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
auto
2024. 04. 24. szerda

Tesla alvázszám és típuskód visszafejtő – csak, hogy tudjuk mit veszünk

elektromos autó

Ha valaki használt vagy új Teslát vásárol, igyekszik minél többet megtudni az autóról, hogy helyes döntést hozhasson. Egy ideális világban az autó minden műszaki adatát már előre tudjuk, de a Tesla még a többi autógyártónál is rosszabb ebben.

Segítünk kicsit eligazodni, hogy ne vásároljunk zsákbamacskát.

Mi itt a gond?

A Teslánál nincsenek igazán modellévek, az újítások, fejlesztések folyamatosan kerülnek az autókba. Amikor elkészül valami, elkezdik felfuttatni az új alkatrész vagy változat gyártását, ami egyre nagyobb és nagyobb arányt tesz ki a frissen kigördülő autók között, de természetesen a már berendelt, leszállított alkatrészeket is elhasználják, így ilyenkor pár hétig vegyesen készülnek az autók. Ennek előnye, hogy nem kell 2 vagy 3 évet várni a legújabb technológiákkal a következő ráncfelvarrásra, hátránya viszont, hogy a vevő nem mindig tudja előre, pontosan mi is kerül a kocsijába.

Alapvetően azzal mentegeti magát a Tesla, hogy amíg a leszállított autó a rendeléskor megadott specifikációkat eléri – WLTP hatótáv, gyorsulás, végsebesség, maximum töltési teljesítmény – addig nem lehet reklamálni, de abban nem segítenek, hogy megtudjuk, a nekünk érkező autó már egy újabb szériából való-e, többet tud-e esetleg, mint amit ígértek. Nyilván mindenki igyekszik a lehető legtöbbet kapni a pénzéért, és ha a nagyobb hatótáv, vagy gyorsabb infotainment rendszer azon múlik, hogy 2 vagy 3 héttel későbbi autót kap-e meg, akkor inkább kivár. Ráadásul vannak olyan esetek is, amikor egyes változatok esetén valami specifikáció elmarad a várttól ezért szeretnénk meggyőződni róla, mi a jobb verziót kapjuk. Így volt ez az LFP akku bevezetésénél, amikor az európai hidegben rendkívül lassan töltöttek a kínai kocsik, és a teljesítmény is komolyan visszaesett, vagy az előző generációs LG celláknál, amik jóval kisebb teljesítménnyel töltöttek, mint a Giga Nevada aksijai. Alapvetően mindkét problémát azóta jelentősen javította a Tesla a vezeték nélküli szoftverfrissítésekkel, de teljesen korrektnek akkor sem nevezhetjük, hogy ezeket a paramétereket sokszor nem tudhatjuk előre.

A közösségi média segít

Szerencsére a Teslás közösség eléggé kreatív, és a legismertebb német Teslás fórumon sok segítséget kap a potenciális vásárló. Akár új, akár használt autót akarunk venni ugyanis, vannak olyan könnyebben, vagy nehezebben beszerezhető adatsorok, amelyek a kiszemelt autó szinte minden titkát felfedik. A TFF fórum egyik oszlopos tagja valahonnan rendszeresen megszerzi az európai homologizációs adatokat, amelyeket a Tesla a holland hatóságnál nyújt be. Ezekből vissza lehet fejteni elég sok mindent, úgyhogy az én autómat példaként használva megmutatom mit tudunk meg az alvázszámból, illetve a CoC dokumentumból.

Forrás: tff-forum.de

Az első táblázat két részre osztható: az első fele a Variant – variáns, változat -, a második pedig a Version – verzió. Az autónk adatait ehhez a táblázathoz a CoC, azaz Certificate of Conformity – megfelelőségi tanúsítvány – nevű doksin találjuk, ami minden kocsihoz jár. Ha használt autót keresünk, és van rá mód, kérjük meg a tulajdonost szkennelje be és küldje meg nekünkÚj autó vásárlása esetén ezt a doksit a Tesla nem fogja odaadni nekünk előre, így az alvázszám marad információforrásnak – de erről majd később. A második táblázat azt mutatja meg, a fenti műszaki specifikációk milyen kombinációkban vannak jóváhagyva Európában.

Nézzük először, hogy mi olvasható ki a variant, avagy változat kódjából:

  • Az első karakter a típust jelöli, itt értelemszerűen lehet S, X, Y és E – igen, E, a Model 3 azonosítójához megtartotta a Tesla az eredeti típusnevet.
  • A második pozíció egy szám és egy betű kombinációja, ez jelöli az akku típusát. Tehát például ha ez 3L, akkor az újabb, 2170L jelölésű Panasonic, ha 5L, akkor az M50-es LG cellák vannak a Long Range akkupakkban. Ezek mindkét gyártó estén 5,0 Ah kapacitásúak és az újabb 82 kWh-s akkupakkot alkotják, így szép nagy hatótávot és jobb töltési karakterisztikát kapunk. A 3C a régebbi 4,8 Ah-s Panasonic cellát takarja, míg az 5C az LG 4,6 Ah-s aksija. Az ezekből épített pakk kapacitása is kisebb, az LG esetén pedig, bár sokat javult, de a töltési teljesítmény is valamennyivel elmarad a megszokottól.
  • A Variant utolsó karaktere egy R vagy egy D, a megfejtés pedig igen egyszerű: hátsókerék, vagy duplamotoros összkerékhajtású a kocsi.

