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
auto
2024. 12. 11. szerda

Opel Experimental: ezt a kísérletet nyugodtan folytathatják

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

Az Opel először 1965-ben illette az Experimental, azaz kísérleti névvel tanulmányautóját, és bár azóta több elnevezést is használtak, 2019-ben és 2023-ban is visszatért a régi kódnév.

Mi a legutóbbi példányt nézhettük meg.

Érdekesebb, mint a főfogás

Eredetileg azért keltem fel egy hideg októberi napon hajnali három órakor, hogy Frankfurtba repüljek kipróbálni az új Opel Grandlandet – ez sikerült is, az erről szóló villámteszt az alábbi linken érhető el.

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

Villámteszt: Opel Grandland

De az út egy nem várt meglepetéssel is szolgált, ugyanis miközben az Opel rüsselsheimi fejlesztőközpontjában vendégeskedtünk, megtekinthettük a 2023-as Experimental tanulmányautót is.

Ez még csak nem is a tanulmányautó, hanem egy formaterv demonstrátor. Nem mertük megkocogtatni, de nem lepődnénk meg, ha agyagból lett volna.

A koncepciók és tanulmányautók legalább két csoportra oszthatóak az autógyártóknál.

Az elsőbe én azokat raknám, amelyek a valóságtól teljesen elrugaszkodott formákkal és megoldásokkal, pusztán a figyelemfelkeltés céljából épített példányok – mint egy párizsi divatbemutatón a modellre aggatott WC deszka, amit igazán senki nem gondol komolyan, mondjon a hivatalos marketing bármit is.

A második csoport viszont, ha úgy, abban a formában nem is kerül soha gyártásba, sok olyan műszaki vagy dizájn megoldást használ, amely kijelöli a márka útját a következő évekre.

Első blikkre az új Experimental utóbbi csoportba tartozik, és ha ezt az utat választja az Opel, akkor nem fogunk panaszkodni.

A letisztult formák, a kevés, de határozott törésvonal, valamint az első és hátsó LED logók, de még a motorháztető közepén lévő domborulat is felismerhető már a Grandlandben, de persze az egy családi SUV, nem egy ilyen sportautó forma.

Az Experimental orrán központi helyre került az Opel villám-logója, amely LED megvilágítást kapott, ezt pedig a motorháztető teljes szélességére kiterjesztett vékony LED csík egészíti ki, ami nappali menetfényként is szolgál.

Az ezt körülvevő fekete hűtőmaszk-pótlék funkcionális is, mert elvileg emögött a műanyag elem mögött kaptak helyet a szenzorok, a radar, kamerák és a LiDAR – legalábbis 2023-ban ezt mondta a gyártó képviselője az IAA-ra szervezett premieren.

A motorháztető közepén van egy domború kitüremkedés is az elem teljes hosszában, amit a gyártó iránytűnek nevez. Ez a Grandlandben is megtalálható és valóban, a vezetőülésből is látszik a kocsi orrán.

Hogy ez mennyire praktikus, azt nem tudom, zavaró nem volt a tesztút során, elvileg talán segíthet belőni a sofőrnek, hogy hol van a kocsi orra. De valószínű, hogy az Experimental LED csíkkal megbolondított változata inkább zavarná az embert, úgyhogy ez utóbbi részletet a Grandland nem is vette át.

Hátul szintén az iránytű-dizájn dominál a tanulmányautón, ezt nemcsak a lemezek formája, de a négy irányba futó piros LED csíkok is aláhúzzák. Az autó feneke ettől kifelé türemkedik, kicsit a Megane II kacsaseggére emlékeztetve. Az egész közepén LED-ből kirakott Opel felirat található – ez szintén bekerült már a Grandlandbe is, ahogy a markánsan formázott lemezek filozófiája is visszaköszön.

Oldalt szintén a nagy, letisztult formai elemek dominálnak, amelyeket a nagy, izmos kerékjáratok törnek meg – legalábbis a gyártó így jellemzi őket. A dizájnt megbolondítja még egy-egy LED csík és a küszöbre szintén világítósan kiírt típusnév is.

Az Experimental a mai trendeknek megfelelően üvegtetőt kapott, amely az A-oszlopra ráforduló, az autót szinte átkaroló nagy szélvédővel és a fekete keretekkel szinte azt az érzést kelti, hogy az utas egy üvegbúrában ül.

Ez kétségkívül jól néz ki, de kíváncsiak lennénk a törésteszt szimulációkra ezzel az A-oszlop kialakítással.

Érdekesség még az autó felnije, ami nem pusztán formai gyakorlat. Ez a hármas tagolású kialakítás is a jövő Opeljeinek formai jegye lesz, és a formák természetesen a légellenállást csökkentik, a levegő útját egyengetik.

Bár a tanulmányautóba beülni nem lehetett, a tavalyi premieren azt mondta a beltérről a gyártó, hogy továbbléptek a ma használatos képernyőkön és 3D vetítési technikákkal az üvegfelületekre projektált képekkel, ábrákkal és feliratokkal kiterjesztett valóságot alkalmaznak.

Ez jól hangzik, de valószínűleg inkább koncepció, mint realitás. A sci-fi-be illő projekciós technika, pláne ilyen íves üvegfelületekre valószínűleg rendkívül komplikált és drága lenne, de azt mindenképpen jelzi, hogy a német vállalat is a sallangoktól mentes, letisztult belsőt preferálja. Ez egyébként házon belül is jó szegmentáció lehet az ellenkező irányba haladó francia testvérekhez képest.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.