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
auto
2024. 05. 08. szerda

Viszlát hatótávpara: már 400 km a villanyautók medián hatótávolsága

elektromos autó
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

Aki ma elektromos járművet keres a piacon, egyre több lehetőségből választhat: legyen szó akár rövid távú városi közlekedésről, akár országot átszelő utazásokról, a legtöbb felhasználó már találhat az igényeinek megfelelő villanyautót.

Ez drámai átalakulás az egy évtizeddel ezelőtti helyzethez képest. Akkoriban csak néhány modell létezett, és a kis akkumulátoros városi autó volt az egyetlen lehetőség. Száz kilométernél távolabbra merészkedni velük bizonytalan küldetésnek számított, amely felkészülést igényelt a töltőpontok alacsony száma miatt.

Hogy ez a gyors fejlődés megfoghatóbb legyen, Hannah Ritchie, az Oxfordi Egyetem kutatója egy grafikont készített az elektromos autók átlagos hatótávolságának növekedéséről. Az adatok a Nemzetközi Energiaügynökségtől származnak: az egyes autókat a globális eladások alapján súlyozta, így a legkelendőbb autók hatótávolsága jobban tükröződik az átlagban. Ezen az ábrán láthatjuk, hogy az átlagos hatótávolság majdnem megháromszorozódott. 2010-ben ez az érték még alig érte el a 80 mérföldet, 2021-ben viszont már 220 mérföld (350 km) volt.

220 mérföld jóval nagyobb távolság, mint amennyit egy átlagos autó a legtöbb napon megtesz, az Egyesült Királyságban például az autósok naponta körülbelül 20 mérföldet futnak. A legtöbb ember hatótávolsággal kapcsolatos aggodalma nem a mindennapi vezetéshez, hanem a ritkábban előforduló hosszú utakhoz kapcsolódik, amelyeket nyaralás, vagy más, különleges alkalom miatt tesznek meg – véli a brit kutató.

Az elektromos autók átlagos hatótávolságának alakulása ugyanakkor elfed néhány érdekes adatot. Nem mutatja meg például a piacon lévő autók eloszlását – a legkisebb hatótávolságtól a legnagyobb hatótávolságig -, illetve az elérhető modellek számát.

Ritchie éppen ezért készített egy másik grafikont is, amely az átlagos hatótávolság helyett a piacon lévő elektromos autók teljes eloszlását ábrázolja – ez látható az alábbi ábrán.

Minden évhez egy sornyi vonal tartozik, ahol minden vonal egy-egy modellt jelöl. Az X-tengelyen elfoglalt helyük a mérföldben megadott, EPA – amerikai mérési szabvány – szerinti hatótávolságot jelöli. Így a piacon lévő járművek teljes skáláját láthatjuk, a legkisebbtől a legnagyobb hatótávolságig, de még azt is láthatjuk, hogy évről-évre hogyan növekedett az elérhető modellek száma.

A piros szín a mediánt jelöli, ami nem egyezik meg a korábban látott IEA átlagszámokkal, mivel ezeket nem az eladások alapján súlyozzák. A medián számításakor növekvő sorrendbe állítják az egyes értékeket, és közülük az lesz a medián, amely a sor közepén helyezkedik el. Más szóval a medián hatótávolsággal rendelkező autóhoz képest ugyanannyi alacsonyabb hatótávolságú modell létezik, mint ahány nagyobb.

A fenti grafikonon szembetűnik néhány érdekes adat. Az Amerikában kapható villanyautók medián hatótávolsága 2011 óta három és félszeresére nőtt: a középen lévő autó 2011-ben a Nissan Leaf volt, amely egyetlen feltöltéssel 73 mérföldet tudott megtenni. 2022-ben ez a Chevrolet Bolt volt, 247 mérfölddel (397 km).

A lehetőségek 2011-ben nagyon korlátozottak voltak. Az EPA-jelentésekben mindössze három autó szerepelt: a Smart Fortwo, a Nissan Leaf és a BMW ActiveE. Ma már több mint 70 modell található az amerikai piacon, abban az adatbázisban, amely a jelenlegi mellett a hamarosan megjelenő autókat is tartalmazza, már több mint 187 modell szerepel.

Az is érdekes jelenség, hogy nem csak a medián nőtt meg nagyon: az egész spektrum jobbra tolódott, így a maximális hatótávolság több mint ötszöröse lett a korábbiaknak. A Tesla évek óta a legnagyobb hatótávolságú autók listájának élén áll, de 2022-ben letaszította a trónról a Lucid Air Dream R.

Mindezek a fejlesztések az árak zuhanásával párhuzamosan történtek. A Tesla Model S 75 kWh-s akkumulátora önmagában 1 millió dollárba került volna az 1990-es években, ma viszont már a benzines és a dízelüzemű autókkal versenyeznek a költségek tekintetében.

Ennek a gyors fejlődésnek köszönhető, hogy egyre kevésbé állja meg a helyét az az állítás, mely szerint az elektromos autók belátható időn belül nem lesznek képesek kiváltani a hagyományos meghajtású járműveket.

Megduplázódhat a villanyautók hatótávja a következő években

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.