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 A NIO után a CATL is Európába hozhatja akkucsere állomásait. Nagy potenciált látnak benne, de azért ez nem lesz egyszerű feladat. Partnerek A CATL igazgatótanácsának egy tagja a Financial Timesnak nyilatkozva beszélt arról, hogy Európába kívánja hozni akkucsere hálózatát.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 A cég 2022-ben indította el ezt az üzletágát, de igazán nagyszabású terveit csak tavaly decemberben jelentette be, amikor előállt a Choco-SEB szabvánnyal, amely standardizálná az akkucsomagok méretét, hogy azok márkától és típustól függetlenül csereszabatosak legyenek. A szabványt eddig két típus támogatja Kínában. Cserélhető csoki-akkut mutatott be a CATL A vállalat azt tervezi, hogy 1000 állomást hoz létre hazájában az idei év végéig és a hálózat három éven belül a tízszeresére bővül. Az említett interjúban most azt mondták, szeretnék majd ezt a modellt lemásolni itt Európában is és már egyeztettek egyes autógyártókkal is erről. Megnéztük a NIO első biatorbágyi akkucsere állomását Európában eddig a NIO üzemeltet ilyen hálózatot, amely jelenleg 60 állomást számlál – ezeket hazánkban szerelik össze. Nemrég a Stellantis is elkezdte a kísérletezgetést a Fiat 500 egy speciális változatával Spanyolországban egy autómegosztó hálózatán. Már nem csak kínaiak csinálják: öt perc alatt teli az aksi a Fiat kisautóiban Kompromisszumok Bár az akkucsere egy jó ötletnek tűnhet azok számára, akik a töltési idő és a villanyautók ára miatt nem váltottak még, a technológiának vannak potenciális hátrányai is. Az állomások az akkupakkok méretének és kialakításának, elektromos és hűtőköreik csalatkozóinak rögzítését igénylik, ami erősen behatárolhatja az autógyártókat abban, hogyan tervezik meg a termékeiket, illetve mennyire gyorsan tudnak új megoldások, technológiák, alternatív akkubeszállítók felé nyitni. Még emellett a gondos tervezés mellett is előállhat ráadásul az, amivel a NIO, a technológia egyik úttörője küzd, hogy az újabb és újabb márkák és generációk miatt fragmentálódik a megoldás. A NIO-hoz tartozó Onvo márka autói például nem tudják használni a cég első és második generációs állomásait, a nemrég bemutatott Firefly pedig csak az ötödik generációval lesz kompatibilis. Az autógyártók egy része ráadásul az akkupakk minél jobb integrációja felé lépett, és már nemcsak a modulokat, hanem a különálló akkucsomagot is elhagyja, a cellák közvetlenül az autó vázába kerülnek integrálásra (cell-to-body), amelynek költség és tömeg tekintetében vannak előnyei. Ez nyilván nem kompatibilis az akkucsere irányávall. A CATL-hez hasonló akkugyártók szemszögéből nézve viszont nem nehéz belátni, miért látják vonzónak ezt a lehetőséget. Egyrészt az akkucsere állomások 10-15 akkupakkot igényelnek, hogy a betévedő autónak mindig legyen készenlétben egy felöltött példány, ez pedig segít a gyárak kihasználtságában. Saját akkupakkok esetén ráadásul ezt önköltségi áron szerzik be. Az állomásokon lévő akkumulátorok emellett remek másodlagos üzleti lehetőséget rejtenek az energiakereskedés, illetve a frekvenciakiegyenlítés szempontjából, amivel az akkugyártó pénzt tud keresni akkor is, amikor az az akkupakk csak éppen kihasználatlanul várakozik a következő vevőre. Itt a CATL szabványosított, cserélhető akkuja teherautókhoz Az sem utolsó szempont, hogy ha csak nem csatlakozik más akkugyártó is a CATL szabványához, az adott autógyártó hozzájuk lesz kötve arra a típusra, amelyiket erre a megoldásra terveztek, nem tud helyette egyszerűen mondjuk LG, vagy BYD cellákat rendelni. Végül ezzel a módszerrel az akkugyártó a töltőhálózatok üzletét is elveheti és magának tudhatja, ha az ügyfelek a villámtöltés helyett átpártolnak hozzá. A fogyasztó szempontjából alapvetően mindössze az a kérdés, mennyivel kapja meg olcsóbban a saját akkuval nem rendelkező autót, mennyire elterjedt a hálózat és mennyibe kerül a szolgáltatás havonta, vagy egy-egy csere alkalmával a töltéshez képest. A CATL akkucsere állomása már most is 80 másodperc alatt végez egy cserével, míg a leggyorsabb villámtöltések is felülről súrolják csak a 10 percet. Újratervezés, vagy kivárás: nem bővül tovább a CATL debreceni gyára? 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!