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 Aki ma elektromos járművet keres a piacon, egyre több lehetőségből választhat: legyen szó akár rövid távú városi közlekedésről, akár országot átszelő utazásokról, a legtöbb felhasználó már találhat az igényeinek megfelelő villanyautót. Ez drámai átalakulás az egy évtizeddel ezelőtti helyzethez képest. Akkoriban csak néhány modell létezett, és a kis akkumulátoros városi autó volt az egyetlen lehetőség. Száz kilométernél távolabbra merészkedni velük bizonytalan küldetésnek számított, amely felkészülést igényelt a töltőpontok alacsony száma miatt. Hogy ez a gyors fejlődés megfoghatóbb legyen, Hannah Ritchie, az Oxfordi Egyetem kutatója egy grafikont készített az elektromos autók átlagos hatótávolságának növekedéséről. Az adatok a Nemzetközi Energiaügynökségtől származnak: az egyes autókat a globális eladások alapján súlyozta, így a legkelendőbb autók hatótávolsága jobban tükröződik az átlagban. Ezen az ábrán láthatjuk, hogy az átlagos hatótávolság majdnem megháromszorozódott. 2010-ben ez az érték még alig érte el a 80 mérföldet, 2021-ben viszont már 220 mérföld (350 km) volt. 220 mérföld jóval nagyobb távolság, mint amennyit egy átlagos autó a legtöbb napon megtesz, az Egyesült Királyságban például az autósok naponta körülbelül 20 mérföldet futnak. A legtöbb ember hatótávolsággal kapcsolatos aggodalma nem a mindennapi vezetéshez, hanem a ritkábban előforduló hosszú utakhoz kapcsolódik, amelyeket nyaralás, vagy más, különleges alkalom miatt tesznek meg – véli a brit kutató. Az elektromos autók átlagos hatótávolságának alakulása ugyanakkor elfed néhány érdekes adatot. Nem mutatja meg például a piacon lévő autók eloszlását – a legkisebb hatótávolságtól a legnagyobb hatótávolságig -, illetve az elérhető modellek számát. Ritchie éppen ezért készített egy másik grafikont is, amely az átlagos hatótávolság helyett a piacon lévő elektromos autók teljes eloszlását ábrázolja – ez látható az alábbi ábrán. Minden évhez egy sornyi vonal tartozik, ahol minden vonal egy-egy modellt jelöl. Az X-tengelyen elfoglalt helyük a mérföldben megadott, EPA – amerikai mérési szabvány – szerinti hatótávolságot jelöli. Így a piacon lévő járművek teljes skáláját láthatjuk, a legkisebbtől a legnagyobb hatótávolságig, de még azt is láthatjuk, hogy évről-évre hogyan növekedett az elérhető modellek száma. A piros szín a mediánt jelöli, ami nem egyezik meg a korábban látott IEA átlagszámokkal, mivel ezeket nem az eladások alapján súlyozzák. A medián számításakor növekvő sorrendbe állítják az egyes értékeket, és közülük az lesz a medián, amely a sor közepén helyezkedik el. Más szóval a medián hatótávolsággal rendelkező autóhoz képest ugyanannyi alacsonyabb hatótávolságú modell létezik, mint ahány nagyobb. A fenti grafikonon szembetűnik néhány érdekes adat. Az Amerikában kapható villanyautók medián hatótávolsága 2011 óta három és félszeresére nőtt: a középen lévő autó 2011-ben a Nissan Leaf volt, amely egyetlen feltöltéssel 73 mérföldet tudott megtenni. 2022-ben ez a Chevrolet Bolt volt, 247 mérfölddel (397 km). A lehetőségek 2011-ben nagyon korlátozottak voltak. Az EPA-jelentésekben mindössze három autó szerepelt: a Smart Fortwo, a Nissan Leaf és a BMW ActiveE. Ma már több mint 70 modell található az amerikai piacon, abban az adatbázisban, amely a jelenlegi mellett a hamarosan megjelenő autókat is tartalmazza, már több mint 187 modell szerepel. Az is érdekes jelenség, hogy nem csak a medián nőtt meg nagyon: az egész spektrum jobbra tolódott, így a maximális hatótávolság több mint ötszöröse lett a korábbiaknak. A Tesla évek óta a legnagyobb hatótávolságú autók listájának élén áll, de 2022-ben letaszította a trónról a Lucid Air Dream R. Mindezek a fejlesztések az árak zuhanásával párhuzamosan történtek. A Tesla Model S 75 kWh-s akkumulátora önmagában 1 millió dollárba került volna az 1990-es években, ma viszont már a benzines és a dízelüzemű autókkal versenyeznek a költségek tekintetében. Ennek a gyors fejlődésnek köszönhető, hogy egyre kevésbé állja meg a helyét az az állítás, mely szerint az elektromos autók belátható időn belül nem lesznek képesek kiváltani a hagyományos meghajtású járműveket. Megduplázódhat a villanyautók hatótávja a következő években 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!