Elektromos autó ellenőrzése vásárlás előtt

Néhány napja ingyenesen és korlátlan számban lekérdezhető bármely Magyarországon forgalomban lévő autó futásteljesítménye a Jármű Szolgáltatási Platformon keresztül egyetlen rendszám alapján.

A rendszer még csak tesztüzemben működik, de a lekérdezhető adatok köre megegyezik a majdani éles rendszerével. Már korábban is volt egy adatszolgáltatási platform, aminek segítségével 600 Ft ellenében hozzájuthattunk az autó műszaki vizsgán és az átíráskor rögzített kilométeróra állásaihoz, de az új SZÜF (Személyre szabható Ügyintézési Felület) Közigazgatási jog menüpontjában található platform, egy sor más adat és fénykép elérését is lehetővé teszi, melyek az alábbi képen láthatók.

A lekérdezés során ügyelni kell arra, hogy minden olyan sor be legyen pipálva, ami érdekes lehet számunkra. Az alapbeállítás sajnos csak egy pipát tartalmaz a „Jármű azonosító- és okmányadatok”-at. Személyes véleményem, hogy mindig legyen kiválasztva az összes, abból baj nem lehet (kivéve a Biztosítás és kártörténet, mert az adatot még nem, de hibát dob).

De miért jó ez nekünk?

Elsősorban azoknak nyújt segítséget a szolgáltatás, akik 2010 után Magyarországon forgalomba helyezett használt autó vásárlásán gondolkodnak és szeretnének többet megtudni a kiszemelt jármű előéletéről. A 2010 azért fontos dátum, mert innentől kedve kötelező a műszaki vizsgán és az eredetvizsgán fényképet készíteni, feljegyezni a kilométeróra állását és mindezt elküldeni egy központi adatbázisba. Tehát a 2010 előtti adatok nincsenek meg. Jó hír viszont, hogy a nagyobb számban használtan megvehető, teljes értékű villanyautók 2010 után készültek.

Az egyik legfontosabb adat a villanyautók esetében is a futott kilométer. Az óratekeréses csalások elterjedése miatt az emberek egy része annyira hozzászokott a tekert órás autókhoz, hogy szállóigévé vált az a szlogen, miszerint „állapotot veszünk, nem kilométert”. Viszont a 2010-es évek autói már annyira jó minőségű anyagokból készültek (főleg a beltér) hogy nem lehet ránézésre megkülönböztetni 100.000 és 300.000 km-t futott kocsikat. A kopó alkatrészek, a csapágyak és nem utolsósorban az akkumulátor állapotát nagyban befolyásolják a kocsival megtett kilométerek. (Igen, tudom, hogy nem mindegy milyen körülmények között tették bele a kilométereket de ezt most engedjük el!)

EZT OLVASTAD MÁR?  Az elektromos autózást ösztönzi a Bizottság új javaslata

Tehát, ha legalább a kétévente kötelező (új autók esetén a negyedik év utáni) műszaki vizsgákon és az autó adásvételekor történő eredetiségvizsgálaton kőbe vésik az odométer állapotát, amit néhány kattintással lekérdezhetünk, akkor sokkal nagyobb eséllyel kerülhetjük el az ilyenfajta csapdákat és remélhetőleg nem leszünk csalás áldozatai. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy a külföldről behozott autók esetében csak az első magyarországi forgalomba helyezés alkalmával kerülnek adatok a rendszerbe, tehát a külhoni előéletét továbbra is homály fedi. Ez azért baj mert a legtöbb használt villanyautó külföldről származik.

Sajnos a rendszerben tárolt fotók olyan velőtrázóan sok információt nem hordoznak, csak a nagyon nagy disznóságokat lehet kiszúrni rajtuk. Például taxis matricázást, aminek a nyomát is lepolírozza a kereskedő, színváltozást, felnik cseréjét, esetleg a lefényezett elemek eltérő színét. A lekérdezéskor kapott PDF olyan további adatokat is tartalmaz, hogy az autót körözik-e, van-e érvényes kötelező biztosítás rajta, hány tulajdonosa volt, mikor volt kivonva a forgalomból, végeztek-e valamilyen korrekciót a forgalmi engedély adataiban vagy cseréltek-e motort (ez az utolsó főleg BÉM esetén érdekes).

Lássunk egy példát!

Nézzük meg, hogy milyen adatok érhetők el a rendszerben egy 2010-es gyártású, Magyarországon 2011-ben újként forgalomba helyezett Peugeot iOn-ról.

A dokumentum elején az autó alap adatai szerepelnek, a gyártmány, a típus, első nyilvántartásba vétel, az eddigi tulajdonosok száma, a jármű színe, rendszáma és hogy „A jármű nem áll körözés alatt”. A rendszámot adatvédelmi okokból részben kitakartam, de annyi így is valószínűsíthető, hogy ez egy zöld rendszámos villanyautó.

Lejjebb görgetve a lapon, következnek az eredetvizsgálatra vonatkozó adatok, amelyek a vizsgálat pontos dátumán és a fényképeken kívül nagyrészt nyilvánvaló megállapításokat tartalmaznak.

A fényképekre mutató link mögött az autó azonosító számairól, a külsőről, a belsőről és a motortérről készülnek fényképek, (amiken az azonosítók szerepelnek azokat kihagytam).

Ha több tulajdonosváltás is történt, amely átírási kötelezettséggel járt, akkor azok mindegyike egyesével fel van tüntetve a dokumentumban. Ennél a konkrét autónál 2016-ban és 2019-ben volt ilyen.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ismét gyártásba kerül a Jaguar E-type – ezúttal elektromosként

A következő fejezet a forgalomban tartási eseményekről szól. Tételesen fel van sorolva, hogy mettől meddig volt forgalomban, illetve forgalomból kivonva a jármű.

Ha ezen is átrágtuk magunkat, jön a legizgalmasabb és egyben leghasznosabb rész, ami a műszaki vizsgákon rögzített kilométeróra állásokat és a vizsga során kattintott fényképeket (a fényképre mutató linkeket) tartalmazza. A kérdéses Peugeot a 2011-es forgalomba helyezést követően 2015-ben, 2016-ban és 2017-ben volt műszakin.

Szemfülesek azonnal kiszúrhatják, hogy két éve még más rendszáma volt a kisautónak, feltételezhetően ez volt az eredeti fehér azonosító. A 2015-ből származó feljegyzéseken pedig megtalálható a 31.633 km-es óraállás. A fényképeken látszik is a fehér táblácska.

Végül egy grafikon és két összesített lista zárja a sort, amelyekből az egyik az autó futásteljesítményét, a másik pedig a forgalmi állapot változások időpontjait dolgozza fel.

Az így kinyert adatok, ha nem is feltétlen buktatják le a csalókat, de közelebb viszik a jóhiszemű használt autó vásárlókat ahhoz, hogy olyan autóval legyenek gazdagabbak, amilyet elképzeltek. Persze így is bőven van lehetőség az átírások előtt az óratekerésre, főleg az autó első 4 évében, amikor nem kell műszakira vinni, de az elektronikus szervizkönyvvel együtt már igencsak óvatosnak kell lenniük azoknak, akik az autó elhasználódásával leginkább kapcsolatban álló számot akarják manipulálni.

Használt elektromos autó vásárlása előtt legkésőbb a megtekintés után az adásvételi szerződés aláírása előtt érdemes egy lekérdezést indítani. Maximum kiderül, hogy minden rendben van.

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.