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 Most kivételesen nem külföldi pletykát veszünk át, saját, anonimitást kérő forrásunk szállította a hírt. Mivel egy többször bizonyított informátorról van szó, jó esélyt adunk neki, hogy helytálló az értesülése, miszerint a Tesla leállította a 4680-as akkucellák gyártását a fremonti Kato Roadon található üzemében. Mondjuk a mozaik többi darabját is, amely megerősíteni látszik az értesülést. Folytatása következik Nem túl nagy titok, hogy a 4680-as cellák sorozatgyártása nagyobb kihívás lett, mint arra az autógyártó számított – számos kis, egymástól független gyártási probléma lassítja az igazi sorozatgyártás megkezdését. A cellákat eddig a fremonti gyár közelében lévő Kato Roadon található pilot (teszt) üzemben készítették, és bár már folyik a gépsorok telepítése Austinban és Berlinben is, azonban utóbbi kettő helyszín még nem kezdte meg a termelést. Berlin kapcsán nemrég megírtuk, hogy az amerikai akkugyártás belföldi támogatása annyira jó üzlet, hogy a Tesla inkább Austinra koncentrál, Berlin rovására, azaz Texasba küldi a német gyárnak szánt gépek egy részét, hogy ott mielőbb megkezdődhessen a termelés. Most viszont az eredeti pilot üzemből kaptuk azt az elsőre meglepő hírt, hogy teljesen leállították az aksik gyártását, ugyanis a mai napig annyira lassan halad a termelés, olyan sok benne a manuális munkafázis, hogy így nincs értelme folytatni. Forrásunk szerint összesen maximum 300 autó készülhetett a Kaliforniából importált cellákkal az austini üzemben, de most ideiglenesen ezzel is leálltak. A texasi 4680-as akkupakk. Forrás Munro Live, YoutTube A vállalat állítólag most arra vár, hogy megérkezzenek az új, fejlettebb gépsorok a Tesla Automation-től Németországból. Az eredetileg Grohmann néven működő szerszám és gépgyártót az amerikaiak pár éve vették meg, és hozzájuk köthető a Model 3 akkupakk gyártásban felmerülő kezdeti nehézségek megoldása is, amelyek anno majdnem maguk alá temették a programot. Bár az értesülést nem áll módunkban független forrásokból megerősíteni, informátorunk bizonyított szavahihetőségén túl több részinformáció is megerősíteni látszik a hírt. Három az egyben A Cleanerwatt YouTube csatorna hetek óta tartó videósorozata például már egy ideje belsős információkra hivatkozva megszellőztette, hogy valóban készül egy olyan új, speciális gép a német leányvállalatnál, ami három külön lépést kombinál. Az anód illetve a katód aktív anyagait egy-egy külön szalagra viszik fel – előbbié réz, utóbbié alumínium. Az új tabless kialakításban nem egyetlen ponton (tab) távoznak az elektronok a cellából, hanem nagyjából 1000 kis fülön keresztül – ez elméletben csökkenti a cella melegedését. Az aktív anyagokkal, szárazon, forró görgőkkel laminált szalag egyik szélén egy vékony sávot üresen hagynak, amit egy lézer ezer kis zászlókára, fülre szabdal. Ezt a munkafázist jelenleg egy külön gép végzi. Így készülnek a kis fülecskék. Forrás: Cleanerwatt Azután a kész anód és katód szalag közé egy nem-vezető szeparátor fólia kerül, majd ezt a hármas szendvicset feltekercselik – ez az ún. zselés tekercs, amit szintén egy külön gép készít el. Gyári videón a tekercselés. Forrás: Cleanerwatt A harmadik gép az áramgyűjtőket (current collector) hegeszti rá a tekercs aljára és tetejére. Ezekhez a zárósapkákhoz kapcsolódik az az ezer-ezer réz, illetve alumínium fülecske, zászlócska, amit az előbb bevagdostunk az anód