 jelölésű villanymotorok hajtű tekercselésűek, amit a gyártók általában a drágább modellekhez tartogatnak, de a Teslánál egyes Standard Range változatok is megkapták: Forrás: tff-forum.de A 6-os számú pozícióban egy kisbetűt találunk, ami a féket és az aero csomagot jelöli. Ez lehet az alap kiadás, vagy a Performance változatok sport fékje, amihez spoiler is jár. A következő szám a gyári kerék és gumi méretet adja meg. A 8-as pozícióban ismét egy betű-szám kombináció következik, ami alap esetben s5 és az 5 üléses kivitelt jelöli, de ha Európában elérhető lesz a 7 személyes Model Y, illetve a 6-7 üléses Model X, akkor lesznek itt s6 és s7 jelölések is. A verzió utolsó karaktere pedig azt mutatja meg, gyárilag fel van-e készítve a kocsi a vontatásra, és ha igen, akkor az mekkora tömegre vonatkozik. Most nézzük akkor mit tudunk meg ezek alapján az én kocsimról: Az én variánsom E6CR, azaz: E: Model 3 6C: 55 kWh-s CATL LFP akku R: hátsókerék hajtású A verzió pedig PGb1s5N, tehát: P: az én SR+ példányom egy szem motorja megegyezik a régebbi Performance hátsó motorjával b: alap fékek, spoiler nélkül 1: 235/45 R18-as gumik vannak elöl és hátul is s5: az autó 5 személyes N: nem vontathat Apropó motorváltozat, a CoC doksi hátsó oldala ezt is elárulja: Az én motorom a 3D1 jelölésű, azaz 239 kW teljesítményű Performance motor van benne, de nem hajtű tekercseléses. Az alvázszám is sokat elárul De mit csináljunk, ha új autót veszünk? Nos, megpróbálhatjuk előre elkérni a Teslától a CoC doksit, de nem fog sikerülni – én próbáltam, hogy megtudjam melyik aksi van benne. Ilyenkor marad az alvázszám, azt megkapjuk akár 1-2 héttel átvétel előtt. A Tesla Model Y legújabb alvázszám revíziója. Forrás: tff-forum.de Az alvázszám megfejtéséhez szintén a német fórumot hívtam segítségül, ahol már kint van a Model Y legfrissebb évjáratának sorvezetője is. Azért választottam ezt, mert ezen van egy érdekesség: innen tudjuk, hogy a berlini gyártás kódja XP7 lesz. Ez akkor lehet érdekes, ha valami baleset folytán egyszerre kapunk majd Berlinből és Sanghajból is autókat – bár én továbbra is azt várom, hogy eleinte csak a Model Y Performance jön Berlinből, és a Long Range továbbra is sanghaji gyártású lesz. De amint a német gyár felpörög utóbbi szállítmányok is elapadnak, és ekkor lehet egy olyan átmeneti időszak, amikor vegyesen lesznek a mixben kínai és német Y-ok. Az alvázszám első 3 karaktere a gyártót azonosítja, de a Teslánál ez egyben a gyárat is megmutatja. Mostanáig az összes fremonti 3 és Y kódja 5YJ volt, de úgy néz ki 2022-től ez változik az SUV esetében. A kaliforniai gyárból érkező Y-ok alvázszámának eleje 7SA lesz, Sanghajból marad mindenre az LRW, Berlin pedig XP7 lesz. Hozzánk utóbbi kettő érkezhet. A következő karakter a típust, illetve pontosabban a gyártósort azonosítja, itt nincs nagy csoda, S, 3, X, Y opciók vannak. A következő karakter az autó tömegét/kategóriáját mutatja meg, ez a Model 3 esetében E vagy F attól függően, hogy bal, vagy jobb kormányos, az Y-nál pedig G, illetve H. A hatodik karakter a biztonsági felszereltséget jelöli, ez a Model 3 esetén 7, az Y-nál pedig C, de lényegtelen, ugyanazt jelenti: manuális biztonsági övek, első és oldalsó légzsákok. A hetedik helyen az üzemanyag típusa van, amit régebben csak egy E betűvel – elektromos – oldott meg a Tesla, de újabban a cellák típusát is jelöli vele. Az E az NCA cellákat, míg az F az LFP aksit jelöli. A következő betű a motor konfigurációt és típust adja meg. A kilencedik szám egy különösebb információtartalom nélküli ellenőrző kód. A tizedik karakter betűje a gyártás évet mutatja. Ezután a gyárat jelölő kód következik. Végül pedig az autó gyártási sorozatszámát kapjuk meg, de érdemes tudni, hogy ezek nem mindig folyamatosan követik egymást, néha ugrik egyet, majd visszatérnek a kihagyott tartományra, hogy nehezebb legyen követni a gyártási adatokat ebből. És akkor ne maradjon ki a példa itt sem, nézzük az én autómat: LRW3E7FAXMC35xxxx LRW: Tesla Inc., Sanghaj 3: Model 3 E: 4 ajtós szedán, balkormányos 7: manuális biztonsági övek, első és oldalsó légzsákok F: LFP akkumulátor A: egy motor, standard tekercseléssel X: ellenőrző kód M: 2021-es gyártási év C: sanghaji gyár sorozatszám Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!