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
auto
2024. 04. 19. péntek

Carlos Ghosn: a Nissan elektrifikációs terve túlságosan lassú

elektromos autó

Carlos Ghosn, a Nissan (és a Renault) korábbi elnöke, a Nissan LEAF atyja, aki néhány évvel ezelőtti kalandos, hangszertokos szökése óta gyakorlatilag száműzetésben él Libanonban, lehetőséget kapott, hogy előadást tartson az elektromobilitásról egy online sajtóeseményen. Ghosn az Automotive News beszámolója szerint elmondta, hogy a Nissan elektrifikációs terve túlságosan lassú, nem rendelkezik jövőképpel a márka.

Carlos Ghosn hollywoodi filmbe illő szökése

Ghosn úgy véli, hogy a Nissan esetében nem csak teljes elköteleződésre van szükség az elektrifikáció irányába, de az átállás nagy sebessége is létfontosságú, mert „a piac teljesen leírja a belsőégésű motort.”

Az átmenet még Ghosn idejében kezdődött, 2010 decemberében a LEAF piacra dobásával. Akkoriban azonban még túl korai volt a tömeges villamosítás. A Nissan jóval nagyobb eladásokra számított, eredetileg 4-4 tisztán elektromos modellel terveztek a Nissan és a Renault márkanevek alatt, végül a Nissan csak két modellel (LEAF és e-NV200) zárta az évtizedet. Az értékesítési várakozásoktól egy nagyságrenddel elmaradó valóság az új modellek késleltetését, törlését, sőt a LEAF korlátozott fejlesztését vonta maga után.

Használtautó-választó: Hyundai Ioniq vagy Nissan LEAF?

Úgy is mondhatjuk, hogy a Nissan túlságosan optimista volt, a kihívások pedig nagyobbak, mint remélték, a kijelölt irányt viszont helyesen mérték fel. „Amikor piacra dobtam az első nagy sorozatban gyártott elektromos autót, mint tudják, mindenki rajtunk röhögött, mondván el vagyunk tévedve” – fogalmazott Ghosn.

A múltról a jelenre áttérve Ghosn véleménye szerint teljesen más helyzet állt elő, mivel az egész iparág elektrifikációs programokat hajt végre, és új akkumulátorgyárakat épít, olyan lendülettel, mintha nem lenne holnap. Tulajdonképpen ez igaz is: a belsőégésű motor számára előbb-utóbb nem lesz holnap.

Munro: a nyugati autógyártók önmaguk árnyékai lesznek

Carlos Ghosn, aki jelenleg tanácsadói munkával foglalkozik az elektrifikáció területén, hasonlóan vélekedik az iparág, a nagy márkák jövőjéről, mint neves amerikai kollégája, Sandy Munro. Ghosn szerint az újoncok (például a Tesla) és a kínai gyártók, akik lehetőséget látnak a villamosításban, jobb helyzetben vannak, mint a régi gyártók. Ha a régi, nagy nevek versenyképesek szeretnének maradni, akkor fel kell gyorsítaniuk az elektromobilitásra való átállást. „A váltás sebessége határozza meg, hogy ki lesz a győztes.”

A Nissan elektrifikációs terveit, melyek értelmében 18 milliárd dolláros befektetéssel a 2030-as pénzügyi évre (azaz 2031. március végéig) 50%-os elektrifikációt (xEV, tehát nem csak tisztán elektromos) szeretnének elérni, Ghosn túlságosan lassúnak találja. A Nissant jelenleg a verseny egyik leggyengébb szereplőjének tartja. „Valóban nagyon rossz helyzetben vannak ebben a versenyben. Nincs jövőképük. Nem tudják, merre tartanak. Fogalmuk sincs a hatalmas technológiai átalakulásról, ami jelenleg zajlik.”

15 villanyautóval készül a Nissan 2030-ra

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.