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
auto
2024. 05. 21. kedd

15 elektromos autóval bővült az ELMŰ flottája

elektromos autó
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

Egy áramkereskedelemmel foglalkozó cégnél kézenfekvő kellene, hogy legyen, hogy amennyi autót csak lehet a saját flottájukon belül a legrövidebb időn belül átállítsanak elektromos meghajtásra. A hazai áramszolgáltatóknál természetesen már eddig is futottak olyan minta projektek, amelyek célja az elektromos meghajtás megismerése és beillesztése a vállalat hétköznapjaiba, de ezek általában néhány autóra korlátozódtak. Az ELMŰ-ÉMÁSZ vállalatcsoport viszonylag korán, már 2010-ben belépett az elektromobilitást támogató vállalatok köré azzal, hogy székháza előtt letelepítette az első nyilvános villanyautó töltőoszlopt. Azóta a cég 39 közterületi és 28 magánterületen lévő, de nyilvánosan elérhető töltőpontot létesített, melyeken havonta átlagosan 25 megawattóra energiát szolgál ki az autósoknak. Eközben a cég regisztrált felhasználóinak a száma már meghaladja az ezret. A villamos hajtással 2011-ben kezdtek ismerkedni, amikor három elektromos autóval egészítették ki az állományt (Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero,  Peugeot iOn), de ezen kívül aktív használatban van a vállalatnál egy átépített Fiat 500e is. A sort az a nagy műgonddal restaurált Puli zárja, ami ugyan a közúti forgalomban való közlekedéshez nem rendelkezik a megfelelő papírokkal, de magyar gyártmányú villanyautóként mégiscsak párját ritkítja.

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

Ezt a flottát bővítették ki most egy nagyszabású rendezvény keretében 15 új villanyautóval, melyeket már nem kulcsos autóként, hanem munkakörökhöz rendelve fognak használni. Az ELMŰ-ÉMÁSZ jelenleg 800-840 autóval rendelkezik, melyeknek kb. a fele négykerék meghajtású szerelő autó vagy teherautó, de a másik fele valószínűleg a közeli jövőben lecserélhető lesz tisztán elektromos vagy plugin hibrid meghajtású autókra. Az új autók között többségben vannak a Renault Zoek, de akad köztük Nissan eNV200 és BMW i3 is, és hamarosan 2 db tisztán elektromos Hyundai Ioniq is a beáll a sorba.

 

Az új járművek töltéséhez az ELMŰ-ÉMÁSZ saját telephelyein Budapesten és vidéken 8 db AC töltőt és 3 db villámtöltőt alakított ki. Az AC töltők egy része Budapesten (XI. kerület Mezőkövesd utcai ELMŰ ügyfélszolgálat) és Egerben (ÉMÁSZ ügyfélszolgálat) minden autós számára elérhető lesz. Sajnos a villámtöltőket mind kapun belül, privát felhasználásra telepítették.

Az autók megvásárlásához az ELMŰ-ÉMÁSZ igénybe vette a 21%-os, de maximum 1,5 millió forintos állami támogatást, aminek keretében a 15 autóra összesen 22,5 millió forint állami támogatás jutott. Ezzel a mostani rendezvényre belépőt kapott Lepsényi István gazdaságfefejlesztési államtitkár (Nemzetgazdasági Minisztérium) és Dr. Aradszki András energetikai államtitkár (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium), akik beszédeik során a szokásos paneleket ismételgették (zöld rendszám sikere, Jedlik Ányos terv, ország bejárhatóságát biztosító töltőhálózat, 100%-os támogatottságú önkormányzati töltőpályázat, autóvásárlási támogatás). A programban az kulcsátadás és tiszteletkörök utánra meghirdetett kérdés-felelet szekció a kérdések elől megfutamodó államtitkárok miatt elmaradt.

Dr. Marie-Theres Thiell megy egy kört a cég új BMW i3-asával

Lepsényi István mondandójának egyetlen újdonsága, hogy „jogi személyeknél 5-ről 35-re emelkedik a támogatható autók száma, a költségvetési intézményeknél pedig nem lesz felső határ. Az eddigi pályázókon túl ügyvédi irodák, egyéni ügyvédek is igénybe vehetik a támogatást.” Az esemény után kiadott közlemény szerint folytatódik a kormány emobilitást ösztönző programja, és a következő évre is rendelkezésre állnak a szükséges források. Támogatást élveznek továbbá az elektromos taxik és a carsharing szolgáltatások, de hogy hogyan és mikortól, az nem derül ki. Az sem tiszta továbbá, hogy a fenti módosítások mikortól lépnek hatályba.

Az eddig használt villanyautók

Az ELMŰ-ÉMÁSZ elnöke bejelentette, hogy a cég közterületi töltőit csatlakoztatni fogják a legnagyobb európai e-mobilitási roaming rendszerbe, hogy a nemzetközi szinten már jól használható töltőkártyákkal és applikációkkal a magyarországi ELMŰ oszlopokat is el lehessen indítani. A külföldi autósok így a saját országukban használt regisztrációval tudják majd indítani a hazai töltőoszlopokat is. Az ELMŰ elektromobilitással kapcsolatos terveinek komolyságát mégis az igazolja a legjobban, hogy szeptember közepétől a hét minden napján a nap 24 órájában elérhető lesz a telefonos e-mobilitás gyfélszolgálat, amelyen az autósok segítséget kaphatnak a töltőhálózat használatával kapcsolatosan.

Villanyautósok