PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Az ELMŰ elektromos autó töltőoszlopok használata

A Magyarországon elérhető köztéri töltőpontok egy jelentős részét az ELMŰ / ÉMÁSZ (Innogy) üzemelteti. Ezek a töltőpontok jelenleg egyszerű gyorstöltők, amelyek Type2-es (Mennekes) csatlakozón keresztül három fázisú váltóáramot biztosítanak. Ezeken a töltési folyamat csak előzetes regisztrációt követően egy applikációval indítható, és állítható meg. Az alábbi leírás ennek a használatához ad útmutatót.

Fontos azonban tudni, hogy nem az összes ELMŰ feliratos töltőoszlop az ELMŰ tulajdona, sok olyan is van köztük, amit cégek vagy szervezetek rendeltek saját maguknak vagy az ügyfeleik kiszolgálására. Külsőre ezek nagyon hasonlítanak az ELMŰ-s töltőkre, de nincsenek bekötve az ELMŰ informatikai hálózatába.

Az indításhoz használható applikáción még a töltőoszlophoz érkezés előtt ellenőrizni tudjuk, hogy tölt-e épp valaki az oszlopnál, van-e szabad hely. Munkaidőben ma már nem ritka, hogy egy-egy töltő mindkét csatlakozója foglalt, jó erről még odaérkezés előtt információt kapni. Az alkalmazással a töltés során folyamatosan nyomon lehet követni, hogy mióta tart a töltés, illetve hogy mennyi áramot vett már fel az autónk. Így az is látható, ha a töltési folyamat már lejárt.

Mivel az autókon a váltakozó áramú (AC) csatlakozó Type 1 (régi Nissan LEAF, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Fiat 500e, Opel Ampera, stb.) vagy Type 2 (új Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf és e-Up, Hyundai Ioniq, BMW i3, Tesla Model S és X, stb.) szabványú is lehet, a töltőoszlopon a lehető legnagyobb kompatibilitás érdekében nincs töltőkábel, csak egy csatlakozó aljzat. Ebbe a Type 2 aljzatba tudja az autós a saját kocsijához illő töltőkábelt csatlakoztatni. A kábel oszlop felőli vége minden esetben Type 2-es, míg az autóhoz csatlakozó vége autótól függően lehet Type 1-es vagy Type 2- es. A lényeg, hogy a nyilvános AC töltőkhöz ezt a kábelt vinni kell.

Ez alól egyedül a villámtöltők 43 kW-os AC ága jelent kivételt, ugyanis a szabvány szerint aljzaton 22 kW teljesítménynél (illetve 63 A-es áramerősségnél) nagyobb nem biztosítható, 43 kW teljesítménynél mindenképpen a töltőbe épített kábelt kell használni.

A töltő melletti parkolót természetesen csak a töltés idejére szabad foglalni, hiszen a szolgáltatásra másnak is szüksége lehet. (Érdemes átfutni az etikettet is!) Ha nem elektromos autó foglalja el a helyet, vagy elektromos autó áll a töltő előtt de még a kábelt sem csatlakoztatta, akkor a jogtalan parkolást a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságánál (+36 1 301 7500) lehet bejelenteni. Sajnos a parkolóőrök a töltőknél jogtalanul álló autók ellen nem intézkednek.

Az ELMŰ / ÉMÁSZ töltőin a szolgáltatás ára 99 Ft/kWh.

A töltés teljesítményét (sebességét) ezeknél az oszlopoknál a töltő áramellátása és az autó fedélzeti töltőjének teljesítménye együttesen határozza meg. A töltők általában fázisonként 16 vagy 32 A áramot kapnak, így 11 vagy 22 kW leadására képesek. Három fázisú töltőelektronika esetén az autó akár teljes mértékben is fel tudja venni ezt a mennyiséget, de például a plugin hibrid autók csak 3 kW felvételére képesek. Az újabb gyártású tisztán elektromos autók többségének 6-7 kW-os töltője is csak egy fázist tud igénybe venni, így azok a teljes 6-7 kW teljesítményt csak a 22 kW-os (fázisonként 32 A-es) töltőkről tudják felvenni, a 11 kW-os (3×16A-esből) nem. Ez utóbbiakról csak csak 1×16 A-rel, tehát maximum 3,6 kW-tal tudnak tölteni. Az ELMŰ okos töltői 22 kW-osak, a többi ELMŰ matricás, de nem saját üzemeltetésű (tehát nem szerepel az ELMŰ alkalmazásában sem) töltők között akadnak 11 kW-osak (bár egyre ritkább). Abban az esetben, ha az autó lassabban tölt, mint ami a fentiek alapján normális lenne (tehát 6 kW-os LEAF csak 3 kW-tal tölt), akkor érdemes az ELMŰ-nél ellenőriztetni a beállításokat, mert felhasználói regisztrációra szabott korlát is létezik.

Amíg az autó tölt, addig a kábelt nem lehet kihúzni a töltőből, de ha a kábel autóhoz csatlakozó végét kihúzzuk, akkor a töltő is lekapcsol, így a kábel elvihető! Ha az autó nem tudja zárni a saját csatlakozóját (az összes Type 2 csatlakozós autó tudja, ez csak a Type 1 csatlakozós autóknál gond), akkor a kábel autó felőli csatlakozóját apró lakattal célszerű védeni.

Az okostelefonos alkalmazás használatához az alábbi oldalon kell felhasználói fiókot regisztrálni:

http://e-autozas.hu/#!/e-mobilitas-fiok/regisztracio

Az alkalmazás eCharge+ néven megtalálható a Google Playen és az App Storeban:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.innogy.echarge

https://apps.apple.com/hu/app/echarge/id1450796330?l=hu