Most nézzük mit mutat a version, tehát verzió kódja:

  • A B, vagy P az alap, illetve a Performance motor jele. Előbbi 600, utóbbi 800 Amper felvételére képes.
  • A következő G,Q, vagy Z karakter is a motorhoz kapcsolódik, annak változatát jelöli, de ehhez inkább berakok egy külön táblázatot, szintén a TFF fórum jóvoltából – nagyon nagy angol tudás nem kell a visszafejtéshez, a Front az első, a Rear a hátsó motor, a Power pedig a teljesítmény kW-ban. Érdekesség, hogy a 3D6 és 3D7 jelölésű villanymotorok hajtű tekercselésűek, amit a gyártók általában a drágább modellekhez tartogatnak, de a Teslánál egyes Standard Range változatok is megkapták:

Forrás: tff-forum.de

  • A 6-os számú pozícióban egy kisbetűt találunk, ami a féket és az aero csomagot jelöli. Ez lehet az alap kiadás, vagy a Performance változatok sport fékje, amihez spoiler is jár.
  • A következő szám a gyári kerék és gumi méretet adja meg.
  • A 8-as pozícióban ismét  egy betű-szám kombináció következik, ami alap esetben s5 és az 5 üléses kivitelt jelöli, de ha Európában elérhető lesz a 7 személyes Model Y, illetve a 6-7 üléses Model X, akkor lesznek itt s6 és s7 jelölések is.
  • A verzió utolsó karaktere pedig azt mutatja meg, gyárilag fel van-e készítve a kocsi a vontatásra, és ha igen, akkor az mekkora tömegre vonatkozik.

Most nézzük akkor mit tudunk meg ezek alapján az én kocsimról:

Az én variánsom E6CR, azaz:

  • E: Model 3
  • 6C: 55 kWh-s CATL LFP akku
  • R: hátsókerék hajtású

A verzió pedig PGb1s5N, tehát:

  • P: az én SR+ példányom egy szem motorja megegyezik a régebbi Performance hátsó motorjával
  • b: alap fékek, spoiler nélkül
  • 1: 235/45 R18-as gumik vannak elöl és hátul is
  • s5: az autó 5 személyes
  • N: nem vontathat

Apropó motorváltozat, a CoC doksi hátsó oldala ezt is elárulja:


Az én motorom a 3D1 jelölésű, azaz 239 kW teljesítményű Performance motor van benne, de nem hajtű tekercseléses.

Az alvázszám is sokat elárul

De mit csináljunk, ha új autót veszünk? Nos, megpróbálhatjuk előre elkérni a Teslától a CoC doksit, de nem fog sikerülni – én próbáltam, hogy megtudjam melyik aksi van benne. Ilyenkor marad az alvázszám, azt megkapjuk akár 1-2 héttel átvétel előtt.

A Tesla Model Y legújabb alvázszám revíziója. Forrás: tff-forum.de

Az alvázszám megfejtéséhez szintén a német fórumot hívtam segítségül, ahol már kint van a Model Y legfrissebb évjáratának sorvezetője is. Azért választottam ezt, mert ezen van egy érdekesség: innen tudjuk, hogy a berlini gyártás kódja XP7 lesz. Ez akkor lehet érdekes, ha valami baleset folytán egyszerre kapunk majd Berlinből és Sanghajból is autókat – bár én továbbra is azt várom, hogy eleinte csak a Model Y Performance jön Berlinből, és a Long Range továbbra is sanghaji gyártású lesz. De amint a német gyár felpörög utóbbi szállítmányok is elapadnak, és ekkor lehet egy olyan átmeneti időszak, amikor vegyesen lesznek a mixben kínai és német Y-ok.

  • Az alvázszám első 3 karaktere a gyártót azonosítja, de a Teslánál ez egyben a gyárat is megmutatja. Mostanáig az összes fremonti 3 és Y kódja 5YJ volt, de úgy néz ki 2022-től ez változik az SUV esetében. A kaliforniai gyárból érkező Y-ok alvázszámának eleje 7SA lesz, Sanghajból marad mindenre az LRW, Berlin pedig XP7 lesz. Hozzánk utóbbi kettő érkezhet.
  • A következő karakter a típust, illetve pontosabban a gyártósort azonosítja, itt nincs nagy csoda, S, 3, X, Y opciók vannak.
  • A következő karakter az autó tömegét/kategóriáját mutatja meg, ez a Model 3 esetében E vagy F attól függően, hogy bal, vagy jobb kormányos, az Y-nál pedig G, illetve H.
  • A hatodik karakter a biztonsági felszereltséget jelöli, ez a Model 3 esetén 7, az Y-nál pedig C, de lényegtelen, ugyanazt jelenti: manuális biztonsági övek, első és oldalsó légzsákok.
  • A hetedik helyen az üzemanyag típusa van, amit régebben csak egy E betűvel – elektromos – oldott meg a  Tesla, de újabban a cellák típusát is jelöli vele. Az E az NCA cellákat, míg az F az LFP aksit jelöli.
  • A következő betű a motor konfigurációt és típust adja meg.
  • A kilencedik szám egy különösebb információtartalom nélküli ellenőrző kód.
  • A tizedik karakter betűje a gyártás évet mutatja.
  • Ezután a gyárat jelölő kód következik.
  • Végül pedig az autó gyártási sorozatszámát kapjuk meg, de érdemes tudni, hogy ezek nem mindig folyamatosan követik egymást, néha ugrik egyet, majd visszatérnek a kihagyott tartományra, hogy nehezebb legyen követni a gyártási adatokat ebből.

És akkor ne maradjon ki a példa itt sem, nézzük az én autómat: LRW3E7FAXMC35xxxx

  • LRW: Tesla Inc., Sanghaj
  • 3: Model 3
  • E: 4 ajtós szedán, balkormányos
  • 7: manuális biztonsági övek, első és oldalsó légzsákok
  • F: LFP akkumulátor
  • A: egy motor, standard tekercseléssel
  • X: ellenőrző kód
  • M: 2021-es gyártási év
  • C: sanghaji gyár
  • sorozatszám

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.