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
auto
2024. 04. 27. szombat

Beelőzték a Toyotát: megnyílt az első gigagyár a szilárdtest-akkumulátoroknak

elektromosautó-akkumulátor

A tajvani székhelyű ProLogium Technology akkumulátorfejlesztő cég január végén hivatalosan is megnyitotta Taoke nevű gigagyárát a tajvani Taoyuan városában. A vállalat szerint ez a világ első olyan gigawattórás kapacitású üzeme, ahol kerámia elektrolitot alkalmazó szilárdtest-akkumulátorokat gyártanak.

Az ünnepélyes átadó fénypontját egy magas szilíciumtartalmú anóddal gyártott, elektromos járművekhez tervezett 106 Ah-s szilárdtest-akkumulátor bemutatása jelentette. A ProLogium a sajtóesemény során nemcsak a saját gyártástechnológiáját mutatta be, hanem a következő generációs akkumulátor kereskedelmi életképességét is kiemelte.

A Taoke gyár névleges gyártási kapacitása 2 GWh, ami akár 15-20.000 elektromos járműhöz is elegendő akkumulátornak felel meg, ám az itt készülő cellák egyelőre aligha fognak az autószalonokban megvásárolható járművekbe kerülni.

A most átadott gyártósorok fő feladata az, hogy a ProLogium továbbfejlessze gyártástechnológiáját és tapasztalatokat szerezzen a nagy volumenű termelésről. Az itt gyártott cellák minden valószínűséggel a vállalat partnereinek tesztjárműveibe fognak majd kerülni, és kiterjedt, több évig tartó teszteléseken fognak átesni, melynek végén a ProLogium – amennyiben a termékei megfelelnek az autógyártók elvárásainak – megszerezheti a beszállítói minősítést.

A létesítménynek emellett az is a célja, hogy sorvezetőként szolgáljon az újabb gyárak felépítéshez, melyek közül az első a franciaországi Dunkerque-ben már előkészítés alatt álló, 48 GWh-s éves gyártási kapacitású üzem lesz. Ez a mennyiség már évi több százezer járműhöz is elegendő.

Ebben lenyomjuk Kínát: szilárdtest akkumulátoroknak épül gigafactory Európában

A gyáravatón az is elhangzott, hogy Franciaországban 2027-ben indulhat meg a termelés – korábban ennek indulását 2026 végére várták. De még ha minden jól is megy, és 2027-ben valóban beindul a gyártás, annak felfuttatása legalább 1-2 évet fog igénybe venni, így reálisan csak az évtized legvégére várhatjuk a ProLogium szilárdtest-akkumulátorainak megjelenését a nagyközönség számára is megvásárolható autókban.

A 2006-ban alapított ProLogium elektromos járművek, elektronikai eszközök és ipari alkalmazások számára fejleszt szilárdtest-akkumulátorokat. Az első terméke a HTC One Max okostelefonokhoz készített Power Flip nevű, powerbankkal kombinált tok körülbelül 10 évvel ezelőtt került piacra. Később egyéb okos eszközökhöz is fejlesztettek szilárd elektrolitot alkalmazó akkumulátorokat, az utóbbi években azonban már az autóipari megoldásokra került át a fókusz. A vállalat első nagyobb, 40 MWh/év kapacitású gyártósora 2017-ben kezdte meg a termelést, az első szilárdtest-akkus tesztautót pedig 2019-ben építették meg.

A ProLogium két ázsiai EV-gyártó, a NIO, és a vietnámi VinFast mellett a Mercedesszel is partnerségre lépett, akik számára már több ezer cellát szállított le tesztelés és modulfejlesztés céljából. A vállalat által 2022-ben bemutatott cellák a cég honlapja szerint 295 – 330 Wh/kg, illetve 695 – 770 Wh/l energiasűrűséggel, 12 perc töltési idővel (80%-ra) és 1000 ciklus feletti élettartammal rendelkeznek.

A szilárdtest-akkumulátor a hagyományos lítiumion-akkumulátorokban használt folyékony elektrolitot szilárd halmazállapotú elektrolittal helyettesíti, ami lehet polimer, oxid vagy szulfid alapú. A következő generációs katód- és anódanyagok használatának lehetővé tételével a szilárdtest-akkumulátorok nagyobb energiasűrűség elérését teszik lehetővé, miközben a gyúlékony folyékony elektrolit elhagyásával a biztonságuk is javul.

Szilárdtest-akkumulátorok: GWh-s gyártási kapacitás van kiépülőben

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.