PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

A britek betiltották a Hyundai és a Toyota villanyautó reklámjait

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Az Advertising Standards Authority (ASA) Egyesült Királyság reklámpiacának szabályozó szervezete, amely az országban látható és hallható hirdetések felett őrködik, biztosítva, hogy azok ne vezessék félre a vásárlókat.

Most két villanyautó reklám kapcsán dorgálták meg a Hyundait és a Toyotát – írja a The Guardian.

Optimális körülmények

Az ASA fogyasztói bejelentésekre reagálva vizsgálta ki a Hyundai és a Toyota egy-egy reklámkampányát, amelyek autóik töltési idejét és a töltőhálózat elterjedtséget tűntették fel túl jó színben. A szervezet betiltotta a reklámok további használatát.

A Toyota a bZ4X kapcsán került bajba, mert az autót úgy hirdette, hogy az 150 kilowattos töltőkön 30 perc alatt 80 százalékra tölthető. Azt is állították, hogy a sofőrök könnyen találnak gyorstöltőket számos nyilvános helyszínen, főleg ott, ahol nagy szükségük van rá. A Hyundai hasonlóan az IONIQ 5 kapcsán állította, hogy 18 perc alatt 80 százalékra tölthető az autó, és szintén azt a látszatot keltette, hog a hosszabb utak során könnyen találnak majd az autósok IONITY GridServe, InstaVotl és BP Pulse töltőket.

Az ASA a töltési idő kapcsán megállapította, hogy azt sok külső tényező, a levegő és az akkumulátor hőmérséklete, vagy az akku állapota is befolyásolja. Ezeket a gyártók mind szabályozni tudták a tesztjeik alatt, azonban a való életben, ha akár csak egy tényező nem optimális, már csökken a töltés teljesítménye.

A könnyen elérhető töltőhálózat kapcsán azt találták, hogy bár a gyártók megjelölték forrásaikat, a töltők elhelyezkedése messze nem egyenletes. Míg a Toyota szerint 134 helyszínen 419 darab 150 kW+ töltő van az országban, Skóciában ezek közöl csak hét, Walesben kettő, Észak-Írországban pedig egyetlen egy sem található. A Hyundai által reklámozott  350 kilowattos töltők 37 helyszínen találhatóak csak meg Nagy Britanniában, ezek közül hat van Írországban, alig pár Wales-ben és Skóciában, Észak-Írországba pedig egy sem jutott.

Az ASA ezért félrevezetőnek minősítette és betiltott az érintett kampányokat, és felszólította két gyártót, hogy a jövőben ne vezesse félre a vásárlókat a töltési idő kapcsán.

Apró betűs rész

Az ASA döntését csak üdvözölni tudjuk, kritikánk csak annyi, hogy ebben messze nem csak ez a két gyártó, hanem szinte kivétel nélkül mindenki ludas.

Persze a probléma messzebbről is indul, hiszen évtizedek óta divat, hogy az autógyártók a legszebb, legjobban felszerelt modelleket teszik óriásplakátra, a reklámszöveg viszont az induló, fapados modell árát emeli ki. Villanyautóknál is gyakori az alapverzió árának és a nagyakkus kiadás hatótájának együttes szerepeltetése a reklámokban. Technikailag persze le vannak védve az autógyártók, hiszen kis csillaggal megjelölik ezeket az állításokat, és a hirdetés alján, négyes betűmérettel,  árnyalják már a képet, ám ettől még az átlagfogyasztónak ez félrevezető lehet.

A villanyautózás esetében azonban fokozottan oda kellene ezekre a dolgokra figyelni, hiszen ez egy új technológia, és a legtöbb vásárlónak fogalma sincs róla mennyi mindentől függ az autó töltési ideje, milyen különbségek lehetnek a töltőpontok között a teljesítményben, vagy, hogy mi minden befolyásolja a hatótávot.

Szívesen látnánk a témában némi önmérsékletet, őszintébb kommunikációt az autógyártók részéről – főleg az 50 kilowattos töltők országában.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.