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
auto

Több mint 1200 kilométert ment egy töltéssel ez a szilárdtest-akkumulátoros autó

A Mercedes-Benz idén februárban jelentette be, hogy megkezdte a Factorial Energy által fejlesztett szilárdtest-akkumulátor közúti tesztelését egy EQS prototípusban, amelynek akkor 1000 kilométer feletti hatótávot ígértek a mérnökök. Most ennek a technológiának a képességeit bizonyította a gyártó valós körülmények között: a tesztjármű augusztus végén Stuttgartból indult, és Dánián keresztül, több mint 1200 kilométer megtétele után érkezett meg a svédországi Malmöbe – mindezt úgy, hogy út közben egyszer sem állt meg tölteni.

Az autó a teli akkumulátorral indulva 1205 kilométeres távot tett meg, és ezután még további 137 kilométerre elegendő energia maradt az aksiban. Az útvonal az A7-es és E20-as autópályán keresztül vezetett, komp használata nélkül.

A technológia hátterében a Mercedes-AMG High Performance Powertrains, a vállalat Formula–1-es fejlesztőközpontja áll, amely szorosan együttműködött a Factorial Energy amerikai akkumulátorgyártóval. Az EQS prototípusban alkalmazott FEST (Factorial Electrolyte System Technology) lítium-fém cellák a szilárdtest-technológia új generációját képviselik.

Az akkumulátor úgynevezett pneumatikus aktuátorokat kapott, amelyek a töltés és kisütés során fellépő térfogatváltozásokhoz igazodva biztosítják a cellák állandó kontaktusát és hosszú távú megbízhatóságát. Az energiatároló 25 százalékkal nagyobb használható kapacitást kínál, miközben tömege és mérete a jelenlegi EQS akkumulátoréhoz hasonló. A hatásfok további javítását a passzív légáramlásos hűtés szolgálja – írja közleményében a Mercedes-Benz.

Markus Schäfer, a vállalat igazgatótanácsának tagja, a vállalat technológiai igazgatója mérföldkőnek nevezte az elért eredményt: „A szilárdtest-akkumulátor igazi áttörést jelent az elektromos mobilitásban. Az EQS nagy távolságú útja bizonyítja, hogy a technológia nemcsak a laborban, hanem a valóságban is működik. Célunk, hogy az évtized végéig sorozatgyártásba vigyük, és ügyfeleinknek új szintet nyújtsunk hatótávban és kényelemben.”

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás