PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Egy áramkereskedelemmel foglalkozó cégnél kézenfekvő kellene, hogy legyen, hogy amennyi autót csak lehet a saját flottájukon belül a legrövidebb időn belül átállítsanak elektromos meghajtásra. A hazai áramszolgáltatóknál természetesen már eddig is futottak olyan minta projektek, amelyek célja az elektromos meghajtás megismerése és beillesztése a vállalat hétköznapjaiba, de ezek általában néhány autóra korlátozódtak. Az ELMŰ-ÉMÁSZ vállalatcsoport viszonylag korán, már 2010-ben belépett az elektromobilitást támogató vállalatok köré azzal, hogy székháza előtt letelepítette az első nyilvános villanyautó töltőoszlopt. Azóta a cég 39 közterületi és 28 magánterületen lévő, de nyilvánosan elérhető töltőpontot létesített, melyeken havonta átlagosan 25 megawattóra energiát szolgál ki az autósoknak. Eközben a cég regisztrált felhasználóinak a száma már meghaladja az ezret. A villamos hajtással 2011-ben kezdtek ismerkedni, amikor három elektromos autóval egészítették ki az állományt (Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero, Peugeot iOn), de ezen kívül aktív használatban van a vállalatnál egy átépített Fiat 500e is. A sort az a nagy műgonddal restaurált Puli zárja, ami ugyan a közúti forgalomban való közlekedéshez nem rendelkezik a megfelelő papírokkal, de magyar gyártmányú villanyautóként mégiscsak párját ritkítja. Ezt a flottát bővítették ki most egy nagyszabású rendezvény keretében 15 új villanyautóval, melyeket már nem kulcsos autóként, hanem munkakörökhöz rendelve fognak használni. Az ELMŰ-ÉMÁSZ jelenleg 800-840 autóval rendelkezik, melyeknek kb. a fele négykerék meghajtású szerelő autó vagy teherautó, de a másik fele valószínűleg a közeli jövőben lecserélhető lesz tisztán elektromos vagy plugin hibrid meghajtású autókra. Az új autók között többségben vannak a Renault Zoek, de akad köztük Nissan eNV200 és BMW i3 is, és hamarosan 2 db tisztán elektromos Hyundai Ioniq is a beáll a sorba. Az új járművek töltéséhez az ELMŰ-ÉMÁSZ saját telephelyein Budapesten és vidéken 8 db AC töltőt és 3 db villámtöltőt alakított ki. Az AC töltők egy része Budapesten (XI. kerület Mezőkövesd utcai ELMŰ ügyfélszolgálat) és Egerben (ÉMÁSZ ügyfélszolgálat) minden autós számára elérhető lesz. Sajnos a villámtöltőket mind kapun belül, privát felhasználásra telepítették. Az autók megvásárlásához az ELMŰ-ÉMÁSZ igénybe vette a 21%-os, de maximum 1,5 millió forintos állami támogatást, aminek keretében a 15 autóra összesen 22,5 millió forint állami támogatás jutott. Ezzel a mostani rendezvényre belépőt kapott Lepsényi István gazdaságfefejlesztési államtitkár (Nemzetgazdasági Minisztérium) és Dr. Aradszki András energetikai államtitkár (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium), akik beszédeik során a szokásos paneleket ismételgették (zöld rendszám sikere, Jedlik Ányos terv, ország bejárhatóságát biztosító töltőhálózat, 100%-os támogatottságú önkormányzati töltőpályázat, autóvásárlási támogatás). A programban az kulcsátadás és tiszteletkörök utánra meghirdetett kérdés-felelet szekció a kérdések elől megfutamodó államtitkárok miatt elmaradt. Dr. Marie-Theres Thiell megy egy kört a cég új BMW i3-asával Lepsényi István mondandójának egyetlen újdonsága, hogy „jogi személyeknél 5-ről 35-re emelkedik a támogatható autók száma, a költségvetési intézményeknél pedig nem lesz felső határ. Az eddigi pályázókon túl ügyvédi irodák, egyéni ügyvédek is igénybe vehetik a támogatást.” Az esemény után kiadott közlemény szerint folytatódik a kormány emobilitást ösztönző programja, és a következő évre is rendelkezésre állnak a szükséges források. Támogatást élveznek továbbá az elektromos taxik és a carsharing szolgáltatások, de hogy hogyan és mikortól, az nem derül ki. Az sem tiszta továbbá, hogy a fenti módosítások mikortól lépnek hatályba. Az eddig használt villanyautók Az ELMŰ-ÉMÁSZ elnöke bejelentette, hogy a cég közterületi töltőit csatlakoztatni fogják a legnagyobb európai e-mobilitási roaming rendszerbe, hogy a nemzetközi szinten már jól használható töltőkártyákkal és applikációkkal a magyarországi ELMŰ oszlopokat is el lehessen indítani. A külföldi autósok így a saját országukban használt regisztrációval tudják majd indítani a hazai töltőoszlopokat is. Az ELMŰ elektromobilitással kapcsolatos terveinek komolyságát mégis az igazolja a legjobban, hogy szeptember közepétől a hét minden napján a nap 24 órájában elérhető lesz a telefonos e-mobilitás gyfélszolgálat, amelyen az autósok segítséget kaphatnak a töltőhálózat használatával kapcsolatosan. Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!