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
auto
2024. 07. 27. szombat

Veszélyben vannak-e a zöld rendszámos plugin hibridek?

zöld rendszám

Állandó visszatérő téma, hogy a magyar szabályozás a kedvezmények egy jó részénél egy kalap alá vonja a teljesen elektromos, így valóban tisztán üzemeltethető autókat azokkal a monstrumokkal, amelyek a valóságban maximum 10-20 km-t tudnak tisztán elektromosan mozogni, utána egy nagy teljesítményű benzin vagy dízel motor biztosítja a meghajtást. Természetesen ha valakinek a munkahelye 10-15 km-re van, és otthon illetve a munkahelyen is tud tölteni, akkor ez utóbbi kategória is lehet a városban teljesen környezetkímélő, tisztán elektromos autó, de ennek a használati modellnek a létezését sokan megkérdőjelezik. A közvélekedés az, hogy a tehetős autóvásárlók az ingyenes parkolási lehetőség miatt vesznek olyan plugin hibrid prémium autót, ami jogosult a zöld rendszám viselésére.

A sokszínűség nem csak a fényezésre volt igaz

Többször felmerült már az igény a szigorításra, és a Nemzetgazdasági Minisztérium év elején be is lengette, hogy dolgoznak a módosításon, de egy bő fél év alatt nem történt semmi. Most a Vezess.hu újságírói kérdezték meg mind a Nemzetgazdasági, mind pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékeseit, hogy várható-e változás ezen a téren.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszából kiderül, hogy mivel a jelenlegi szabályozás összhangban van az uniós jogszabályokkal, így nem terveznek változtatni rajta: „A forgalomba helyezéshez kapcsolódó nemzeti szabályozást a közlekedésért felelős tárca a közösségi szabályozással összhangban kívánja tartani. A minisztériumnak az elektromos meghajtással összefüggő járműműszaki szabályozás érdemi megváltoztatására irányuló uniós szakértői előkészítői munkáról nincs tudomása.”

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

A kormány eredeti tervei szerint 2020-ra el kellene érni az 50 ezer darabot a hazai járműállományban az elektromos hajtású autóknak. Ezt a célt nemrégiben 30 ezerre módosították, de ennek teljesítéséhez is nagyon bele kellene húzni. A zöld rendszám által összemosott kategória határok lehetővé teszik, hogy amikor elektromos autókról beszélnek, akkor ne csak a kizárólag elektromosan hajtott, hanem a plug-in hibrid és a hatótáv növelt elektromos autókat is be lehessen érteni a halmazba. Jelenleg 3000 körül van a zöld rendszámos autók száma az országban, amelynek fele-kétharmada valószínűleg rendelkezik valamiféle hagyományos motorral is. Ha ezeket, vagy ezek egy részét kivennék a zöld rendszámra jogosult környezetkímélő autók köréből, akkor még nehezebben lehetne teljesíteni a 30 ezres célt.

Bár a plugin hibrid autók esetén valóban semmi sem kényszeríti az autóst, hogy az akkumulátort éjszakánként töltögetve elektromos üzemben is használja az autóját, a tapasztalat az, hogy aki néhányszor kipróbálja a villanyhajtást, az rabjává válik, és ahol lehet ott tölt, illetve elektromos árammal közlekedik. Így előfordulhat, hogy aki eredetileg csak az ingyenes parkolásért vett ilyen autót, annak a következő járműve már tisztán elektromos meghajtású lesz.

Villanyautósok