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
auto

Kézivezérlésre kapcsolta a Ford az európai leányvállalatát

üzlet

Amikor két hete felmondott a Ford európai leányvállalatának vezetője, és visszatért korábbi munkaadójához, a Volkswagenhez, a lépés még csak a multik vezérkaránál szokásos cégváltásnak tűnt. Talán nem jött be neki az amerikai céges kultúra – gondolhattuk.

Most viszont már úgy tűnik, ez a teljes európai üzletág bedarálásának nyitánya volt csak.

Teljes kontroll

Amikor Jim Farley átvette a Ford irányítását, az európai leányvállalatnál valószínűleg többen fellélegezhettek, mivel a szakember korábban pont az ő főnökük, a kölni székhelyű cég vezetője volt, így jól ismeri a járást, tudhatja mennyire fontos a helyismeret a lokális vezetésben.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Most mégis pont ő lépi meg azt a drasztikus lépést, ami legalábbis így kívülről nézve, váratlanul jött.

Martin Sander távozását követően ugyanis meg is szüntette az európai vezérigazgatói pozíciót, amely a kilenc részterület lokális igazgatójának munkáját fogta össze.

Sőt, ennek a kilenc területnek a számát is csökkentették, a jövőben csak négy kap saját európai felső vezetőt.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jövőben a Ford of Europe-nak nem lesz saját helyi vezérigazgatója, és július 1-től a legtöbb terület is közvetlenül Dearbornnak, a cég globális központjának jelent.

Mint az Automobilwoche német szaklap belsős forrásokból megtudta, hogy a lokális felügyelet alatt maradó négyből egyelőre csak két területnél van meg a vezető személye, így marad a helyén az eddigi DACH (Németország, Ausztria, Svájc) értékesítési és marketing igazgató Christian Weingärtner, valamint Rene Wolf is, aki az európai gyártásért felelős igazgató.

A többi terület korábbi igazgatóit ugyan nem rúgták ki, ám pozíciójuk jelentősége jelentősen csökkent, csupán az amerikai felső vezetők döntéseit segítik majd levezényelni a helyi szervezetnél. A változások után a cég eddigi személyzeti vezetője be is jelentette, hogy nyugdíjba megy – írja a német lap.

A fennmaradó két, helyi igazgató alá tartozó terület egyikét házon belülről, a másikat pedig kívülről próbálják majd betölteni.

A Ford a változásokat úgy kommentálta, hogy ezek a hatékonyságot és az agilitást segítik a vállalatnál.

Nehéz időszak

A Ford európai személyautós üzletága az utóbbi években nehéz időszakot tud maga mögött, az eladások a korábbiakhoz képest jelentősen visszaestek.

Bár ebben kétségkívül szerepet játszik több modell kivezetése és a felkészülés az új elektromos kínálat bevezetésére, a problémák már jóval korábban megkezdődtek. A személyautó-eladások az elmúlt 10 évben 2015-ben tetőztek, mára pedig az akkori csúcs kevesebb, mint felére estek vissza.

A vállalat 2022-ig régiókra bontva mutatta be pénzügyi eredményeit, innen azt is tudjuk, hogy az európai üzletág (amelyben a még mindig masszívan sikeres, piacvezető kishaszongépjárművek is benne vannak) 2018-ban, 2020-ban és 2021-ben veszteséges volt, és 2022-ben is csak szerény, 47 millió dolláros EBIT eredményt ért el.

Ford Explorer

A mostani változások és a fenti adatok fényében talán nem meglepő, hogy az Automobilwoche szerint a cégen belül azt rebesgetik, az új elektromos Ford Explorer sikerétől függhet a cég európai személyautós üzletágának sorsa, amely akár teljes kivonulással is zárulhat. A lap szerint a vállalat profitjának 98 százalékát az amerikai piac termeli ki.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.