illetve a katód fóliájának szélére. Forrás: Cleanerwatt Ezt a három gépsort egyesíti most a Tesla Automation csapata, ahol 20 mérnök dolgozik kifejezetten ezen a problémán. Ettől nem csak a gyártás gyorsítását és egyszerűsítését, hanem más, ezekkel a munkafázisokkal kapcsolatos problémák megoldását is várják. Ez állítólag már a második generációs Swift cella. Forrás: Cleanerwatt, Tesla Ezzel párhuzamosan, a csatorna szerint, a termelés nagyjából 5%-a a második generációs Swift kódnévre hallgató 4680-as cella, amely a Kato Road üzem egy külön, elszeparált részén van tesztgyártásban. Feltételezzük ezt a munkát nem érinti a leállás. Az új cellák még prototípus fázisban vannak, de éles szeműek felfedezték, hogy már felbukkantak a Tesla egy gyári videójában, elárulta őket ugyanis az újfajta alsó fedlap amelyen egy spirális formájú mélyedés látható. Off menu A másik ilyen nyom, ami alátámasztja a hírünkben szereplő értesülést, az az, hogy a mai napig nem került hivatalosan a Tesla online boltjába a strukturális akkupakkal szerelt Model Y. Az új 4680-as cellákkal gyártott változat kisebb akkukapacitással és hatótávval rendelkezik. Továbbra is tartja magát a feltételezés, hogy ez a két paraméter szoftveresen korlátolt a speciális példányokon. Megvásárolni azonban nem lehetett csak úgy az új kis akkus amerikai Y-t, a hírek szerint a cég saját alkalmazottai, illetve egy-két szerencsés texasi kapta csak meg őket- utóbbi kört a Tesla saját értékesítői keresték meg telefonon, hogy előbb is megkaphatják megrendelt autójukat, ha elfogadják a különleges változatot. Egy-egy ilyen autóba 828 darab 4680-as cella került, így Austin még a mostani kezdeti fázisban is megevett volna havi 6 milliót, de még az év eleji ambíciózus célok is csak ennek hatodáról szóltak. A texasi gyár át is állt a hagyományosabb 2170-es cellák használatára. Bővül Nevada Végül szintén erősíteni látszik az értesülést az a friss hír, miszerint a Tesla egy újabb szegmenssel bővíti a Giga Nevada épületét. Az eredeti tervekhez képest a gyárnak csak a harmada épült meg, mivel a cég stratégiát váltott és úgy döntött, hogy közvetlenül új autógyárait látja majd el akkugyártó sorokkal. (Ráadásul az üzem és a rátelepülő iparágak már így is felszívták a környéken elérhető munkaerőt). Most viszont az Electrek értesülései szerint az üzem tovább bővülhet, mégpedig a cellagyártó terület kap új csarnokot, hogy tovább bővítsék a termelést. A gyárban a Tesla és a Panasonic egymás mellett dolgoznak – utóbbi gyártja a cellákat, míg az akkupakkokat az autógyártó emberei építik meg a nevadai üzemben. C’ jelzi az új területet. Forrás: Electrek Azonban ha a várakozásoknak megfelelően haladna a 4680-as projekt, akkor kérdéses, hogy szükség lenne-e a nevadai üzem bővítésére. Meglepődnénk, ha az új csarnokban nem a Panasonic 2170-es cellái készülnének, hiszen az egész üzem erre van berendezve. Ugyan a japán partner is készül saját fejlesztésű 4680-asokkal, de ezek sorozatgyártása még odébb van, és valószínűleg a távol-keleti próbagyártás után egy új, amerikai üzemben készülhetnek majd. Informátorunk szerint egyébként a Tesla Semi gyártását már átállították a 2170-es cellákra, és igazából csak a Cybertruckhoz szükséges majd mindenképpen a 4680-as cella. Ezek gyártása jövő év közepén kezdődhet meg az új német gyártósoron, és ekkorra valószínűsíthető a valódi tömegtermelés megkezdése is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!