PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Szinte már kihűlt, egy hónapos hír, de az elmúlt pár hét annyira sűrű volt, hogy elmaradtunk vele. Hiánypótlás mindenkinek, aki ezt velünk együtt átaludta. 4680D A The Information című amerikai, a technológiai iparágra fókuszáló hírportál a múlt hónap elején új információkat tudott meg a Tesla saját akkufejlesztéseiről. Természetesen ezek sem megerősített, hivatalos hírek, de arra is emlékeztetnénk, hogy a hasonló értesülések alapjai sokszor valóban valósak, ám egy pillanatképnek felelnek meg, a vállalatok tervei, a fejlesztések idővonalai változhatnak. Ennyi bevezető után térjünk a lényegre. Az már köztudott, hogy a Tesla saját fejlesztésű és gyártású 4680-as akkucelláinak első és második generációja az eredeti tervekkel ellentétben még hagyományos, nedves eljárással készült katódot használt, mert a vállalatnak gondot okozott a laborból a tömeggyártásig vezető út. Erről most már a vállalat is többször beszélt az elmúlt év során. Szárazon A szárazelektródás gyártás lényege, hogy az anód és a katód aktív anyagait nem egy nedves elegyben viszik fel a réz, illetve alumínium fóliákra, hanem száraz por formájában. Ezzel feleslegessé válik az NMP nevű veszélyes oldószer használata, és töredékére csökken a cellagyártás víz és energiaigénye. Valószínűleg a világ összes akkugyártója dolgozik ezen, ám mostanáig a Teslán kívül senkinek nem sikerült ezt sorozatgyártásig juttatnia – nekik is csak félig, az anód oldalán. A közelmúltban azonban azt is megerősítette az autógyártó, hogy áttörést értek el a gyártástechnológiában és a tervek szerint még az idei év végén megkezdődik az új, immár teljesen szárazelektródás variáns gyártása. Ezeken a görgőkön készül a 4680-as cella. Forrás: Tesla A The Information forrásai szerint ezt házon belül 4680D néven fejlesztik – az elnevezés az angol dry, azaz száraz szó rövidítése. A lap úgy tudja, eredetileg nagyon magas, 70-80 százalékos selejtaránnyal küzdött a cég, de most év végére ezt 10 százalék alá kívánják szorítani. A Tesla korábban már megerősítette, hogy a kemény fémek, a nikkel, mangán, illetve kobalt keveréke korábban a nagy sebességű gyártás során nem oszlott el megfelelően egyenletesen a fólián és többször tönkretette a gépsorok munkahengereit is. (Erről is hallottunk már korábban) Egy csipet kobalt A hírhez kapcsolódó értesülés, hogy a The Limiting Factor tech csatorna információi szerint a Tesla jelenleg már nem a gyakran használt 811, hanem 955 kémiával gyártja a Cybertruck második generációs aksijait, ahol a nikkel aránya 90%, míg a mangán és a kobalt 5-5%. Mármint névlegesen, ugyanis a csatorna egy új cellát elküldött az egyik kaliforniai egyetem laborjába is, ahol konkrétan 91,18% nikkelt, 5,24% kobaltot és 3,58% mangánt mértek. Állítólag még idén év végén gyártásba kerülhet azonban egy még újabb 973 arányú keverék, amely katódjában már csak 3 százalék a kobalt. Idő közben azonban a fremonti Kato Roadon található fejlesztőközpont és pilot üzem már kifejlesztette az új eljárást, az ottani gépsorokat pedig most Austinba telepítik, vagy replikálják. Ha minden a tervek szerint halad, akkor a jövő év második félévére el akarják érni azt a gyártási mennyiséget, amely elég lesz heti 2000-3000 Cybertruck gyártásához – irja a The Information. A texasi Model Y 4680-as akkupakkja. Forrás Munro Live, YoutTube Annyiban azonban téved a lap, hogy azt írják, eddig nagyrészt a fremonti akkugyár látta el a Cybertruckot cellákkal. Ez minden bizonnyal valami félreértés lehetett az újságíró részéről, mivel tudjuk, hogy a pickup gyártásának kezdetén Kato Road visszakapta a fejlesztő szerepét és több nagy gyártósort telepítettek a texasi gyárba, amely mostanra már több mint 90 millió akkucellát állított elő. Már 100 millió darabot gyártottak a Tesla új akkucellájából NC Az igazán érdekes részletek azonban a cikk második felében olvashatóak – reméljük itt már mindent megértett a kolléga, amit súgtak neki. A The Information információ szerint – elnézést, nem lehetett kihagyni – a Tesla a nagyon elmés NC, azaz New Cell, magyarul Új Cella névvel illeti a 2026-ra várható fejlesztéseket, amikor már négyfelé ágazik a 4680-as cellacsalád. A sorozat alapmodellje az NC05 lesz, amelyet a cég állítólag igáslóként emleget és a Cybercab robotaxi mellett a Cybertruck egyes verzióiban és a Semi kamionban találhatjuk majd meg. A cikk beszél egy ismeretlen negyedik járműről is, ez vagy az olcsó Tesla, vagy az írás megjelenése után egy héttel tartott termékbemutatón megvillantott Robovan lehet. Mi azt sem tartjuk kizártnak, hogy ez egy LFP cella lesz, hiszen tudjuk, hogy a Tesla is dolgozik ezen a kémián, nemrég a CATL-től is vásároltak LFP gyártásához szükséges berendezéseket. A második generációs 4680-as Tesla cella – jelenleg ez van gyártásban. Forrás: The Limiting Factor, YouTube A következő típus neve NC20, amely egy SUV, a Cybertruck és több más későbbi termék egyik akkumulátora lehet. A kontextusból ítélve ezt érezzük a mai 2170-es nikkeles cellák megfelelőjének, a mainstream autóik nagyakkus pakkjához használt cellának. Első generációs 4680-as gyártósor Austinban, a Giga Texasban. A képen a már feltekert jellyroll, a hengeresre csévélt anód és katód, mielőtt a cellaházba illesztenék. Forrás: Tesla Érkezik azonban egy NC30 nevű változat is, amely az anódnál szilíciumot kever a szénhez és több más mellett a Cybertruck mellett egy szedán modellbe is kerül majd. Mi arra tippelnénk, hogy ez lehet a Performance modellek akkuja, amely lehetővé teszi a nagyobb teljesítményfelvételt, vagy újabb, nagyobb hatótávú változatok energiatárolója lehet. A texasi üzem egyik cellagyártó sora. Végül lesz egy NC50 nevű cella is, amely az igazi csúcsmodellnek ígérkezik és kifejezetten az Roadsterhez készül. Az új akkumulátorokat 2026-tól tervezi gyártani a Tesla a lap informátora szerint, akiről csak annyit árultak el, hogy első kézből vannak információi ezekről a fejlesztésekről. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!