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
auto

Opel Experimental: ezt a kísérletet nyugodtan folytathatják

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Az Opel először 1965-ben illette az Experimental, azaz kísérleti névvel tanulmányautóját, és bár azóta több elnevezést is használtak, 2019-ben és 2023-ban is visszatért a régi kódnév.

Mi a legutóbbi példányt nézhettük meg.

Érdekesebb, mint a főfogás

Eredetileg azért keltem fel egy hideg októberi napon hajnali három órakor, hogy Frankfurtba repüljek kipróbálni az új Opel Grandlandet – ez sikerült is, az erről szóló villámteszt az alábbi linken érhető el.

Villámteszt: Opel Grandland

De az út egy nem várt meglepetéssel is szolgált, ugyanis miközben az Opel rüsselsheimi fejlesztőközpontjában vendégeskedtünk, megtekinthettük a 2023-as Experimental tanulmányautót is.

Ez még csak nem is a tanulmányautó, hanem egy formaterv demonstrátor. Nem mertük megkocogtatni, de nem lepődnénk meg, ha agyagból lett volna.

A koncepciók és tanulmányautók legalább két csoportra oszthatóak az autógyártóknál.

Az elsőbe én azokat raknám, amelyek a valóságtól teljesen elrugaszkodott formákkal és megoldásokkal, pusztán a figyelemfelkeltés céljából épített példányok – mint egy párizsi divatbemutatón a modellre aggatott WC deszka, amit igazán senki nem gondol komolyan, mondjon a hivatalos marketing bármit is.

A második csoport viszont, ha úgy, abban a formában nem is kerül soha gyártásba, sok olyan műszaki vagy dizájn megoldást használ, amely kijelöli a márka útját a következő évekre.

Első blikkre az új Experimental utóbbi csoportba tartozik, és ha ezt az utat választja az Opel, akkor nem fogunk panaszkodni.

A letisztult formák, a kevés, de határozott törésvonal, valamint az első és hátsó LED logók, de még a motorháztető közepén lévő domborulat is felismerhető már a Grandlandben, de persze az egy családi SUV, nem egy ilyen sportautó forma.

Az Experimental orrán központi helyre került az Opel villám-logója, amely LED megvilágítást kapott, ezt pedig a motorháztető teljes szélességére kiterjesztett vékony LED csík egészíti ki, ami nappali menetfényként is szolgál.

Az ezt körülvevő fekete hűtőmaszk-pótlék funkcionális is, mert elvileg emögött a műanyag elem mögött kaptak helyet a szenzorok, a radar, kamerák és a LiDAR – legalábbis 2023-ban ezt mondta a gyártó képviselője az IAA-ra szervezett premieren.

A motorháztető közepén van egy domború kitüremkedés is az elem teljes hosszában, amit a gyártó iránytűnek nevez. Ez a Grandlandben is megtalálható és valóban, a vezetőülésből is látszik a kocsi orrán.

Hogy ez mennyire praktikus, azt nem tudom, zavaró nem volt a tesztút során, elvileg talán segíthet belőni a sofőrnek, hogy hol van a kocsi orra. De valószínű, hogy az Experimental LED csíkkal megbolondított változata inkább zavarná az embert, úgyhogy ez utóbbi részletet a Grandland nem is vette át.

Hátul szintén az iránytű-dizájn dominál a tanulmányautón, ezt nemcsak a lemezek formája, de a négy irányba futó piros LED csíkok is aláhúzzák. Az autó feneke ettől kifelé türemkedik, kicsit a Megane II kacsaseggére emlékeztetve. Az egész közepén LED-ből kirakott Opel felirat található – ez szintén bekerült már a Grandlandbe is, ahogy a markánsan formázott lemezek filozófiája is visszaköszön.

Oldalt szintén a nagy, letisztult formai elemek dominálnak, amelyeket a nagy, izmos kerékjáratok törnek meg – legalábbis a gyártó így jellemzi őket. A dizájnt megbolondítja még egy-egy LED csík és a küszöbre szintén világítósan kiírt típusnév is.

Az Experimental a mai trendeknek megfelelően üvegtetőt kapott, amely az A-oszlopra ráforduló, az autót szinte átkaroló nagy szélvédővel és a fekete keretekkel szinte azt az érzést kelti, hogy az utas egy üvegbúrában ül.

Ez kétségkívül jól néz ki, de kíváncsiak lennénk a törésteszt szimulációkra ezzel az A-oszlop kialakítással.

Érdekesség még az autó felnije, ami nem pusztán formai gyakorlat. Ez a hármas tagolású kialakítás is a jövő Opeljeinek formai jegye lesz, és a formák természetesen a légellenállást csökkentik, a levegő útját egyengetik.

Bár a tanulmányautóba beülni nem lehetett, a tavalyi premieren azt mondta a beltérről a gyártó, hogy továbbléptek a ma használatos képernyőkön és 3D vetítési technikákkal az üvegfelületekre projektált képekkel, ábrákkal és feliratokkal kiterjesztett valóságot alkalmaznak.

Ez jól hangzik, de valószínűleg inkább koncepció, mint realitás. A sci-fi-be illő projekciós technika, pláne ilyen íves üvegfelületekre valószínűleg rendkívül komplikált és drága lenne, de azt mindenképpen jelzi, hogy a német vállalat is a sallangoktól mentes, letisztult belsőt preferálja. Ez egyébként házon belül is jó szegmentáció lehet az ellenkező irányba haladó francia testvérekhez képest.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.