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 Zágráb közelében hamarosan új akkumulátorgyár fog épülni, ezúttal azonban nem egy ázsiai cég szeretne megtelepedni Európában, hanem egy teljes mértékben helyi kezdeményezésről van szó. A beruházó nem más, mint az elektromos szupersportautóiról ismert Rimac Group százszázalékos tulajdonában lévő Rimac Technology, amely október 17-én leplezte le a SineStack névre keresztelt modulárisan bővíthető energiatárolóját. A vállalat, amely a Jaguar, a Porsche az Aston Martin és más luxusmárkák elektromos modelljeihez szállít akkumulátorrendszereket, idén májusban indította útjára új üzletágát, a Rimac Energy-t, hogy beléphessen a hálózati, illetve ipari méretű energiatárolók, valamint az akkumulátorokkal integrált EV-töltők egyre zsúfoltabbá váló piacára is. Roger Moorhouse, a Rimac termékmérnöki menedzsere egy varsói konferencián elmondta, hogy a termékük lítiumvas-foszfát (LFP) kémiájú cellákat használ, minden egyes egység 790 kWh energiatárolási kapacitással és 400 kVa kimeneti teljesítménnyel rendelkezik. Moorhouse szerint az akkumulátorok élettartama meghaladja a 12.000 ciklust, egy ciklus hatásfoka pedig eléri a 92%-ot. A SineStack abban tér el a megszokott megoldásoktól, hogy egy elosztott architektúrájú akkumenedzsment-rendszert alkalmaz, amely minden 18 cellából álló blokkot külön-külön képes szabályozni. „Ez finomabb balanszolást, nagyobb redundanciát, nagyobb hatásfokot, hosszabb élettartamot jelent” – mondta Moorhouse. „Szilárd meggyőződésünk, hogy a hatékony energiatároló rendszer megvalósításának döntő tényezője az, hogy a rendszert teljesen integrált egységként tervezzük, ahelyett, hogy készen kapható akkumulátormodulokat, BMS-eket, invertereket és egyéb komponenseket raknánk össze” – tette hozzá. A Rimac azt tervezi, hogy Zágráb közelében lévő új létesítményében kezdi meg az energiatárolók tömeggyártását, amelynek éves termelési kapacitása 2025-ben 300 MWh-ról fog indulni, ez egy évvel később 1 GWh-ra, majd később 10 GWh-ra fog nőni. A Rimac Energy kezdetben nagy kereskedelmi, ipari és hálózati alkalmazásokhoz kínál majd megoldásokat, beleértve a megawattos töltéshez szükséges akkumulátoros megoldásokat is. A vállalat jelenleg több potenciális ügyféllel is tárgyal, köztük egy vezető megújuló energiával foglalkozó horvát vállalattal, amelynek célja, hogy akkumulátoros tárolási megoldásokat biztosítson nap- és szélerőművei számára. Az első kísérleti projektjüket várhatóan már jövőre üzembe fogják helyezni. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!