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
auto
2024. 05. 03. péntek

Bojkott kísérte a Giga Berlin bővítésének lakossági meghallgatását

egyéb

1073 beadvány érkezett a Tesla német gyárának bővítése kapcsán, azonban csak pár ember ment el a kétnapos lakossági meghallgatásra. Van, aki szerint a meghirdetett bojkott sikerült jól, mások szerint viszont ebből is látszik mennyi a valós tiltakozó a gyár bővítése ellen, és mennyi a bértollnok.

Egyelőre azonban úgy néz ki, a gyár építése jövő év elején folytatódhat.

Kifogások és bojkott

A Tesla európai gyára mindig is a mai méretének legalább duplájára volt tervezve, de, mint a legtöbb ilyen projekt, több fázisban, évek alatt épül ki teljesen. Jelenleg a főépületben folyik a Model Y gyártása, egy kisebb, szomszédos csarnokban pedig a motorok és a hajtáslánc többi eleme készül. De már megépült az első akkugyár is az üzem területén, ám ez egyelőre exportra dolgozik (a Giga Texas keze alá), nem gyárt cellákat az európai autókba.

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

A második fázis terveiről már korábban is írtunk, de röviden összefoglalva, két, a mostani főépülethez hasonló csarnok építéséről, valamint az akkugyár duplázásáról van szó, egyéb fejlesztések mellett. A bővítés természetesen új építési engedélyeket igényel, és a német szabályoknak megfelelően a projekt teljes anyaga nyilvánosan elérhető volt július óta, hogy a helyi lakosok, és egyéb társadalmi szervezetek átolvashassák azokat, és jelezhessék kifogásaikat, kérdéseiket.

V4 Superchargerek a Giga Berlin parkolójában. Forrás: Bérczi Balázs (TeslaMaster)

A három hónap alatt 1073 beadvány érkezett a hatóságokhoz, ami az első fázis számaihoz hasonló adat. Ez azonban nem ugyanennyi külön témát jelent, helyi források szerint pedig sok nem is kérdés, hanem kinyilatkoztatás, vélemény volt ezek között. A cég és a helyi környezetvédelmi minisztérium képviselői a visszajelzéseket csoportosították, és a főbb témák mentén kétnapos lakossági fórumra készültek.

A már ismert két környezetvédő szervezet, a Nabu és a Grüne Liga azonban az esemény bojkottjára szólított fel.

Hétfőn végül húszan, kedden pedig csak nyolcan mentek el a fórumra, amit egyesek a bojkott sikerének tekintenek, mások szerint viszont árulkodó azzal kapcsolatban, hogy hányan is tiltakoznak valóban a projekt ellen.

Brandenburg tartomány környezetvédelmi hivatalának képviselője, a helyi műszaki egyetem környezettudományi karának korábbi doktora, André Zschiegner, csalódását fejezte ki, mint nyilatkozta, azt remélte, hogy a környezetvédők komolyabban veszik feladatukat, és részvételükkel, szakmai hozzászólásaikkal segítenek a hivatalnak abban, hogy a tervek minden hiányosságára fény derüljön.

A Giga Berlin második fázisának bővítési terve. Forrás: @Berlinergy, Twitter

A Grüne Liga az utolsó pillanatban, vasárnap este lépett vissza, azt kifogásolva, hogy a dokumentációban egyes részek feketével ki voltak takarva, illetve az részben már frissült is, így csak annak egy korábbi változatáról vitatkozhatnának. A Nabu, még később, hétfőn reggel jutott erre a következtetésre. A hivatal vitatta a két szervezet érveit és Zschiegner megismételte, hogy fontos lett volna ezeket a kifogásokat is személyesen tisztázni. A hatóság szerint a változtatások csak egyes számok pontosítását, hibajavításokat, illetve kibővített magyarázatokat tartalmaznak.

Az autógyártó egyébként megköszönte a visszajelzéseket és arról biztosította a lakosokat, hogy nemcsak minden határértéket betartanak, de hozzájárulnak, hogy mérőpontok létesüljenek, és a kifogásolt zajforrásokat is meg akarják szüntetni. Például a beadványokból nagyjából 300 azt kifogásolta, hogy a kész autókat egy közeli reptér parkolójába, átmeneti logisztikai tárolóba szállító kamionok nagyon zajosak, ezért a vállalat már a meghallgatás előtt találkozott a helyi lakosok egy csoportjával és közösen új útvonalról egyeztettek.

Balra fent: az első fázis épületei; jobbra fent: a második fázisnak előkészített terület; alul: a logisztikai park jelenleg zajló bővítése. Forrás: Tobias Lindh, YouTube. 2023.03.16.

A kifogások másik fő csapásvonala a víz kérdése körül forgott. Az új épületekhez ugyanis újabb betonoszlopokat kell leverni és hatalmas betonalapra is szükség lesz, amely a környezetvédők szerint befolyásolhatja a talajvíz szintjét is. Az autógyártó képviselői szerint az első fázis épülete körüli mérések azt mutatják, hogy ez a hatás az alapoktól 100 méterre már nem észlelhető.

A vízfelhasználás kapcsán újból felmerült viták során Axel Vogel, Brandenburg környezetvédelmi minisztere a helyi parlamenti vitában konkrét adatokat is megosztott. Mint elmondta,

bár a Teslának évi 1,8 millió köbméter vízre van engedélye, 2022-ben összesen 300 ezret használtak, idén pedig, a termelés felfutása ellenére, az első nyolc hónapban fogyott ugyanennyi.

A miniszter azt is hozzátette, hogy a tartomány vízfogyasztása, a Tesla gyár megnyitása ellenére, 2022-ben 5,2 százalékkal csökkent. Mint emlékezetes a helyi vízmű a Tesla gyár kapcsán új kutakra kért engedélyt, majd, amikor ezt megtagadták bejelentette, hogy mostantól nem járul hozzá semmilyen ipari létesítményhez. Vogel szerint azonban a WSE annak ellenére utasította el a közelmúltban 18 különböző projekt vízhasználati igényét, hogy a teljes engedélyezett kapacitásának jelenleg is csak kétharmadát termeli ki.

Modernizálás és bővítés

Bár egy 2022 márciusában megnyitott gyár kapcsán furcsa lehet modernizálásról beszélni, a Tesla elég sűrűn fejleszti tovább gyártósorait, és ha megkapják az engedélyeket, Berlinben is ezzel kezdenek majd 2024 első felében. Érdemes lesz ezt észben tartani, amikor a Model Y európai számait nézzük majd jövőre, mert elképzelhető pár hét leállás, mint legutóbb Austinban és Sanghajban.

A Giga Berlin körüli balhék egyik fő eleme a vállalat vízfelhasználása volt, amely kapcsán a cég a második fázis terveiben egyetlen köbméterrel sem kért többet, mint amire most van engedélye. Ez részben azért lehetséges, mert a jövő év első felében építenek egy szennyvíztisztító telepet a gyár területén, hogy újra tudják hasznosítani a már egyszer elhasznált vizet. Feltételezzük, hogy ez elsősorban a gépsorok hűtése kapcsán jön majd szóba.

2024 első felében megkezdik a második fázis épületeinek építését is, amelyekről sokat nem tudni, de talán a harmadik generációs platform autói, illetve esetleg a Model 3, vagy elektromos kamionok készülhetnek majd itt. A tervekből az is kiderült, hogy a kétszeresére, évi 100 GWh kapacitásra bővülő akkugyár mellé terveznek egy akku-újrahasznosítót isírja a helyi rbb24 hírportál.

26 üzemzavar volt a Tesla német gyárában az indulás óta

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.