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 Az Opel először 1965-ben illette az Experimental, azaz kísérleti névvel tanulmányautóját, és bár azóta több elnevezést is használtak, 2019-ben és 2023-ban is visszatért a régi kódnév. Mi a legutóbbi példányt nézhettük meg. Érdekesebb, mint a főfogás Eredetileg azért keltem fel egy hideg októberi napon hajnali három órakor, hogy Frankfurtba repüljek kipróbálni az új Opel Grandlandet – ez sikerült is, az erről szóló villámteszt az alábbi linken érhető el. Villámteszt: Opel Grandland De az út egy nem várt meglepetéssel is szolgált, ugyanis miközben az Opel rüsselsheimi fejlesztőközpontjában vendégeskedtünk, megtekinthettük a 2023-as Experimental tanulmányautót is. Ez még csak nem is a tanulmányautó, hanem egy formaterv demonstrátor. Nem mertük megkocogtatni, de nem lepődnénk meg, ha agyagból lett volna. A koncepciók és tanulmányautók legalább két csoportra oszthatóak az autógyártóknál. Az elsőbe én azokat raknám, amelyek a valóságtól teljesen elrugaszkodott formákkal és megoldásokkal, pusztán a figyelemfelkeltés céljából épített példányok – mint egy párizsi divatbemutatón a modellre aggatott WC deszka, amit igazán senki nem gondol komolyan, mondjon a hivatalos marketing bármit is. A második csoport viszont, ha úgy, abban a formában nem is kerül soha gyártásba, sok olyan műszaki vagy dizájn megoldást használ, amely kijelöli a márka útját a következő évekre. Első blikkre az új Experimental utóbbi csoportba tartozik, és ha ezt az utat választja az Opel, akkor nem fogunk panaszkodni. A letisztult formák, a kevés, de határozott törésvonal, valamint az első és hátsó LED logók, de még a motorháztető közepén lévő domborulat is felismerhető már a Grandlandben, de persze az egy családi SUV, nem egy ilyen sportautó forma. Az Experimental orrán központi helyre került az Opel villám-logója, amely LED megvilágítást kapott, ezt pedig a motorháztető teljes szélességére kiterjesztett vékony LED csík egészíti ki, ami nappali menetfényként is szolgál. Az ezt körülvevő fekete hűtőmaszk-pótlék funkcionális is, mert elvileg emögött a műanyag elem mögött kaptak helyet a szenzorok, a radar, kamerák és a LiDAR – legalábbis 2023-ban ezt mondta a gyártó képviselője az IAA-ra szervezett premieren. A motorháztető közepén van egy domború kitüremkedés is az elem teljes hosszában, amit a gyártó iránytűnek nevez. Ez a Grandlandben is megtalálható és valóban, a vezetőülésből is látszik a kocsi orrán. Opel Grandland Opel Experimental Hogy ez mennyire praktikus, azt nem tudom, zavaró nem volt a tesztút során, elvileg talán segíthet belőni a sofőrnek, hogy hol van a kocsi orra. De valószínű, hogy az Experimental LED csíkkal megbolondított változata inkább zavarná az embert, úgyhogy ez utóbbi részletet a Grandland nem is vette át. Hátul szintén az iránytű-dizájn dominál a tanulmányautón, ezt nemcsak a lemezek formája, de a négy irányba futó piros LED csíkok is aláhúzzák. Az autó feneke ettől kifelé türemkedik, kicsit a Megane II kacsaseggére emlékeztetve. Az egész közepén LED-ből kirakott Opel felirat található – ez szintén bekerült már a Grandlandbe is, ahogy a markánsan formázott lemezek filozófiája is visszaköszön. Oldalt szintén a nagy, letisztult formai elemek dominálnak, amelyeket a nagy, izmos kerékjáratok törnek meg – legalábbis a gyártó így jellemzi őket. A dizájnt megbolondítja még egy-egy LED csík és a küszöbre szintén világítósan kiírt típusnév is. Az Experimental a mai trendeknek megfelelően üvegtetőt kapott, amely az A-oszlopra ráforduló, az autót szinte átkaroló nagy szélvédővel és a fekete keretekkel szinte azt az érzést kelti, hogy az utas egy üvegbúrában ül. Ez kétségkívül jól néz ki, de kíváncsiak lennénk a törésteszt szimulációkra ezzel az A-oszlop kialakítással. Érdekesség még az autó felnije, ami nem pusztán formai gyakorlat. Ez a hármas tagolású kialakítás is a jövő Opeljeinek formai jegye lesz, és a formák természetesen a légellenállást csökkentik, a levegő útját egyengetik. Bár a tanulmányautóba beülni nem lehetett, a tavalyi premieren azt mondta a beltérről a gyártó, hogy továbbléptek a ma használatos képernyőkön és 3D vetítési technikákkal az üvegfelületekre projektált képekkel, ábrákkal és feliratokkal kiterjesztett valóságot alkalmaznak. Ez jól hangzik, de valószínűleg inkább koncepció, mint realitás. A sci-fi-be illő projekciós technika, pláne ilyen íves üvegfelületekre valószínűleg rendkívül komplikált és drága lenne, de azt mindenképpen jelzi, hogy a német vállalat is a sallangoktól mentes, letisztult belsőt preferálja. Ez egyébként házon belül is jó szegmentáció lehet az ellenkező irányba haladó francia testvérekhez képest. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!