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
auto
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

Az elektro- és mikromobilitási eszközök nemcsak a mindennapos közlekedésben használhatók, hanem a kereső mentőcsapatoknak, a határvédelemnek, a rendőrségnek és a mentőknek is jó alternatívákat jelentenek. A könnyű, csendes és mozgékony eszközökkel olyan helyekre is eljuthatnak, ahová autókkal nem. A Jövő Mobilitása Szövetség azon dolgozik, hogy ezek az új közlekedési eszközök az élet minél több területén megtalálják helyüket, segítsék  mindennapjainkat.

Budapesti tömegrendezvényeken kerékpáros mentősök tűntek fel, így gyorsítható a bajbajutottak ellátása – a kerékpáros mentők főként olyan helyekre érkeznek, amelyeket gépkocsival nehezebb megközelíteni. Emellett egyre több városban járőröznek kerékpáros rendőrök, de az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság elektromos rollereket is használ.

Előnyük, hogy apró termetüknek és környezetbarát mivoltuknak köszönhetően a rendőrök olyan területeken is járőrözhetnek velük, melyek hagyományos motorokkal nem elérhetőek: csarnokokban, parkokban vagy egyéb zöldterületen. Az elektromos eszközöket a többi hatósági járműhöz hasonlóan megkülönböztető jelzéssel és hagyományos rendőrségi jelzésekkel is ellátták.

De az elektromos terepmotorok a határvédelemben is hasznosak: a Készenléti Rendőrség rendőrei a közelmúltban két elektromos terepmotorral erősítették meg a déli határszakasz védelmét. Gyorsak, hallani is alig lehet őket, ami előnyt jelenthet a határvédelemben.

Ezeken kívül az elektromos eszközök más területen is hatékonynak bizonyulnak: az eltűnt emberek utáni kutatásban új lehetőségeket rejt a használatuk. A Jövő Mobilitása Szövetség egyik tagja, az Elektrorider jóvoltából a Bács-Kiskun megyei Hírös Rescue Team mostantól egy elektromos terepmotorral is kutathat az eltűntek után.

Rengeteg előnyös tulajdonsága van a mentési munka során egy elektromos eszköznek” – mondta Trencsényi Péter, a mentőcsapat elnöke.

Először is sokszor kutatunk a Kiskunsági Nemzeti Park területén, ahol bár természetesen hagyományos terepjárókkal is dolgozhattunk, de egy csendes, a sűrű aljnövényzetben is mozgékony, károsanyag-kibocsátással nem rendelkező eszközzel jóval hatékonyabban és a körülményekhez jobban alkalmazkodva tudjuk keresni az eltűnt személyeket.

A kutyákkal történő mentés során fontos a csendes eszköz használata, hogy tudjunk reagálni azok jelzéseire – ez a jelenlegi benzines és dízel eszközökkel nem valósul meg. Másrészt a kutatásaink 90 százaléka terepen zajlik: Bács-Kiskun megyében nagyon gyakori a futóhomok, ami rettentően megnehezíti a munkánkat. Egy terepmotor viszont tökéletes ezen útviszonyok mellett is.

A Hírös Rescue Team lesz az első mentőscsapat Magyarországon, de az Európai Unióban is, akik elektromos terepmotort emelnek a flottájukba. A terveik szerint a külföldi mentésekhez is magukkal fognak vinni, hiszen jóval egyszerűbben el tudják látni árammal a járműveket egy-egy katasztrófa helyszínén. A csapat a közelmúltban járt a törökországi földrengés és a líbiai gátszakadás területén is, mindkét helyszínen autóval járhatatlan utak nehezítették a mentést.

A Hírös Rescue Teamnek itthon évente 20-30 bevetése van, leggyakrabban autista gyerekek és fiatalok, valamint idős demens betegek után kutatnak. Náluk a terepviszonyok miatt kevés az eltévedt túrázó, ez inkább a hegyvidékre jellemző. A mentőcsapat napi 24 órában várja a megkereséseket, Trencsényi Péter kiemelte, hogy ma már nem várják meg, hogy 24 óra elteljen az eltűnés után: minél frissebb a nyom, annál valószínűbb, hogy a nyomára akadnak az eltűnt személynek.

Pavuk Attila, az Elektrorider ügyvezetője vezetéstechnikai oktatás után adta át ünnepélyesen a mentőcsapatnak a Sur-Ron Light Bee típusú terepmotort. „Nagyon örültem a Hírös Rescue Team megkeresésének, sok előnyét sorolták fel az elektromos terepmotor használatának egy-egy kutatás során. Ezért nem is gondolkodtunk: azonnal eldöntöttük, hogy mindenképpen a jó ügy mellé állunk és adományozunk egy elektromos terepmotort a mentőcsapatnak. A legjobb az lenne, ha sosem kéne
bevetni, de ha mégis akkor bízom benne, hogy segíteni fogja a csapat munkáját az eszköz!” – mondta Pavuk Attila.

Ezek az eszközök egyre elterjedtebbek a magánfelhasználók körében is: a Jövő Mobilitása Szövetség becslése szerint az elektromos terepmotorok száma 800 felett van, az elektromos városi motorok száma pedig már több ezer darabra tehető.

Az elektromobilitás és a mikromobilitás nemcsak a mindennapi közlekedésünk új, hatékony eszköze lehet, hanem társadalmi célú feladatokat is elláthatnak, sikeresebbé tehetik a munkát a rendvédelmi feladatoknál, mentésnél vagy épp a kutatásban” – mondta Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, aki kiemelte: ahogy a mindennapi közlekedésben is meg kell találnunk az élethelyzetünkhöz illő eszközt, úgy ezekben a társadalmi feladatokban is az adott helyzetben leghatékonyabb eszközt kell bevetni – ebben segít most a szövetség és annak tagja.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.