Jól felültettek minket az önvezetéssel

Elon Musk 2019-ben a Tesla befektetői napján egymillió robotaxit ígért a következő évre, azaz 2020-ra. Ezek a járművek az ígéretek szerint képesek lettek volna teljesen autonóm módon közlekedni, és egy autómegosztó szolgáltatás révén bevételt generálni a tulajdonosaik számára. Bár Musk legalább 2016 óta tett merészebbnél merészebb kijelentéseket a küszöbön álló, és robusztus önvezetés hamarosan várható megjelenéséről, a robotaxik eljövetelére a mai napig hiába vártunk.

Tévedés lenne ugyanakkor azt gondolni, hogy kizárólag a Tesla becsülte alul a megoldandó feladat komplexitását. A tavalyi évre ugyanis több másik nagy autógyártónak is elő kellett volna rukkolnia a saját önvezető járműveikkel, már ha a korábbi nyilatkozataikat nézzük. Miután a 2021-es évet már a hátunk mögött tudjuk, itt az ideje összegyűjteni a meg nem valósult ígéreteket, hiszen nincs is annál jobb, mint utólag okosnak lenni.

Kép: Tesla

Tesla

A 2019-es „Autonomy Day” névre keresztelt befektetői napon Elon Musk arról beszélt, hogy 2020 végére 1 millió Tesla robotaxi lesz az utakon, melyeknek a következő években a világ egyre több részén megtörténik az engedélyeztetésük, és ezek a járművek évi 30 ezer dollárt fognak keresni a tulajdonosaik számára.

General Motors

Dan Amman, a GM elnöke 2018-ban a CNBC műsorában a cégük által a Közlekedésbiztonsági Hatósághoz benyújtott indítványról beszélt, amelyben azt kezdeményezték, hogy kormány és pedálok nélkül is forgalomba helyezhetőek legyenek az önvezető járműveik. A műsorvezető kérdésére azt is elárulta, hogy ezek már a következő évben az utakon lesznek.

Ford

2016-ban a Ford még azzal számolt, hogy 5 évvel később az önvezető autóik nagy számban lesznek jelen az utakon, és bizonyos előre feltérképezett, földrajzilag lehatárol területeken fognak utasokat szállítani. A földrajzilag korlátozott működési terület (geofencing) említése arra utal, hogy a vállalat 2021-ig a négyes szintű önvezetés elérését látta lehetségesnek.

PSA

A PSA 2020-ra egy 3-as szintű önvezetés piacra dobását tűzte ki célul, ami azt jelenti, hogy bizonyos előre definiált körülmények között az autó képes önmagát vezetni, de a sofőrnek mindig készen kell állnia arra, hogy átvegye a vezetést, ha az szükséges. Az első ilyen, önvezetésre alkalmas terepet a forgalmi dugók, illetve az autópályák jelentették volna.

Volvo

A vállalat nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy 2020-ra már senki ne haljon meg az általuk gyártott autókban, amihez elengedhetetlennek látták az önvezetés bizonyos fokú megvalósítását. Petter Hörling, a Volvo kutatás-fejlesztésért felelős igazgatója 2016-ban egy konferencián arról beszélt, hogy 2020-ra elérhetik a teljes önvezetést, és innentől kezdve a Volvo fogja vállalni a felelősséget a „helyesen használt önvezetés” során bekövetkező balesetekért.

Renault-Nissan

Carlos Ghosn egy 2016-ban a TechCrunch-nak adott interjújában beszélt arról, hogy 2020-ra a Microsofttal közösen fejlesztett autonóm járműveik már készen fognak állni arra, hogy a városi környezetben elboldoguljanak.

Carlos Ghosn. Kép: TechCrunch

BMW

A Fordhoz hasonlóan 2016-ban még a BMW is úgy gondolta, hogy 2021-re bizonyos előre feltérképezett területeken az általuk fejlesztett önvezető taxik fognak mobilitási szolgáltatást kínálni. Ennek elérése érdekében az Intellel és a szenzorokat fejlesztő izraeli Mobileye-jal lépett partnerségre.

Akik teljesítették az ígéretüket (nagyjából): Honda

A japán autógyártó 2016-ben a teljes önveztés 4-5 éven belüli megvalósíthatóságát nem tartotta lehetségesnek, de azért úgy vélték, hogy az autópályákon már 2020-ban megjelenhetnek a hármas szintű önvezetésre képes autóik. Ha 2020-ban nem is, de 2021 márciusában piacra dobták a Sensing Elite nevű technológiájukat, amely már hármas szintű önvezetésnek tekinthető. Igaz, csak a japán piacon, limitált szériában érhető el, és csak forgalmi dugókban használható, de technikailag teljesítették az ígéretüket, különösen, ha figyelembe vesszük az engedélyeztetés időigényét is.

A fentiek csak a legnagyobb, legnevesebb vállalatok voltak, a kisebb cégeket számon tartani is nehéz volna. Talán az olvasóknak is feltűnhetett, hogy a legtöbb túlzó ígéret a 2016 körüli években történt, vagyis akkoriban volt egy hype az önvezetés körül. A hype ciklusok anatómiájáról korábban már részletesebben is írtunk:

A 2010-es évek közepére az önvezetést fejlesztő cégeket elvakították a kezdeti sikerek, és megalapozatlanul optimista kijelentéseket tettek, amiket felkapott a sajtó, a versenytársak pedig elkezdtek egymásra licitálni, és az egész egy öngerjesztő spirálba került, mígnem végül a valós eredmények és az ígéretek kezdtek látványosan elválni egymástól, és az egész lufi kidurrant.

Ennek ellenére azonban a fejlesztések továbbra is folytatódnak, és napról napra közelebb kerülünk a valódi önvezetéshez, csak manapság mindenki óvatosabban fogalmaz, és ezúttal jóval kisebb a média érdeklődése. Sőt, ma már vannak az életnek olyan területei, mint például a házhoz szállítás, ahol a gyakorlatban is megjelentek az autonóm járművek. Csak erre már nem kapjuk fel a fejünket.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.