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 Első ránézésre – villanyautós szemszögből nézve – nem tűnik túlzottan izgalmasnak a Ford 2022-es éve, hiszen még nem jelennek meg tucatjával az elektromos modellek, nem számíthatunk nagy offenzívára. De a látszat csal, az a munka amely jelenleg a háttérben zajlik alapvetően fogja meghatározni a cég jövőjét kontinensünkön. Nehéz két év volt A Ford problémái Európában már a koronavírus előtt elkezdődtek. 2017. volt a vállalat utolsó nyereséges éve a kontinensen, ekkor még 1,58 millió autót értékesítettek és 367 milliós hasznot könyvelhettek el. Azóta a vállalat rendre csökkenő európai eladásokról és veszteségekről kénytelen beszámolni éves jelentéseiben. Az utolsó elérhető adatunk a 2021 3. negyedévéről való – 2021. első 9 hónapjában mindössze 678 ezer darab autót adtak el és 100 millió dollár körüli veszteségük volt. A koronavírus és az azt követő beszállítói lánc problémák, illetve alkatrészhiány tehát eleve nehéz helyzetben érték a cég európai ágát. A Ford évindító sajtóreggelijén elmondták, hogy 2020 végén az autópiacot meglepte a kereslet hirtelen megugrása, és az elégtelen előzetes alkatrészrendelések problémáját tetézte, hogy a home office terjedése miatti világméretű informatikai hardverhiány egybeesett az 5G indulásával illetve nagy elektronikai gyártók készletezésével, chip felvásárlásával, tartalékolásával. 2021 elején a texasi hideghullám az államban található félvezető gyártást is padlóra küldte, majd márciusban az iparág egy fontos japán beszállítójánál pusztított tűz, amit a nyáron tetézett a német árvíz. Volt olyan beszállítójuk, amelynek 400 méter szélességben a teljes gyárát vitte el az ár. Mindennek fényében szép eredmény, hogy a teljes magyar járműpiacot nézve 2021-ben a vállalat a 2. helyet szerezte meg az eladási listákon – igaz, ez elsősorban a haszongépjármű üzletág remek szereplésének köszönhető, a személyautók között 8% körüli részesedéssel, a Top 10 második felében zártak. A haszongépjárművek piacán a vállalat azonban első helyen van Magyarországon. Hibridek – egyelőre A vállalat kommunikációja alapján egyértelműen a hibrideket tekintik jelenleg a legfontosabb modelljeiknek. A Kuga az igazi sztár a portfólióban, amelynek PHEV verziójából 44 ezer darabot adtak el Európában 2021-ben, és ezzel a saját szegmense élén végzett. Idehaza a kompakt PHEV kategóriában első, a teljes plug-in listán második, nagyjából 40 darabbal lemaradva. Ugyanakkor jól mutatja a hazai piac méretét, hogy mindez kicsit kevesebb, mint 200 darabos értékesítést jelent – a Kuga eladásain belül 30% a konnektoros hibrid részaránya. Ford Kuga PHEV teszt Idén a fókusz – elnézést – a Focus hibrid változatán lesz, és a vállalat azt is közölte, hogy mind ebből a típusból, mind a Fiestából érkezik a mild hibrid kiadás is egy 7 sebességes automata váltóval. Ezek az autók egy olyan 48 voltos aksit kapnak, ami a fékezési energiát képes tárolni és gyorsításnál visszaadni, de a benzinmotor nélkül nem képesek tisztán elektromos üzemre. Az elektromos típusok terén a cégnél még várnunk kell az igazi nagy offenzívára. A Mustang Mach-e gyártási kapacitását igyekszik a vállalat a háromszorosára növelni a globális kereslet miatt. A Ford amerikai sajtóközleménye alapján a 2021-ben 27.140 darabot szállítottak ki a típusból a hazai piacon. Az éves európai összesítésre még várnunk kell, de jelenleg elérhető netes becslések és adatbázisok 20 ezer darab körüli számot sejtetnek. Villámteszt: Ford Mustang Mach-E GT Amire itt Európában igazán várunk az az MEB platformra épülő kínálat érkezése. Mint ismeretes, 1 milliárd dolláros beruházás keretében alakítja át kölni gyártóbázisát a cég, mivel terveik szerint 2030-tól már csak tisztán elektromos autókat forgalmaznak majd kontinensünkön. Innen azonban idén még nem, inkább majd csak 2023 második felében várható az autók érkezése. Kérdésünkre Szabó Attila, a Ford hazai vezetője elmondta, hogy a cél, hogy 2022 végére már elkészüljön a projekt és jövő év elején beinduljon a tesztüzem. Azt egyelőre még nem árulhatják el, hogy mely új modellek készülnek majd a VW által fejlesztetett MEB platformon, két fontos dolgot azonban megemlített az ügyvezető. Egyrészt ők a német kollégáktól valóban csak a padlólemezt kapják, azon minden más az utolsó csavarig Ford lesz. Természetesen a platform jár némi kötöttségekkel is, de senki ne gondolja, hogy ID.4 klónok készülnek majd Kölnben. Ne úgy képzeljük el az együttműködést, mint amikor bizonyos rétegmodellek esetén összeáll pár nagy gyártó és egy közös üzemben olyan kocsik gördülnek le a szalagról, amelyek csak a logóban különböznek. Ezek a kocsik teljesen Ford tervezésűek és építésűek lesznek. A másik érdekes részlet egy kis korrekció, kiegészítés volt a részéről: a Ford európai elektromos terveinek része, nem egésze az MEB platform. A Mach-e is a vállalat saját platformjára épül, és érkezhetnek más modellek is Európába. Jön az elektromos Transit A kis haszongépjárművek kategóriájában nem csak a magyar, de az egész európai piacon az első helyen áll a vállalat. Ezek a járművek tipikusan a városokban, vagy települések között rohangáló platós és dobozos kisteherautók, esetleg pick-upok. Ebbe a kategóriába tartozik a piacvezető Transit is, amit gyakran látunk futárok, vagy szervizek, vállalkozások autójaként áruszállítójaként. Ezért különösen örvendetes, hogy idén érkezik az e-Transit, ráadásul nem is gyenge paraméterekkel. Az elektromos áruszállító egy 68 kWh-s aksit kap, ami 317 WLTP kilométerre elég, és maximum 115 kW-os DC töltéssel 35 perc alatt érhető el 15%-ról a 80%. A Ford tájékoztatása szerint a prototípusokat már másfél éve tesztelik olyan kiemelt partnerek, mint az Amazon, a DHL, vagy a DPD. A visszajelzések alapján tudják, hogy ezen cégek teherautói naponta tipikusan 100 kilométert, vagy kevesebbet tesznek meg, így a 300 kilométer feletti hatótáv még hidegben, vagy akár 1600 kilóval megrakodva is bőven elég lesz. A jármű egyébként rendelhető a Pro Power rendszerrel is, amely fedélzeti elektromos aljzatokat biztosít, és így több 230 voltos, maximum 2,3 kW teljesítményű berendezés is működtethető róla. Idehaza a második negyedévben kezdenek szállingózni az első példányok, de nagyobb mennyiség majd csak ezután várható. Az e-Transit nem csak dobozos, de dupla kabinos és platós változatban is elérhető lesz. A hivatalos magyar árról egyelőre nincs információnk, de úgy tudjuk, Németországban 49 ezer eurótól indul a típus ára. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!