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 Amikor 2019 végétől sorra jelentek meg a sajtóközlemények és nyilatkozatok arról, hogy 2022-től a 25 ezer főnél nagyobb városokban már kizárólag tisztán elektromos buszokat helyezhetnek forgalomba nagyon boldogok voltunk, de volt bennünk egy kis túl szép, hogy igaz legyen érzés is. Aztán elindult a zöld busz program demonstrációs szakasza és kezdtünk egyre jobban bízni a hamarosan rohamtempóban tisztulni kezdő városi levegőben. Az ITM honlapja szerint 2022-től már csak elektromos autóbuszokat lehet üzembe helyezni egy kormánydöntés nyomán. Betiltják a dízel buszokat Magyarországon – írta 2020 tavaszán az origo.hu A hirado.hu archivumából már eltűnt a vonatkozó cikk, de a web.archive.org megőrizte az utókornak. A kijelölt határidő gyorsan megérkezett, majd a minap belefutottam egy hírbe: az egyik nagy magyar város üzembe helyezett 30 új dízel buszt. Ügyes, gondoltuk rögtön, még a január 1-i határidő előtt gyorsan lepapírozták a buszokat, hogy minél tovább dízelekkel szállíthassák az utasokat. A hírt elolvasva már összevontam a szemöldököm: 2024-ig további dízel buszok állnak forgalomba, száznál is több. Hogyan lehetséges ez? Az első hír 2019 júliusában jelent meg az akkor még el sem nevezett zöld busz programról. A kormány 36 milliárd forintos támogatásról döntött, amelyből 1290 busz cseréjét valósítják meg. A programban 2021 végéig CNG üzemű, 2022-től már kizárólag elektromos buszok beszerzése támogatható. A terv már Zöld Busz program néven került be a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervbe, ezen kívül kormányrendeletbe is foglalták. A kommunikáció ennél is biztatóbb irányba indult. Már nem arról volt szó, hogy a kormány támogatja az elektromos buszok vásárlását, ezzel csökkentve azok felárát és zöldítve a tömegközlekedést. Kerek perec kijelentették, hogy „A 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban 2022-től már csak elektromos hajtású autóbuszokat lehet egy kormánydöntés nyomán üzembe helyezni.” A nyilatkozatokban, melyeket megőrzött többek között az Index, az Origo, a Portfolio, a Forbes vagy a Világgazdaság weboldala is, egyértelműen nem a támogathatóságról, hanem tiltásról volt szó, márpedig nagyon nem mindegy, hogy ha egy város dízel buszt vásárolna, ahhoz nem kap támogatást, vagy egyszerűen nem kap rendszámot a dízel üzemű, saját forrásból megvásárolt autóbuszra. Debrecen 2024-ig több ütemben tervezett dízel üzemű autóbusz vásárlásáról olvasva ezekre a nyilatkozatokra jól emlékezve kérdeztem rá az ITM sajtóosztályánál arra, hogy történt-e esetleg változás a 2022-es dátummal kapcsolatban, a koronavírus veszélyhelyzet mostanában mindenre jó mentség, ezzel indokolható lenne, ha továbbra is vásárolhatók dízel buszok. A válasz szinte azonnal meg is érkezett: „A Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben foglalt Zöld Busz Program keretében 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken.” Nincs tehát késés, a szabály életbe lépett, csak épp kommunikációban visszatértünk a kezdetekhez. Már nem arról van szó, hogy tilos lenne dízel buszt forgalomba helyezni a nagyvárosokban, mindössze arról, hogy a zöld busz programban csak elektromos buszra kaphatnak támogatást a városok. Tavaly a 2019-es kormányrendelet vonatkozó bekezdése is módosult, bár ennek nincs gyakorlati jelentősége, mivel a széles körben kommunikált, csak elektromos busz helyezhető forgalomba szófordulat abban soha nem szerepelt, sőt, a városok méretére vonatkozó 25 ezer fős korlát is végig csak a kommunikációban létezett. „Ne azt figyeljék, amit mondok, hanem amit csinálok!” – jutott eszembe hirtelen a közelmúltban gyakran idézet mondat. Azért szomorú vagyok, hogy 2022-ben már nem számíthatunk arra, amit néhány éve többek között Kaderják Péter is ígért: „A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv intézkedésének köszönhetően 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken, ennek eredményeként tíz éven belül a nagyvárosokban közlekedő minden második busz környezetkímélő lesz.” Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!