Az elektromos autók akkumulátorának valós kapacitása
A mai villanyautók egyik legfontosabb jellemzője a hatótáv mellett az akkumulátor mérete. A vásárló, még ha nincs is igazán tisztában a pontos mértékegységgel, ez alapján az érték alapján helyezi el a járművet a kínálatban egy megfelelő helyre. Így volt ez 20 éve a számítógép processzorok esetén, amikor mindent a MHz-ek, illetve 10 éve fényképezőgépeknél, ahol mindent a megapixelek határoztak meg. Ugyanez a mérőszám a villanyautóknál (egyelőre) a kWh, ami elvileg azt az értéket adja meg, hogy egy akkumulátorba mennyi energia tárolható. Persze a helyzet nem ennyire egyszerű és átlátható. Mint ahogy a fényképezőgépeknél is van az érzékelőlapkának egy valós és egy effektív (tehát a képalkotáshoz használt) pixelszáma, úgy az akkumulátor csomagok esetén is két adat mutatja csak meg a teljes képet. A névleges kapacitás az az energiatároló képesség, amit az akku a teljesen lemerített és feltöltött állapot között fel tud venni. Az autók akkukezelő rendszere azonban a cellák védelme érdekében nem engedik teljesen kihasználni ezt a tartományt. A felhasználható kapacitás adja meg azt a valós értéket, amit a használat során el tudunk tárolni, illetve ki tudunk nyerni az akkumulátorból. Ahogy lenti táblázatból kitűnik, a két érték között akár egészen nagy eltérések is lehetnek.

Nem ez azonban a fő gond, hanem hogy az autógyártók között nincs megállapodás azzal kapcsolatosan, hogy az autó akkukapacitásának megadásakor a két érték közül melyiket illik megadni. Így lehet az, hogy a 22 kWh-ásként hirdetett Renault Zoe látványosan nagyobb hatótávra képes, mint a 24 kWh-ás Nissan LEAF. Csakhogy a LEAF esetén a megadott érték a névleges adat, míg a Renault a valóban felhasználható értékkel jelöli az autóit. Hogy tisztább legyen a kép, összeszedtük a ma elérhető autók akku kapacitás adatait, illetve a hozzájuk tartozó hatótávokat az európai (NEDC) és a reálisabb amerikai (EPA) mérések szerint.
Óriási köszönet jár Silver nevű olvasónknak, aki saját gyűjtésének megosztásával segített pontosítani a táblázatot.
Modell | névleges | felhasználható | arány | NEDC hatótáv | WLTP hatótáv | EPA hatótáv |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi e-tron | 95 kWh | 83,6 kWh | 88% | 400 km | ||
BMW i3 60Ah (BEV) | 21,6 kWh | 18,8 kWh | 87,0% | 190 km | 130 km | |
BMW i3 94 Ah (BEV) | 33,8 kWh | 29,4 kWh | 87,0% | 300 km | 183 km | |
BMW i3 120 Ah (BEV) | 42,2 kWh | 37,9 kWh | 89,8% | 359 km | 285 km | 246 km |
Chevrolet Spark EV | 19,4 kWh | 16,5 kWh | 85,0% | – | – | 132 km |
Fiat 500e | 22,9 kWh | 20,6 kWh | 89,9% | – | – | 140 km |
Ford Focus Electric (-2016) | 23,9 kWh | 20,3 kWh | 84,4% | 160 km | – | 122 km |
Ford Focus Electric (2017) | 33,4 kWh | 28,4 kWh | 85,0% | 225 km | – | 185 km |
Hyundai Ioniq | 32,4 kWh | 28,4 kWh | 87,7% | 250 km | 200 km | |
Hyundai Kona Electric (39 kWh) | 39,2 kWh | – | 300 km | – | ||
Hyundai kona Electric (64 kWh) | 64,0 kWh | – | 483 km | 402 km | ||
Kia Soul EV (-2017) | 30,6 kWh | 26,8 kWh | 88,5% | 212 km | 150 km | |
Kia Soul EV (2018-2019) | 33,8 kWh | 29,5 kWh | 87,3% | 250 km | 180 km | |
Kia Soul EV (2020-) | 39,2 kWh | |||||
Kia e-Niro (39 kWh) | 39,2 kWh | 288 km | ||||
Kia e-Niro (64 kWh) | 64,0 kWh | 454 km | 384 km | |||
Mercedes B250e | 35,9 kWh | 31,4 kWh | 87,5% | 200 km | 140 km | |
Citroen C-Zero / Peugeot iOn (80 cella) |
14,8 kWh | 13,3 kWh | 89,9% | |||
Mitsubishi i-MiEV Citroen C-Zero / Peugeot iOn (88 cella) |
16,3 kWh | 14,7 kWh | 90,2% | 150km | – | |
Nissan LEAF 24 kWh (-2012) | 23,8 kWh | 21,4 kWh | 89,9% | 175 km | 117 km | |
Nissan LEAF 24 kWh (2013) | 23,8 kWh | 21,4 kWh | 89,9% | 199 km | 121 km | |
Nissan LEAF 24 kWh (2014-2015) | 23,8 kWh | 21,4 kWh | 89,9% | 199 km | 135 km | |
Nissan LEAF 30 kWh | 30,2 kWh | 27,2 kWh | 90,0% | 250 km | 172 km | |
Nissan LEAF 40 kWh | 39,5 kWh | 37,0 kWh | 93,7% | – | 270 km | 243 km |
Nissan LEAF 63 kWh | 62,0 kWh | 57,0 kWh | 91,9% | – | 385 km | 346 km |
Opel Ampera-e | 70,2 kWh | 59,7 kWh | 85,0% | 520 km | 383 km | |
Renault Zoe 22 (-2014) | 25,9 kWh | 22,0 kWh | 84,9% | 210 km | – | |
Renault Zoe 22 (2015-) | 25,9 kWh | 23,3 kWh | 89,6% | 240 km | – | |
Renault Zoe 41 | 46,8 kWh | 41,0 kWh | 87,6% | 400 km | – | |
Smart ForTwo EV | 19,2 kWh | 16,8 kWh | 87,5% | 135 km | 101 km | |
Tesla Model 3 Short Range | 52,3 kWh | 50,2 kWh | 96,0% | – | 350 km | |
Tesla Model 3 Mid Range | 62,0 kWh | 418 km | ||||
Tesla Model 3 Long Range | 80,5 kWh | 78,3 kWh | 97,2% | – | 544 km | 500 km |
Tesla Model S 75D (2017) | 73,0 kWh | 70,1 kWh | 96,0% | 490 km | 417 km | |
Tesla Model S 85D | 81,6 kWh | 77,5 kWh | 95,0% | 528 km | 438 km | |
Tesla Model S 90D | 85,7 kWh | 81,8 kWh | 95,6% | 528 km | 473 km | |
Tesla Model S P100D | 102,5 kWh | 98,4 kWh | 95,6% | 613 km | 507 km | |
Volkswagen e-Golf (-2016) | 24,2 kWh | 21,2 kWh | 87,6% | 190 km | 134 km | |
Volkswagen e-Golf (2017-) | 35,8 kWh | 31,4 kWh | 87,7% | 300 km | 201 km | |
Volkswagen e-UP | 18,7 kWh | 16,4 kWh | 87,7% | 160 km | – |