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 A mai villanyautók egyik legfontosabb jellemzője a hatótáv mellett az akkumulátor mérete. A vásárló, még ha nincs is igazán tisztában a pontos mértékegységgel, ez alapján az érték alapján helyezi el a járművet a kínálatban egy megfelelő helyre. Így volt ez 20 éve a számítógép processzorok esetén, amikor mindent a MHz-ek, illetve 10 éve fényképezőgépeknél, ahol mindent a megapixelek határoztak meg. Ugyanez a mérőszám a villanyautóknál (egyelőre) a kWh, ami elvileg azt az értéket adja meg, hogy egy akkumulátorba mennyi energia tárolható. Persze a helyzet nem ennyire egyszerű és átlátható. Mint ahogy a fényképezőgépeknél is van az érzékelőlapkának egy valós és egy effektív (tehát a képalkotáshoz használt) pixelszáma, úgy az akkumulátor csomagok esetén is két adat mutatja csak meg a teljes képet. A névleges kapacitás az az energiatároló képesség, amit az akku a teljesen lemerített és feltöltött állapot között fel tud venni. Az autók akkukezelő rendszere azonban a cellák védelme érdekében nem engedik teljesen kihasználni ezt a tartományt. A felhasználható kapacitás adja meg azt a valós értéket, amit a használat során el tudunk tárolni, illetve ki tudunk nyerni az akkumulátorból. Ahogy lenti táblázatból kitűnik, a két érték között akár egészen nagy eltérések is lehetnek. Az Opel Ampera-e akkumulátor csomagja Nem ez azonban a fő gond, hanem hogy az autógyártók között nincs megállapodás azzal kapcsolatosan, hogy az autó akkukapacitásának megadásakor a két érték közül melyiket illik megadni. Így lehet az, hogy a 22 kWh-ásként hirdetett Renault Zoe látványosan nagyobb hatótávra képes, mint a 24 kWh-ás Nissan LEAF. Csakhogy a LEAF esetén a megadott érték a névleges adat, míg a Renault a valóban felhasználható értékkel jelöli az autóit. Hogy tisztább legyen a kép, összeszedtük a ma elérhető autók akku kapacitás adatait, illetve a hozzájuk tartozó hatótávokat az európai (NEDC) és a reálisabb amerikai (EPA) mérések szerint. Óriási köszönet jár Silver nevű olvasónknak, aki saját gyűjtésének megosztásával segített pontosítani a táblázatot. Modell névleges felhasználható arány NEDC hatótáv WLTP hatótáv EPA hatótáv Audi e-tron 95 kWh 83,6 kWh 88% 400 km BMW i3 60Ah (BEV) 21,6 kWh 18,8 kWh 87,0% 190 km 130 km BMW i3 94 Ah (BEV) 33,8 kWh 29,4 kWh 87,0% 300 km 183 km BMW i3 120 Ah (BEV) 42,2 kWh 37,9 kWh 89,8% 359 km 285 km 246 km Chevrolet Spark EV 19,4 kWh 16,5 kWh 85,0% – – 132 km Fiat 500e 22,9 kWh 20,6 kWh 89,9% – – 140 km Ford Focus Electric (-2016) 23,9 kWh 20,3 kWh 84,4% 160 km – 122 km Ford Focus Electric (2017) 33,4 kWh 28,4 kWh 85,0% 225 km – 185 km Hyundai Ioniq 32,4 kWh 28,4 kWh 87,7% 250 km 200 km Hyundai Kona Electric (39 kWh) 39,2 kWh – 300 km – Hyundai kona Electric (64 kWh) 64,0 kWh – 483 km 402 km Kia Soul EV (-2017) 30,6 kWh 26,8 kWh 88,5% 212 km 150 km Kia Soul EV (2018-2019) 33,8 kWh 29,5 kWh 87,3% 250 km 180 km Kia Soul EV (2020-) 39,2 kWh Kia e-Niro (39 kWh) 39,2 kWh 288 km Kia e-Niro (64 kWh) 64,0 kWh 454 km 384 km Mercedes B250e 35,9 kWh 31,4 kWh 87,5% 200 km 140 km Citroen C-Zero / Peugeot iOn (80 cella) 14,8 kWh 13,3 kWh 89,9% Mitsubishi i-MiEV Citroen C-Zero / Peugeot iOn (88 cella) 16,3 kWh 14,7 kWh 90,2% 150km – Nissan LEAF 24 kWh (-2012) 23,8 kWh 21,4 kWh 89,9% 175 km 117 km Nissan LEAF 24 kWh (2013) 23,8 kWh 21,4 kWh 89,9% 199 km 121 km Nissan LEAF 24 kWh (2014-2015) 23,8 kWh 21,4 kWh 89,9% 199 km 135 km Nissan LEAF 30 kWh 30,2 kWh 27,2 kWh 90,0% 250 km 172 km Nissan LEAF 40 kWh 39,5 kWh 37,0 kWh 93,7% – 270 km 243 km Nissan LEAF 63 kWh 62,0 kWh 57,0 kWh 91,9% – 385 km 346 km Opel Ampera-e 70,2 kWh 59,7 kWh 85,0% 520 km 383 km Renault Zoe 22 (-2014) 25,9 kWh 22,0 kWh 84,9% 210 km – Renault Zoe 22 (2015-) 25,9 kWh 23,3 kWh 89,6% 240 km – Renault Zoe 41 46,8 kWh 41,0 kWh 87,6% 400 km – Smart ForTwo EV 19,2 kWh 16,8 kWh 87,5% 135 km 101 km Tesla Model 3 Short Range 52,3 kWh 50,2 kWh 96,0% – 350 km Tesla Model 3 Mid Range 62,0 kWh 418 km Tesla Model 3 Long Range 80,5 kWh 78,3 kWh 97,2% – 544 km 500 km Tesla Model S 75D (2017) 73,0 kWh 70,1 kWh 96,0% 490 km 417 km Tesla Model S 85D 81,6 kWh 77,5 kWh 95,0% 528 km 438 km Tesla Model S 90D 85,7 kWh 81,8 kWh 95,6% 528 km 473 km Tesla Model S P100D 102,5 kWh 98,4 kWh 95,6% 613 km 507 km Volkswagen e-Golf (-2016) 24,2 kWh 21,2 kWh 87,6% 190 km 134 km Volkswagen e-Golf (2017-) 35,8 kWh 31,4 kWh 87,7% 300 km 201 km Volkswagen e-UP 18,7 kWh 16,4 kWh 87,7% 160 km – Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!