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
auto

Biden betilthatja a kínai okosautókat, illetve azok számítógépeit

üzlet
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

Az amerikai nemzetbiztonság elleni akut veszélynek tartja a kormányzat a kínai okosautókat, valamint ezek számítógépeit és szoftvereit.

Kérdés, van-e ennek a tiltásnak praktikus haszna.

Veszély

Joe Biden amerikai elnök a múlt héten bejelentette, hogy kormánya azt tervezi, megtiltja a hálózatba kapcsolt autók, illetve azok egyes alkatrészeinek importját bizonyos országokból. Magyarra fordítva:

a jövőben nem lehet majd Kínából okos, önvezető autókat, illetve az ilyen rendszerekben használt eszközöket, hardvereket importálni Amerikába.

A jelenlegi amerikai kormány akut veszélyforrásnak minősítette a kínai okosautókat és ezek szoftvereit az amerikai nemzetbiztonság szempontjából, mivel a távolról elérhető rendszereik lehetőséget teremtenek a kémkedésre, szabotázsra, illetve a járművek távoli lekapcsolására.

A hardverek körébe az autók Bluetooth és Wi-Fi alkatrészei, a mobilhálózatokhoz és műholdakhoz kapcsolódást biztosító eszközei, de a kamerák, szenzorok és fedélzeti számítógépek széles köre is beletartozik. Érdekes, hogy a körből egyelőre a mezőgazdasági berendezések kimaradtak.

A lépés gyakorlati jelentőségét egyelőre nehéz felmérni. Az Egyesült Államokba jelenleg nemigen importálnak kínai autómárkákat, a kínai gyártású – nyugati márkájú – villanyautókra pedig nemrég vetettek ki 100 százalékos vámot. Egyesek szerint válaszlépésként Kína hasonló rendeletet hozhat az amerikai márkákkal szemben, ami főleg a Teslát érintené rendkívül rosszul – rossz nyelvek szerint talán pont ez is volt a Muskkal rosszban lévő Biden kormány egyik célja.

100 százalékos extra vám – Amerika megállítja a kínai villanyautókat

Ám utóbbi feltételezésnek némileg ellentmond, hogy a kínai törvények szerint az önvezető és vezetéstámogató rendszerek adatgyűjtésének, illetve az adatok feldolgozásának már most is az országon belül kell maradnia, így a Tesla például saját helyi adatközpontot kellett, hogy létrehozzon. A Kínában gyártott autók alkatrészei pedig a cég saját bevallása szerint már így is 99 százalékban az országon belül készülnek.

Valószínűbb tehát, hogy még ha nem is nagyon bánnák, ha Musknak kellemetlenséget okozna egy válaszlépés, a fő cél valószínűleg az egyre terjedő hálózatra kapcsolt autók, illetve ezek alkatrészeinek „megtisztítása” a kínai komponensektől, hasonlóan ahhoz, ahogy mobilkommunikációs hálózati eszközök tendereiből is kizárják az ázsiai ország cégeit és márkáit.

Van egy baljóslatú oka, amiért Európa beleáll a kereskedelmi háborúba Kínával

Ha végleg bevezetésre kerül Biden elképzelése, akkor ez újabb falat építhet a két ország autóipara és elsősorban a kínai autók importja előtt. Egyesek máris digitális vasfüggönyről beszélnek – írja a Cleantechnica összefoglalója a témában.

Egy európai autógyártó jelezte: hatalmas bajba kerülhet az EU büntetővámja miatt

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás