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
auto
2024. 04. 27. szombat

A britek betiltották a Hyundai és a Toyota villanyautó reklámjait

elektromos autó

Az Advertising Standards Authority (ASA) Egyesült Királyság reklámpiacának szabályozó szervezete, amely az országban látható és hallható hirdetések felett őrködik, biztosítva, hogy azok ne vezessék félre a vásárlókat.

Most két villanyautó reklám kapcsán dorgálták meg a Hyundait és a Toyotát – írja a The Guardian.

Optimális körülmények

Az ASA fogyasztói bejelentésekre reagálva vizsgálta ki a Hyundai és a Toyota egy-egy reklámkampányát, amelyek autóik töltési idejét és a töltőhálózat elterjedtséget tűntették fel túl jó színben. A szervezet betiltotta a reklámok további használatát.

A Toyota a bZ4X kapcsán került bajba, mert az autót úgy hirdette, hogy az 150 kilowattos töltőkön 30 perc alatt 80 százalékra tölthető. Azt is állították, hogy a sofőrök könnyen találnak gyorstöltőket számos nyilvános helyszínen, főleg ott, ahol nagy szükségük van rá. A Hyundai hasonlóan az IONIQ 5 kapcsán állította, hogy 18 perc alatt 80 százalékra tölthető az autó, és szintén azt a látszatot keltette, hog a hosszabb utak során könnyen találnak majd az autósok IONITY GridServe, InstaVotl és BP Pulse töltőket.

Az ASA a töltési idő kapcsán megállapította, hogy azt sok külső tényező, a levegő és az akkumulátor hőmérséklete, vagy az akku állapota is befolyásolja. Ezeket a gyártók mind szabályozni tudták a tesztjeik alatt, azonban a való életben, ha akár csak egy tényező nem optimális, már csökken a töltés teljesítménye.

A könnyen elérhető töltőhálózat kapcsán azt találták, hogy bár a gyártók megjelölték forrásaikat, a töltők elhelyezkedése messze nem egyenletes. Míg a Toyota szerint 134 helyszínen 419 darab 150 kW+ töltő van az országban, Skóciában ezek közöl csak hét, Walesben kettő, Észak-Írországban pedig egyetlen egy sem található. A Hyundai által reklámozott  350 kilowattos töltők 37 helyszínen találhatóak csak meg Nagy Britanniában, ezek közül hat van Írországban, alig pár Wales-ben és Skóciában, Észak-Írországba pedig egy sem jutott.

Az ASA ezért félrevezetőnek minősítette és betiltott az érintett kampányokat, és felszólította két gyártót, hogy a jövőben ne vezesse félre a vásárlókat a töltési idő kapcsán.

Apró betűs rész

Az ASA döntését csak üdvözölni tudjuk, kritikánk csak annyi, hogy ebben messze nem csak ez a két gyártó, hanem szinte kivétel nélkül mindenki ludas.

Persze a probléma messzebbről is indul, hiszen évtizedek óta divat, hogy az autógyártók a legszebb, legjobban felszerelt modelleket teszik óriásplakátra, a reklámszöveg viszont az induló, fapados modell árát emeli ki. Villanyautóknál is gyakori az alapverzió árának és a nagyakkus kiadás hatótájának együttes szerepeltetése a reklámokban. Technikailag persze le vannak védve az autógyártók, hiszen kis csillaggal megjelölik ezeket az állításokat, és a hirdetés alján, négyes betűmérettel,  árnyalják már a képet, ám ettől még az átlagfogyasztónak ez félrevezető lehet.

A villanyautózás esetében azonban fokozottan oda kellene ezekre a dolgokra figyelni, hiszen ez egy új technológia, és a legtöbb vásárlónak fogalma sincs róla mennyi mindentől függ az autó töltési ideje, milyen különbségek lehetnek a töltőpontok között a teljesítményben, vagy, hogy mi minden befolyásolja a hatótávot.

Szívesen látnánk a témában némi önmérsékletet, őszintébb kommunikációt az autógyártók részéről – főleg az 50 kilowattos töltők országában.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.