PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Biden betilthatja a kínai okosautókat, illetve azok számítógépeit

üzlet
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

Az amerikai nemzetbiztonság elleni akut veszélynek tartja a kormányzat a kínai okosautókat, valamint ezek számítógépeit és szoftvereit.

Kérdés, van-e ennek a tiltásnak praktikus haszna.

Veszély

Joe Biden amerikai elnök a múlt héten bejelentette, hogy kormánya azt tervezi, megtiltja a hálózatba kapcsolt autók, illetve azok egyes alkatrészeinek importját bizonyos országokból. Magyarra fordítva:

a jövőben nem lehet majd Kínából okos, önvezető autókat, illetve az ilyen rendszerekben használt eszközöket, hardvereket importálni Amerikába.

A jelenlegi amerikai kormány akut veszélyforrásnak minősítette a kínai okosautókat és ezek szoftvereit az amerikai nemzetbiztonság szempontjából, mivel a távolról elérhető rendszereik lehetőséget teremtenek a kémkedésre, szabotázsra, illetve a járművek távoli lekapcsolására.

A hardverek körébe az autók Bluetooth és Wi-Fi alkatrészei, a mobilhálózatokhoz és műholdakhoz kapcsolódást biztosító eszközei, de a kamerák, szenzorok és fedélzeti számítógépek széles köre is beletartozik. Érdekes, hogy a körből egyelőre a mezőgazdasági berendezések kimaradtak.

A lépés gyakorlati jelentőségét egyelőre nehéz felmérni. Az Egyesült Államokba jelenleg nemigen importálnak kínai autómárkákat, a kínai gyártású – nyugati márkájú – villanyautókra pedig nemrég vetettek ki 100 százalékos vámot. Egyesek szerint válaszlépésként Kína hasonló rendeletet hozhat az amerikai márkákkal szemben, ami főleg a Teslát érintené rendkívül rosszul – rossz nyelvek szerint talán pont ez is volt a Muskkal rosszban lévő Biden kormány egyik célja.

100 százalékos extra vám – Amerika megállítja a kínai villanyautókat

Ám utóbbi feltételezésnek némileg ellentmond, hogy a kínai törvények szerint az önvezető és vezetéstámogató rendszerek adatgyűjtésének, illetve az adatok feldolgozásának már most is az országon belül kell maradnia, így a Tesla például saját helyi adatközpontot kellett, hogy létrehozzon. A Kínában gyártott autók alkatrészei pedig a cég saját bevallása szerint már így is 99 százalékban az országon belül készülnek.

Valószínűbb tehát, hogy még ha nem is nagyon bánnák, ha Musknak kellemetlenséget okozna egy válaszlépés, a fő cél valószínűleg az egyre terjedő hálózatra kapcsolt autók, illetve ezek alkatrészeinek „megtisztítása” a kínai komponensektől, hasonlóan ahhoz, ahogy mobilkommunikációs hálózati eszközök tendereiből is kizárják az ázsiai ország cégeit és márkáit.

Van egy baljóslatú oka, amiért Európa beleáll a kereskedelmi háborúba Kínával

Ha végleg bevezetésre kerül Biden elképzelése, akkor ez újabb falat építhet a két ország autóipara és elsősorban a kínai autók importja előtt. Egyesek máris digitális vasfüggönyről beszélnek – írja a Cleantechnica összefoglalója a témában.

Egy európai autógyártó jelezte: hatalmas bajba kerülhet az EU büntetővámja miatt

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.