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
auto

Egy ázsiai országban már 65 százalékon állnak a villanyautók

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

Ha azt mondanám, hogy van egy hegyekkel övezett kis ország, ahol ma már az emberek döntő többsége tisztán elektromos autót vásárol, a legtöbben minden bizonnyal Norvégiára asszociálnának, és valószínűleg akadnának olyanok is, akik rögtön arra gondolnának, hogy egy gazdag skandináv ország példája mások számára aligha lehet releváns. Csakhogy ezúttal nem Norvégiáról van szó, hanem egy távoli, egzotikus, és meglehetősen szegény ázsiai országról.

Nepál fővárosa, Katmandu a világ egyik legrosszabb levegőminőséggel rendelkező városa, éppen ezért örömteli fejlemény az ott élők számára, hogy az elmúlt években az ország az elektromos autók egyik leggyorsabban növekvő piacává vált, ahol ma már többen vásárolnak elektromos, mint fosszilis üzemanyaggal működő járművet. A külkereskedelmi statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a tavaly eladott új autók 65%-a volt elektromos – összehasonlításképpen: Magyarországon ugyanekkor 7% volt ez az arány.

Persze nem egy nagy piacról van szó. Újként regisztrált személygépkocsiból nagyságrendileg mindössze évi tízezer darab talál gazdára az országban. A motorkerékpárok sokkal népszerűbbek, de a riksák, a kisebb-nagyobb buszok is az autókkal összemérhető számban kerülnek forgalomba. Az alacsony eladási számok nem meglepőek, ha figyelembe vesszük, hogy az egy főre jutó, vásárlóerő paritás alapján számított GDP körülbelül 6000 dollár, ami igen messze van még a nem túl acélos magyarországi 49.000 dollártól is.

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

Az elektromos járművek elterjedésében valóban figyelemre méltó átalakulás történt” – jellemezte a helyzetet David Sislen, a Világbank Nepálért, a Maldív-szigetekért és Srí Lankáért felelős országigazgatója a Fast Company című üzleti lapnak. Öt évvel ezelőtt az elektromos járművek még az új autók elenyésző hányadát tették ki. Az országban népszerű háromkerekű kisbuszokból is többnyire gázüzeműeket értékesítettek, de mostanra már ezeknek a 83%-a is elektromos – mondja Sislen.

A változást az indította be, hogy a kormány 2021 júliusában radikálisan csökkentette az elektromos járművekre kivetett importvámokat és jövedéki adókat. Azóta egy kissé újra emelkedtek az adók, de még mindig jobb vételnek számítanak az elektromos járművek.

A világ legtöbb országában olcsóbb egy villanyautót fenntartani, mint egy benzinest. Nepálban, ahol az üzemanyag drága importból származik, ez különösen igaz. Egy elektromos autó feltöltése tizedannyi, vagy még kevesebb költséget jelenthet, mint egy hagyományos autó megtankolása (egy liter benzin körülbelül 150 rúpiába, 1 kWh áram 5-10 rúpiába kerül). Az India és Kína közé ékelt országban ráadásul a Tata, a Mahindra és számos kínai gyártó olcsó modelljei is aránylag könnyen elérhetőek a széles nagyközönség számára.

Rengeteg elektromos járművet látni” – mondja Sislen. „Úgy érzem, mintha az utakon közlekedő járművek fele ilyen lenne. És a márkakereskedések száma is elképesztő.

Nepálban már viszonylag korán megjelentek az elektromos háromkerekű járművek, amelyeket a helyiek tempónak neveznek. Az USAID által finanszírozott és helyben gyártott több száz elektromos tempo az 1990-es években állt szolgálatba a Katmandu-völgyben. Ez volt az első hullám. Az ezredfordulóra azonban a kormány a gázüzemű mikrobuszok importadójának csökkentésével tönkretette az iparágat. Most viszont az újabb adóváltozásoknak köszönhetően a modern elektromos tempók száma kezdett gyorsan növekedni.

A töltés még mindig kihívást jelenthet, bár a töltőinfrastruktúra is látványosan fejlődik, akárcsak a két- és háromkerekűeket kiszolgáló akkumulátorcsere-állomások hálózata.

Kép: The Kathmandu Post

Mindeközben Katmandu is elkezdte a nagyobb méretű elektromos buszok beszerzését. Tavaly a Sajha Yatayat, a város tömegközlekedési vállalata 40 új elektromos buszt vásárolt, és egy nagy töltőállomást épített a kiszolgálásukra, most pedig további 100-at tervez szolgálatba állítani. Bár a beszerzési költségek magasabbak, az elektromos buszok töltése körülbelül 97%-kal kevesebbe kerül, mint egy busz dízellel való feltankolása. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az áram előállítása szinte teljes egészében vízenergiából történik, ami még hatásosabbá teszi a légszennyezés csökkentését.

Katmandu egy magas hegyekkel övezett medencében fekszik, ahol rendszeresen megreked a szmog, miközben a klímaváltozás miatt egyre gyakoribb a szárazság, így az eső is ritkábban képes megtisztítani a levegőt.

A szennyezés persze számos forrásból származik, többek között az erdőtüzekből (ezek gyakorisága szintén az éghajlatváltozás miatt növekszik) és a gyárak elavult kazánjaiból, amelyek cseréjét a Világbank szorgalmazza. De a közlekedés egy másik kulcsfontosságú tényező, és ha kevesebb jármű kipufog az utakon, a város egészségesebb hely lesz.

Ennek elérését szolgálja Nepálnak a párizsi megállapodás szerinti vállalása, amely szerint 2030-ra 90%-os piaci részesedést kell elérnie az elektromos meghajtású négykerekű személygépkocsiknak.

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás