Amikor két hete felmondott a Ford európai leányvállalatának vezetője, és visszatért korábbi munkaadójához, a Volkswagenhez, a lépés még csak a multik vezérkaránál szokásos cégváltásnak tűnt. Talán nem jött be neki az amerikai céges kultúra – gondolhattuk.
Most viszont már úgy tűnik, ez a teljes európai üzletág bedarálásának nyitánya volt csak.
Teljes kontroll
Amikor Jim Farley átvette a Ford irányítását, az európai leányvállalatnál valószínűleg többen fellélegezhettek, mivel a szakember korábban pont az ő főnökük, a kölni székhelyű cég vezetője volt, így jól ismeri a járást, tudhatja mennyire fontos a helyismeret a lokális vezetésben.
Most mégis pont ő lépi meg azt a drasztikus lépést, ami legalábbis így kívülről nézve, váratlanul jött.
Martin Sander távozását követően ugyanis meg is szüntette az európai vezérigazgatói pozíciót, amely a kilenc részterület lokális igazgatójának munkáját fogta össze.
Sőt, ennek a kilenc területnek a számát is csökkentették, a jövőben csak négy kap saját európai felső vezetőt.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jövőben a Ford of Europe-nak nem lesz saját helyi vezérigazgatója, és július 1-től a legtöbb terület is közvetlenül Dearbornnak, a cég globális központjának jelent.
Mint az Automobilwoche német szaklap belsős forrásokból megtudta, hogy a lokális felügyelet alatt maradó négyből egyelőre csak két területnél van meg a vezető személye, így marad a helyén az eddigi DACH (Németország, Ausztria, Svájc) értékesítési és marketing igazgató Christian Weingärtner, valamint Rene Wolf is, aki az európai gyártásért felelős igazgató.
A többi terület korábbi igazgatóit ugyan nem rúgták ki, ám pozíciójuk jelentősége jelentősen csökkent, csupán az amerikai felső vezetők döntéseit segítik majd levezényelni a helyi szervezetnél. A változások után a cég eddigi személyzeti vezetője be is jelentette, hogy nyugdíjba megy – írja a német lap.
A fennmaradó két, helyi igazgató alá tartozó terület egyikét házon belülről, a másikat pedig kívülről próbálják majd betölteni.
A Ford a változásokat úgy kommentálta, hogy ezek a hatékonyságot és az agilitást segítik a vállalatnál.
Nehéz időszak
A Ford európai személyautós üzletága az utóbbi években nehéz időszakot tud maga mögött, az eladások a korábbiakhoz képest jelentősen visszaestek.
Bár ebben kétségkívül szerepet játszik több modell kivezetése és a felkészülés az új elektromos kínálat bevezetésére, a problémák már jóval korábban megkezdődtek. A személyautó-eladások az elmúlt 10 évben 2015-ben tetőztek, mára pedig az akkori csúcs kevesebb, mint felére estek vissza.
A vállalat 2022-ig régiókra bontva mutatta be pénzügyi eredményeit, innen azt is tudjuk, hogy az európai üzletág (amelyben a még mindig masszívan sikeres, piacvezető kishaszongépjárművek is benne vannak) 2018-ban, 2020-ban és 2021-ben veszteséges volt, és 2022-ben is csak szerény, 47 millió dolláros EBIT eredményt ért el.
A mostani változások és a fenti adatok fényében talán nem meglepő, hogy az Automobilwoche szerint a cégen belül azt rebesgetik, az új elektromos Ford Explorer sikerétől függhet a cég európai személyautós üzletágának sorsa, amely akár teljes kivonulással is zárulhat. A lap szerint a vállalat profitjának 98 százalékát az amerikai piac termeli ki.