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 Az amerikai nemzetbiztonság elleni akut veszélynek tartja a kormányzat a kínai okosautókat, valamint ezek számítógépeit és szoftvereit. Kérdés, van-e ennek a tiltásnak praktikus haszna. Veszély Joe Biden amerikai elnök a múlt héten bejelentette, hogy kormánya azt tervezi, megtiltja a hálózatba kapcsolt autók, illetve azok egyes alkatrészeinek importját bizonyos országokból. Magyarra fordítva: a jövőben nem lehet majd Kínából okos, önvezető autókat, illetve az ilyen rendszerekben használt eszközöket, hardvereket importálni Amerikába. A jelenlegi amerikai kormány akut veszélyforrásnak minősítette a kínai okosautókat és ezek szoftvereit az amerikai nemzetbiztonság szempontjából, mivel a távolról elérhető rendszereik lehetőséget teremtenek a kémkedésre, szabotázsra, illetve a járművek távoli lekapcsolására. A hardverek körébe az autók Bluetooth és Wi-Fi alkatrészei, a mobilhálózatokhoz és műholdakhoz kapcsolódást biztosító eszközei, de a kamerák, szenzorok és fedélzeti számítógépek széles köre is beletartozik. Érdekes, hogy a körből egyelőre a mezőgazdasági berendezések kimaradtak. A lépés gyakorlati jelentőségét egyelőre nehéz felmérni. Az Egyesült Államokba jelenleg nemigen importálnak kínai autómárkákat, a kínai gyártású – nyugati márkájú – villanyautókra pedig nemrég vetettek ki 100 százalékos vámot. Egyesek szerint válaszlépésként Kína hasonló rendeletet hozhat az amerikai márkákkal szemben, ami főleg a Teslát érintené rendkívül rosszul – rossz nyelvek szerint talán pont ez is volt a Muskkal rosszban lévő Biden kormány egyik célja. 100 százalékos extra vám – Amerika megállítja a kínai villanyautókat Ám utóbbi feltételezésnek némileg ellentmond, hogy a kínai törvények szerint az önvezető és vezetéstámogató rendszerek adatgyűjtésének, illetve az adatok feldolgozásának már most is az országon belül kell maradnia, így a Tesla például saját helyi adatközpontot kellett, hogy létrehozzon. A Kínában gyártott autók alkatrészei pedig a cég saját bevallása szerint már így is 99 százalékban az országon belül készülnek. Valószínűbb tehát, hogy még ha nem is nagyon bánnák, ha Musknak kellemetlenséget okozna egy válaszlépés, a fő cél valószínűleg az egyre terjedő hálózatra kapcsolt autók, illetve ezek alkatrészeinek „megtisztítása” a kínai komponensektől, hasonlóan ahhoz, ahogy mobilkommunikációs hálózati eszközök tendereiből is kizárják az ázsiai ország cégeit és márkáit. Van egy baljóslatú oka, amiért Európa beleáll a kereskedelmi háborúba Kínával Ha végleg bevezetésre kerül Biden elképzelése, akkor ez újabb falat építhet a két ország autóipara és elsősorban a kínai autók importja előtt. Egyesek máris digitális vasfüggönyről beszélnek – írja a Cleantechnica összefoglalója a témában. Egy európai autógyártó jelezte: hatalmas bajba kerülhet az EU büntetővámja miatt Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!