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
auto
2024. 04. 24. szerda

Egy hete betiltották a dízel buszokat Magyarországon – vagy mégsem?

Amikor 2019 végétől sorra jelentek meg a sajtóközlemények és nyilatkozatok arról, hogy 2022-től a 25 ezer főnél nagyobb városokban már kizárólag tisztán elektromos buszokat helyezhetnek forgalomba nagyon boldogok voltunk, de volt bennünk egy kis túl szép, hogy igaz legyen érzés is. Aztán elindult a zöld busz program demonstrációs szakasza és kezdtünk egyre jobban bízni a hamarosan rohamtempóban tisztulni kezdő városi levegőben.

A kijelölt határidő gyorsan megérkezett, majd a minap belefutottam egy hírbe: az egyik nagy magyar város üzembe helyezett 30 új dízel buszt. Ügyes, gondoltuk rögtön, még a január 1-i határidő előtt gyorsan lepapírozták a buszokat, hogy minél tovább dízelekkel szállíthassák az utasokat. A hírt elolvasva már összevontam a szemöldököm: 2024-ig további dízel buszok állnak forgalomba, száznál is több. Hogyan lehetséges ez?

Az első hír 2019 júliusában jelent meg az akkor még el sem nevezett zöld busz programról. A kormány 36 milliárd forintos támogatásról döntött, amelyből 1290 busz cseréjét valósítják meg. A programban 2021 végéig CNG üzemű, 2022-től már kizárólag elektromos buszok beszerzése támogatható. A terv már Zöld Busz program néven került be a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervbe, ezen kívül kormányrendeletbe is foglalták.

A kommunikáció ennél is biztatóbb irányba indult. Már nem arról volt szó, hogy a kormány támogatja az elektromos buszok vásárlását, ezzel csökkentve azok felárát és zöldítve a tömegközlekedést. Kerek perec kijelentették, hogy „A 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban 2022-től már csak elektromos hajtású autóbuszokat lehet egy kormánydöntés nyomán üzembe helyezni.” 

A nyilatkozatokban, melyeket megőrzött többek között az Index, az Origo, a Portfolio, a Forbes vagy a Világgazdaság weboldala is, egyértelműen nem  a támogathatóságról, hanem tiltásról volt szó, márpedig nagyon nem mindegy, hogy ha egy város dízel buszt vásárolna, ahhoz nem kap támogatást, vagy egyszerűen nem kap rendszámot a dízel üzemű, saját forrásból megvásárolt autóbuszra.

Debrecen 2024-ig több ütemben tervezett dízel üzemű autóbusz vásárlásáról olvasva ezekre a  nyilatkozatokra jól emlékezve kérdeztem rá az ITM sajtóosztályánál arra, hogy történt-e esetleg változás a 2022-es dátummal kapcsolatban, a koronavírus veszélyhelyzet mostanában mindenre jó mentség, ezzel indokolható lenne, ha továbbra is vásárolhatók dízel buszok. A válasz szinte azonnal meg is érkezett:

A Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben foglalt Zöld Busz Program keretében 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken.”

Nincs tehát késés, a szabály életbe lépett, csak épp kommunikációban visszatértünk a kezdetekhez. Már nem arról van szó, hogy tilos lenne dízel buszt forgalomba helyezni a nagyvárosokban, mindössze arról, hogy a zöld busz programban csak elektromos buszra kaphatnak támogatást a városok. Tavaly a 2019-es kormányrendelet vonatkozó bekezdése is módosult, bár ennek nincs gyakorlati jelentősége, mivel a széles körben kommunikált, csak elektromos busz helyezhető forgalomba szófordulat abban soha nem szerepelt, sőt, a városok méretére vonatkozó 25 ezer fős korlát is végig csak a kommunikációban létezett.

„Ne azt figyeljék, amit mondok, hanem amit csinálok!” – jutott eszembe hirtelen a közelmúltban gyakran idézet mondat. Azért szomorú vagyok, hogy 2022-ben már nem számíthatunk arra, amit néhány éve többek között Kaderják Péter is ígért:

„A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv intézkedésének köszönhetően 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken, ennek eredményeként tíz éven belül a nagyvárosokban közlekedő minden második busz környezetkímélő lesz.”

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.