PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Cserélhető csoki-akkut mutatott be a CATL

elektromosautó-akkumulátor
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

Eddig leginkább a Nio kapcsán írtunk a kínai akkucsere-hálózatokról, de most úgy néz ki, egy iparági nagyágyú is üzleti lehetőséget lát ebben.

30.000 állomást terveznek Kínában.

Cserecsoki

A CATL egy újfajta akkucsomagot mutatott be Kínában, amelynek célja, hogy szabványosítsa a cserélhető aksik formátumát, fizikai paramétereit.

A Choco-SEB (SEB: cserélhető elektromos blokk) fantázianevű termékcsalád csomagolása valóban egy svájci prémium csokira emlékeztet, de ebbe azért beletörne a fogunk.

A 20-as sorozatot 2,2-2,3 méteres tengelytávú kisautókba tervezték és két kapacitással lesz elérhető. A kisebbik, 20-as jelzésű LFP pakk 42 kWh kapacitású és a kínai CLTC szabvány szerint 400 km hatótávot biztosít, míg a nagyobb, NMC kémiájú 52 kWh-t és 500 kilométert tud.

A 25-ös sorozat már a nagyobb, 2,9 méteres tengelytávig bezárólag ajánlott. A kisebb LFP pakk 56 kWh-s és 500 kilométert, a nagyobb 70 kWh NMC akku a CATL szerint 600 kilométert tud.

A CLTC szabvány értékeiből azért ~20-25 százalékot tessék levonni az európai WLTP értékekhez, illetve érdemes észben tartani, hogy a hatótáv projekciók az adott típus formájától, hajtásláncától, hatékonyságától, tömegétől nagyban függenek.

Forrás: Electrive

A töltési teljesítményről nem osztottak meg információkat – ez akkor lehet érdekes, ha nincs a közelünkben akkucsere állomás és be kell térnünk egy villámtöltőhöz.

A CATL tervei szerint jövőre 1000, középtávon 10.000, később pedig összesen 30.000 csereállomást építenek majd ki az országban és ehhez már számos partnert is megnyertek maguknak.

Több ezer új akkucsere-állomást jelentett be a CATL

A vállalat megjegyzi, hogy a jármű és az akkucsomag szétválasztásával megfizethetőbb autókhoz juthatnak a vásárlók, azonban a szabványosítás nagyobb együttműködést igényel az iparágon belül. Egyelőre úgy tűnik, hogy a CATL rendszere nem kompatibilis a Nio hasonló akkucsere programjával, legalábbis a cég közleménye erre nem utal.

Mennyi?

A nagy kérdés persze az, hogy mennyivel olcsóbban kapják meg az autókat akku nélkül a vásárlók és mennyibe kerül nekik az akkucsere használata. Az Electrive információi szerint első körben az alábbi gyártók modelljei lesznek kompatibilisek a rendszerrel:

  • Changan Oshan 520
  • GAC Aion S
  • Hongqi E-QM5
  • SAIC Roewe D7
  • BAIC C66
  • Wuling Bingo
  • Wuling Starlight
  • SAIC Rising F7
  • SAIC Maxus Mifa 9
  • SAIC Maxus Dana

A CATL megosztotta az akkucsere program feltételeit és havidíjait is.

20 Choco-SEB (utazás csomag) 20 Choco-SEB (családi csomag) 25 Choco-SEB (utazás csomag) 25 Choco-SEB (családi csomag)
Akkukapacitás 52 kWh NMC 42 kWh LFP 70 kWh NMC 56 kWh LFP
Havidíj 469 jüan/hó
(26.000 Ft/hó)
369 jüan/hó
(20.000 Ft/hó)
599 jüan/hó
(33.000 Ft/hó)
499 jüan/hó
(27.000 Ft/hó)
Havi futásteljesítmény az árban korlátlan 3,000 km korlátlan 3,000 km
CLTC hatótáv akár 500 km akár 400 km akár 600 km akár 500 km

A CATL tervei szerint az akkucsere-állomások B2G szolgáltatást is tudnak nyújtani, azaz amikor épp van felesleges kapacitása az elektromos hálózatnak akkutároló kapacitást biztosít. Ez természetesen egy plusz, és adott esetben nagyon jövedelmező szolgáltatás lehet a CATL számára.

Ha csak ~60 kWh átlagkapacitással és csereállomásonként 10 akkupakkal számolunk, és a teljes kapacitás ~20 százalékát teszi elérhetővé a CATL az elektromos hálózat részére, az is 3,6 GWh tárolókapacitás értékesítését jelenti a teljesen kiépült 30 ezres hálózatnál.

Az árampiacra lépett a Nio európai akkucsere állomása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.