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 Kevesebb rivaldafényt kaptak ugyan, de az autógyártók mellett a beszállítók is jelen voltak a Párizsi Autószalonon a legújabb fejlesztéseikkel. Közülük talán az egyik legizgalmasabb a ProLogium szilárdtest-akkumulátora, amely ezen a rendezvényen debütált. A tajvani vállalat kerámia elektrolitot és szilícium kompozit anódot alkalmazó lítium-kerámia akkumulátora már 749 Wh/l volumetrikus, illetve 321 Wh/kg gravimetrikus cella szintű energiasűrűséggel rendelkezik, és várakozásaik szerint még az idén elérik a 823 Wh/l és 355 Wh/kg értékeket. A szilíciumtartalmú anódok növelik az akkumulátorcellák energiasűrűségét és javítják gyorstöltési képességüket. Az anyag azonban töltés és kisütés közben jelentősen kitágul és összehúzódik. Ez a mechanikai igénybevétel eddig túlságosan rövid élettartamot eredményezett, emiatt még az alacsony szilíciumtartalommal rendelkező anódokat is csak néhány termékben használják, de az aktív anódanyag nagy része ezekben is grafit. Hogy a ProLogium hogyan oldotta meg ezt a problémát a tiszta szilícium anódjával, arról sajnos nem osztottak meg információkat. A nagyobb energiasűrűséggel nem feltétlenül a nagyobb hatótávolságot, hanem a kisebb és könnyebb akkumulátorokat kívánják lehetővé tenni hasonló hatótávolság mellett – erre utal a mottójuk is: „Kis akkumulátor, nagy jövő”. A vállalat szerint az általuk tervezett 55 kWh-s akkumulátorral felszerelt autó ugyanolyan távolságot képes megtenni, mint egy 83 kWh-s LFP akkumulátorral. A kisebb akkumulátorral rendelkező autó ugyanis 300 kilogrammal könnyebb, így alacsonyabb a fogyasztása, meg persze a környezeti lábnyoma és a gyártási költsége – bár ez utóbbit nem számszerűsítették. Mivel az akkumulátor eszméletlenül gyorsan tölthető és takarékos fogyasztást eredményez, a ProLogium állítása szerint öt perc alatt 300 kilométerre elegendő energiát képes felvenni. Őszintén szólva ezekről az adatokról szívesen látnánk egy külső szervezet által lefolytatott tesztet, de ha csak a fele igaz a marketingszövegnek, már az is óriási előrelépés lenne az elektromobilitás számára. Amiről viszont van független mérés, az a töltési sebesség, mivel a ProLogium a TÜV Rheinlanddal is teszteltette az új akkumulátorokat. „A TÜV Rheinland vizsgálati adatai szerint az akkumulátor 5 perc alatt töltődik fel 5%-ról 60%-ra, és 8,5 perc alatt éri el a 80%-ot, ami páratlan teljesítmény a kompetitív EV-piacon. Ez az eredmény komoly mértékben csökkenti a töltési időt és növeli a jármű hatótávolságát, jelentősen javítva az általános teljesítményt” – írta sajtóközleményében a vállalat. A 2006-ban alapított ProLogium lítium-kerámia akkumulátorok fejlesztésére specializálódott az elektromos járművek és más alkalmazások számára. Több mint 900 szabadalommal rendelkezik, és már 8000 mintapéldányt szállított le saját gyártású szilárdtest-akkumulátoraiból az autógyártók számára. Első gigagyára, a tajvani Taoke idén kezdheti meg a szállítást (bár egyelőre ezek is csak mintapéldányok lesznek). 2024 májusában a ProLogium megnyitotta első tengerentúli K+F központját Párizsban, a 48 GWh-s éves kapacitásra tervezett dunkerque-i gyárának építése a jövő év elején startolhat, és várhatón 2027-re készül el. Az alábbi videó a tajvani gyárukat mutatja be. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!