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
auto
2024. 04. 26. péntek

Most kivételesen nem külföldi pletykát veszünk át, saját, anonimitást kérő forrásunk szállította a hírt. Mivel egy többször bizonyított informátorról van szó, jó esélyt adunk neki, hogy helytálló az értesülése, miszerint a Tesla leállította a 4680-as akkucellák gyártását a fremonti Kato Roadon található üzemében.

Mondjuk a mozaik többi darabját is, amely megerősíteni látszik az értesülést.

Folytatása következik

Nem túl nagy titok, hogy a 4680-as cellák sorozatgyártása nagyobb kihívás lett, mint arra az autógyártó számított – számos kis, egymástól független gyártási probléma lassítja az igazi sorozatgyártás megkezdését.

A cellákat eddig a fremonti gyár közelében lévő Kato Roadon található pilot (teszt) üzemben készítették, és bár már folyik a gépsorok telepítése Austinban és Berlinben is, azonban utóbbi kettő helyszín még nem kezdte meg a termelést. Berlin kapcsán nemrég megírtuk, hogy az amerikai akkugyártás belföldi támogatása annyira jó üzlet, hogy a Tesla inkább Austinra koncentrál, Berlin rovására, azaz Texasba küldi a német gyárnak szánt gépek egy részét, hogy ott mielőbb megkezdődhessen a termelés.

Most viszont az eredeti pilot üzemből kaptuk azt az elsőre meglepő hírt, hogy teljesen leállították az aksik gyártását, ugyanis a mai napig annyira lassan halad a termelés, olyan sok benne a manuális munkafázis, hogy így nincs értelme folytatni.

Forrásunk szerint összesen maximum 300 autó készülhetett a Kaliforniából importált cellákkal az austini üzemben, de most ideiglenesen ezzel is leálltak.

A texasi 4680-as akkupakk. Forrás Munro Live, YoutTube

A vállalat állítólag most arra vár, hogy megérkezzenek az új, fejlettebb gépsorok a Tesla Automation-től Németországból. Az eredetileg Grohmann néven működő szerszám és gépgyártót az amerikaiak pár éve vették meg, és hozzájuk köthető a Model 3 akkupakk gyártásban felmerülő kezdeti nehézségek megoldása is, amelyek anno majdnem maguk alá temették a programot.

Bár az értesülést nem áll módunkban független forrásokból megerősíteni, informátorunk bizonyított szavahihetőségén túl több részinformáció is megerősíteni látszik a hírt.

Három az egyben

A Cleanerwatt YouTube csatorna hetek óta tartó videósorozata például már egy ideje belsős információkra hivatkozva megszellőztette, hogy valóban készül egy olyan új, speciális gép a német leányvállalatnál, ami három külön lépést kombinál.

Az anód illetve a katód aktív anyagait egy-egy külön szalagra viszik fel – előbbié réz, utóbbié alumínium. Az új tabless kialakításban nem egyetlen ponton (tab) távoznak az elektronok a cellából, hanem nagyjából 1000 kis fülön keresztül – ez elméletben csökkenti a cella melegedését. Az aktív anyagokkal, szárazon, forró görgőkkel laminált szalag egyik szélén egy vékony sávot üresen hagynak, amit egy lézer ezer kis zászlókára, fülre szabdal. Ezt a munkafázist jelenleg egy külön gép végzi.

Így készülnek a kis fülecskék. Forrás: Cleanerwatt

Azután a kész anód és katód szalag közé egy nem-vezető szeparátor fólia kerül, majd ezt a hármas szendvicset feltekercselik – ez az ún. zselés tekercs, amit szintén egy külön gép készít el.

Gyári videón a tekercselés. Forrás: Cleanerwatt

A harmadik gép az áramgyűjtőket (current collector) hegeszti rá a tekercs aljára és tetejére. Ezekhez a zárósapkákhoz kapcsolódik az az ezer-ezer réz, illetve alumínium fülecske, zászlócska, amit az előbb bevagdostunk az anód illetve a katód fóliájának szélére.

