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
auto

Veszélyben vannak-e a zöld rendszámos plugin hibridek?

zöld rendszám

Állandó visszatérő téma, hogy a magyar szabályozás a kedvezmények egy jó részénél egy kalap alá vonja a teljesen elektromos, így valóban tisztán üzemeltethető autókat azokkal a monstrumokkal, amelyek a valóságban maximum 10-20 km-t tudnak tisztán elektromosan mozogni, utána egy nagy teljesítményű benzin vagy dízel motor biztosítja a meghajtást. Természetesen ha valakinek a munkahelye 10-15 km-re van, és otthon illetve a munkahelyen is tud tölteni, akkor ez utóbbi kategória is lehet a városban teljesen környezetkímélő, tisztán elektromos autó, de ennek a használati modellnek a létezését sokan megkérdőjelezik. A közvélekedés az, hogy a tehetős autóvásárlók az ingyenes parkolási lehetőség miatt vesznek olyan plugin hibrid prémium autót, ami jogosult a zöld rendszám viselésére.

A sokszínűség nem csak a fényezésre volt igaz

Többször felmerült már az igény a szigorításra, és a Nemzetgazdasági Minisztérium év elején be is lengette, hogy dolgoznak a módosításon, de egy bő fél év alatt nem történt semmi. Most a Vezess.hu újságírói kérdezték meg mind a Nemzetgazdasági, mind pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékeseit, hogy várható-e változás ezen a téren.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszából kiderül, hogy mivel a jelenlegi szabályozás összhangban van az uniós jogszabályokkal, így nem terveznek változtatni rajta: „A forgalomba helyezéshez kapcsolódó nemzeti szabályozást a közlekedésért felelős tárca a közösségi szabályozással összhangban kívánja tartani. A minisztériumnak az elektromos meghajtással összefüggő járműműszaki szabályozás érdemi megváltoztatására irányuló uniós szakértői előkészítői munkáról nincs tudomása.”

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

A kormány eredeti tervei szerint 2020-ra el kellene érni az 50 ezer darabot a hazai járműállományban az elektromos hajtású autóknak. Ezt a célt nemrégiben 30 ezerre módosították, de ennek teljesítéséhez is nagyon bele kellene húzni. A zöld rendszám által összemosott kategória határok lehetővé teszik, hogy amikor elektromos autókról beszélnek, akkor ne csak a kizárólag elektromosan hajtott, hanem a plug-in hibrid és a hatótáv növelt elektromos autókat is be lehessen érteni a halmazba. Jelenleg 3000 körül van a zöld rendszámos autók száma az országban, amelynek fele-kétharmada valószínűleg rendelkezik valamiféle hagyományos motorral is. Ha ezeket, vagy ezek egy részét kivennék a zöld rendszámra jogosult környezetkímélő autók köréből, akkor még nehezebben lehetne teljesíteni a 30 ezres célt.

Bár a plugin hibrid autók esetén valóban semmi sem kényszeríti az autóst, hogy az akkumulátort éjszakánként töltögetve elektromos üzemben is használja az autóját, a tapasztalat az, hogy aki néhányszor kipróbálja a villanyhajtást, az rabjává válik, és ahol lehet ott tölt, illetve elektromos árammal közlekedik. Így előfordulhat, hogy aki eredetileg csak az ingyenes parkolásért vett ilyen autót, annak a következő járműve már tisztán elektromos meghajtású lesz.

Villanyautósok