Ennyibe kerülnek majd a vietnámi villanyautók Európában

A múlt héten a Las Vegasban megrendezett CES 2022 elektronikai kiállításon a VinFast lerántotta a leplet öttagú elektromosautó-palettájáról, és néhány új információval is szolgált az európai és amerikai piacokra való belépést illetően. A vietnámi vállalat a VinGroup konglomerátum leányvállalataként jött létre 2017-ben, s egészen a közelmúltig csak hagyományos meghajtással értékesített személyautókat, míg az elektromos technológiát csak buszokba és kétkerekű közlekedési eszközökbe ültette be. Tavaly év végén azonban Vietnámban megkezdődött a márka legelső villanyautójának, az e34-nek a sorozatgyártása, s ezzel egy új korszak indult a vállalat történetében.

Mint korábban beszámoltunk róla, a VinFast nem elégszik meg a távol-keleti ország autópiacával, helyette globális értékesítést tűzött ki célul. Az Egyesült Államok, valamint Európa meghódítását a tervek szerint Michael Lohscheller, az Opel korábbi vezérigazgatója vezette volna, aki személyes okokra hivatkozva végül lemondott a VinFast vezetéséről, így az idei CES-en már Le Thi Thu Thuy mutatta be a márka újdonságait.

A CEO elmondta, hogy 2022 végére a VinFast végleg leállítja belsőégésű motoros autóinak gyártását, és kínálata kizárólag tisztán elektromos autókból fog állni. A Global EV Day előadáson összesen öt villanyautó sorakozott fel a vezérigazgató mögött, amelyek mindegyike egy különböző méretkategóriát képvisel. A két legnagyobb SUV, a VF 8 és a VF 9 már korábban, a 2021-es Los Angeles-i Autószalonon bemutatkozott, csak akkor még VF e35-nek és VF e36-nak hívták őket. A három legkisebb viszont teljesen új modell: a VF 5 (A szegmens), VF 6 (B szegmens) és VF 7 (C szegmens) a két nagyobb testvérükkel egyetemben a Pininfarina és a Torino Design tervezőgárdájával együttműködésben készültek.

Az újdonságokról nem derültek ki részletek, de a VF 8 és VF 9 műszaki jellemzői és várható vételára már megtekinthető a honlapon, sőt ezen modellek előfoglalására is lehetőség van. A 4,75 méter hosszú, ötüléses VF 8 teljesítménye 300 kW 640 Nm forgatónyomatékkal, WLTP szerinti hatótávolsága pedig várhatóan 507 kilométer. Európai indulóára 36.133 euró lesz.

Az 5,12 méter hosszú, 6 és 7 üléses konfigurációban is választható VF 9 ugyanazt a 300 kW-os kétmotoros összkerékmeghajtásos rendszert használja, de nagyobb akkukapacitással, hiszen a WLTP szerint itt már akár 676 kilométeres hatótávra is számíthatunk. Vételára 49.280 eurónál kezdődik majd.

A forgalmazás a tervek szerint még idén elindul. Minden VinFast villanyautóra 10 éves / 200.000 kilométeres garanciát ad a gyártó. Fontos megjegyezni azonban, hogy a vételár nem tartalmazza az akkumulátor árát, azt ugyanis csak bérelni lehet. A vállalat elmondása szerint ez a konstrukció pénzügyi biztonságot jelent a vásárlók számára, hiszen akkuhiba, vagy a kapacitás 70% alá való csökkenése esetén a VinFast díjmentesen cseréli az aksit. Az akkubérlés egyébként két csomagban elérhető, a Fixed korlátlan kilométerre szól, az olcsóbb Flexible azonban csupán havi 500 km-t tartalmaz, ezen túl kilométerenként extra díjat kell fizetni. A vezetéstámogató rendszerek szintén egy külön, feláras csomagként választhatók az autókhoz.

A múlt heti bemutatót alább meg lehet tekinteni.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.