PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 05. vasárnap

A GM-nek sem megy az olcsó villany-pickup?

elektromos autó

Valószínűleg soha nem fogjuk megtudni, hogy valóban csak az infláció, illetve az ellátási-lánc gondok (leánykori nevén chiphiány) miatt történt-e, de mostanra a harmadik gyártó dobta be a törölközőt az olcsó villany-pickupok piacán Amerikában.

Persze valószínűleg az is benne van, hogy egyszerűen megtehetik, mert nincs még elég nagy verseny.

Viszlát olcsó pickup

A Chevrolet Silverado EV már gyártásban van, de az autó kiszállításait őszre ígéri a gyártó. Korábban 40 ezer dolláros (~nettó 13,5 millió forint) alapárral harangozta be a modellt a GM, ám, mint az InsideEVs írja, egy médiaeseményen a vállalat képviselői megerősítették számukra, hogy nem tudják tartani az ígért árat, és az autó valószínűleg 50 ezer dollártól indul majd. Mármint a később érkező olcsóbb változat, mert az értékesítés kezdetén a 107 ezer dolláros verziót lehet csak hazavinni.

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

Chevrolet Silverado EV

Amikor a Tesla, a Ford, és a GM elkezdte bejelenti elektromos pickupjait, 40.000 dollár körüli alapár kezdett kikristályosodni a kategóriában. Persze azt már akkor tudtuk, hogy először majd mindenki a drágább modellekkel nyit, és csak később érkezik az olcsó alapverzió, de, úgy nézett ki, hogy az amerikai autópiac legfontosabb járműkategóriájában lesznek igazán megfizethető modellvariánsok is.

Aztán beköszöntöttek a realitások.

Amikor a Tesla 2019 novemberében bejelentette a Cybertruckot, még 2021 végére ígérték a gyártás megkezdését, és 40 ezer dolláros alapárról indult volna az egymotoros alapváltozat. A típus ehhez képest majd’ két évet késett, most szeptemberben várható az első változatok kiszállítása. Hogy végül pontosan mennyibe is kerül majd a jármű azt valószínűleg hamarosan, legkésőbb szeptemberben megtudjuk, de Elon Musk már tavaly augusztusban  azt mondta, hogy valószínűtlen, hogy az események fényében tartani tudják az ígért alapárat.

Tesla Cybertruck. Forrás: rickster902, Cybertruck Owners Club

A Ford volt az első gyártó, amely valóban megkezdte egy elektromos pickup, az F-150 Lightning árusítását, és 2022 májusának végén valóban elérhető volt egy lecsupaszított, 40 ezer dolláros „melós” verzió, ám augusztusban már 47 ezerre emelkedett az alapár, októberben 52 ezer lett az alapverzió, most pedig már 60 ezernél kezdődik a villám – azaz 50 százalékkal emelkedett az induló ár.

Ford F-150 lightning

A nagy amerikai gyártók közül a Stellantis RAM márkája adós még egy elektromos pickuppal, ám bejelentés szintjén ott is létezik már egy RAM 1500 EV nevű jármű, amely a 2025-ös modellévvel érkezik, ám a várakozások szerint 58 ezer dollár körül lehet majd az indulóára.

Ram 1500 REV

A Rivian eleve a prémium szegmenst célozta meg, az R1T alapváltozata jelenleg 73 ezer dollártól indul.

Rivian R1T

Az elektromos pickupok alacsony kezdőára valószínűleg soha nem volt túlzottan reális ígéret – inkább elérendő célnak neveznénk. Bár ezek alapvetően munkára tervezett járművek, ma már mindenki elvárja a személyautós kényelmet és felszereltséget tőlük, így sokat nem lehet spórolni a beltéren és a technikán.

Az F-150 Lightning akkupakkja.

Ehhez jön még az, hogy ezek nagy és nehéz járművek, amelyeket sokszor nem WLTP-barát városi aszfaltcsíkokon, hanem nehezebb terepkörülmények között, építkezések és farmok földútjain hajtanak, így az értelmezhető hatótávhoz, és az ezen felüli energiaigényt támasztó, elektromos és sűrített levegős munkaeszközök működtetéséhez jó nagy akkumulátor kell alájuk. Az F-150 lightning például 98 és 131 kWh-s pakkokkal készül, ami olcsóvá semmiképp sem teszi gyártását.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.