Napelemes, akkus villámtöltők érkezhetnek Magyarországra

Két kínai vállalat Magyarországot használhatja hídfőállásnak, hogy Európában napelemekkel és akkumulátorokkal felszerelt villámtöltőkkel segítsék az elektromobilitás terjedését.

A közös projekt időzítése nem véletlen, hiszen az egyik szereplő anyavállalata a CATL, amely Debrecen mellett épít akkumulátorgyárat.

Fontos kiegészítő

Bár jó lenne, ha a villanyautók nagyteljesítményű villámtöltőit helyben megtermelt megújulók táplálnák, a valóságban ez azért elég nagy falat, hiszen sokkal több napelem kellene hozzá, mint ami a töltőállomás tetején, az oszlopok felett elfér. Bár vannak ma is olyan hálózatok, ahol ilyen töltőszigetek is szolgálatban vannak, a panelek leginkább kiegészítő termelésre képesek.

Akkumulátorokkal kombinálva azonban nagyon fontos és hasznos lehet egy ilyen megoldás. A nagyteljesítményű villámtöltők fő problémája, hogy az elméleti maximális teljesítményre kell méretezni energiaigényüket. Minél több töltőt telepítenek egy helyszínre, és azok minél nagyobb teljesítményűek, annál nagyobb gond ez. Egyszerű példával élve, ha valahol van négy Ionity oszlop, akkor ott arra kell méretezni mindent, hogy egyszerre esik be négy 350 kilowatt fogadására kész autó. A valóságban persze valószínűleg soha nem kap maximális terhelést az állomás trafója, így felesleges ekkora teljesítményt méregdrágán, állandóra lekötni a szolgáltatónál. Emiatt általában nem is teszik, de egy négyállásos töltősziget teljesítményigénye így is elérheti az 1 MW-ot.

KBVIP akkuval kombinált töltő.

A kínai KBVIP, amelynek tulajdonosai között olyan cégek vannak, mint a CATL és a Xiaomi, olyan töltőket gyárt, amelyek akkupakkal vannak kiegészítve és napelemekkel is képesek együttműködni. Így a napelemes csúcstermelés időszakában, illetve éjszaka, az áramszolgáltató völgyidőszakában is fel lehet tölteni az akkus energiatárolót, ami azután rá tud segíteni a villanyautók töltésére. Tehát, még, ha teljes egészében nem is tudja kiváltani a rendszer a napközbeni hálózati energiát, sokkal kisebb teljesítmény lekötése is elég lesz, ami rengetegt számíthat az üzemeltetési költségeknél.

A cégnek idén júniusban már 20 napelemmel és akkuval ellátott állomása üzemelt Kínában, az Aiways kínai autógyártóval pedig olyan szerződést kötöttek, amelynek értelmében 100 darab 6-12 állomásos töltőt fognak nekik telepíteni.

A KBVIP most a szintén kínai Intretech magyar leányvállalatával írt alá megállapodást, amelynek értelmében hazánkban is ilyen rendszerek tesztelését kezdik meg, később pedig Európát hódítanák meg innen.

A budapesti bejelentésen képviseltette magát a Technológiai és Ipari Minisztérium is, ahol Gazsó Balázs államtitkár a kormányzat támogatásáról biztosította az együttműködést.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.