Forrás: Cleanerwatt

Ezt a három gépsort egyesíti most a Tesla Automation csapata, ahol 20 mérnök dolgozik kifejezetten ezen a problémán. Ettől nem csak a gyártás gyorsítását és egyszerűsítését, hanem más, ezekkel a munkafázisokkal kapcsolatos problémák megoldását is várják.

Ez állítólag már a második generációs Swift cella. Forrás: Cleanerwatt, Tesla

Ezzel párhuzamosan, a csatorna szerint, a termelés nagyjából 5%-a a második generációs Swift kódnévre hallgató 4680-as cella, amely a Kato Road üzem egy külön, elszeparált részén van tesztgyártásban. Feltételezzük ezt a munkát nem érinti a leállás. Az új cellák még prototípus fázisban vannak, de éles szeműek felfedezték, hogy már felbukkantak a Tesla egy gyári videójában, elárulta őket ugyanis az újfajta alsó fedlap amelyen egy spirális formájú mélyedés látható.

Off menu

A másik ilyen nyom, ami alátámasztja a hírünkben szereplő értesülést, az az, hogy a mai napig nem került hivatalosan a Tesla online boltjába a strukturális akkupakkal szerelt Model Y. Az új 4680-as cellákkal gyártott változat kisebb akkukapacitással és hatótávval rendelkezik. Továbbra is tartja magát a feltételezés, hogy ez a két paraméter szoftveresen korlátolt a speciális példányokon. Megvásárolni azonban nem lehetett csak úgy az új kis akkus amerikai Y-t, a hírek szerint a cég saját alkalmazottai, illetve egy-két szerencsés texasi kapta csak meg őket- utóbbi kört a Tesla saját értékesítői keresték meg telefonon, hogy előbb is megkaphatják megrendelt autójukat, ha elfogadják a különleges változatot.

Egy-egy ilyen autóba 828 darab 4680-as cella került, így Austin még a mostani kezdeti fázisban is megevett volna havi 6 milliót, de még az év eleji ambíciózus célok is csak ennek hatodáról szóltak. A texasi gyár át is állt a hagyományosabb 2170-es cellák használatára.

Bővül Nevada

Végül szintén erősíteni látszik az értesülést az a friss hír, miszerint a Tesla egy újabb szegmenssel bővíti a Giga Nevada épületét. Az eredeti tervekhez képest a gyárnak csak a harmada épült meg, mivel a cég stratégiát váltott és úgy döntött, hogy közvetlenül új autógyárait látja majd el akkugyártó sorokkal. (Ráadásul az üzem és a rátelepülő iparágak már így is felszívták a környéken elérhető munkaerőt).

Most viszont az Electrek értesülései szerint az üzem tovább bővülhet, mégpedig a cellagyártó terület kap új csarnokot, hogy tovább bővítsék a termelést. A gyárban a Tesla és a Panasonic egymás mellett dolgoznak – utóbbi gyártja a cellákat, míg az akkupakkokat az autógyártó emberei építik meg a nevadai üzemben.

C’ jelzi az új területet. Forrás: Electrek

Azonban ha a várakozásoknak megfelelően haladna a 4680-as projekt, akkor kérdéses, hogy szükség lenne-e a nevadai üzem bővítésére. Meglepődnénk, ha az új csarnokban nem a Panasonic 2170-es cellái készülnének, hiszen az egész üzem erre van berendezve. Ugyan a japán partner is készül saját fejlesztésű 4680-asokkal, de ezek sorozatgyártása még odébb van, és valószínűleg a távol-keleti próbagyártás után egy új, amerikai üzemben készülhetnek majd.

Informátorunk szerint egyébként a Tesla Semi gyártását már átállították a 2170-es cellákra, és igazából csak a Cybertruckhoz szükséges majd mindenképpen a 4680-as cella. Ezek gyártása jövő év közepén kezdődhet meg az új német gyártósoron, és ekkorra valószínűsíthető a valódi tömegtermelés megkezdése is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.