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
auto
2024. 04. 26. péntek

A Toyota nem gondolja, hogy lemaradásban lenne a Teslával szemben

elektromos autó

December elején a Toyota észak-amerikai divíziójának igazgatója megválaszolta a sokak által foglalkoztatott kérdést, hogy miért nincs jelenleg tisztán elektromos meghajtású modell a vállalat termékpalettáján. Jack Hollis szerint ennek egy nagyon egyszerű oka van: a villanyautókra egyelőre nincs akkora kereslet, hogy megérje őket gyártani. Ennek ellenére a japán autógyártó elkötelezettnek vallja magát az elektromosítás iránt, aminek jegyében 2025-re valamennyi megvásárolható modelljét elérhetővé teszi elektromos hajtáslánccal. Ismerve azonban a Toyota szeretetét a hibridek és az üzemanyagcellás járművek iránt, felvetődik a kérdés, hogy ez a kijelentés mit is jelent pontosan a vállalat elektromobilitási terveire nézve. A CNBC ezért egy rövid interjú keretében megkérte Bob Cartert, a Toyota North America értékesítési igazgató-helyettesét, hogy tisztázza, mely technológia felé indul el az elkövetkezendő években a Toyota. Ahogy sejteni lehetett, a tisztán elektromos autók egyelőre nem kapnak kulcsfontosságú szerepet az eladásokban, azonban a vállalat vezetősége a teljes technológiai skála alapú megközelítésben hisz, azaz a normál hibridektől kezdve a konnektoros autókon át a hidrogénes járművekig minden fejlesztés alatt áll. A zéró emissziós elektromos autókra azonban továbbra is várnunk kell, hiszen a Toyota szerint azok továbbra sem meghatározóak a jelenlegi autópiacon.

Mikor a CNBC műsorvezetője arra terelte a beszélgetést, hogy a Toyota nem tart-e a Tesla piaci fölényétől, és nem érzi-e úgy, hogy túl későn csatlakozik be a villanyautók gyártásába, Carter határozottan elutasította ezt a meglátást. Véleménye szerint a Tesla és más vállalatok villanyautói által elért kevesebb mint 1%-os részesedés a 17,2 millió új autót számláló autópiacon az országban vajmi kevés ahhoz, hogy lemaradásról beszélhessünk. Sőt, azt is hozzátette, hogy a Toyota előrejelzései szerint az Egyesült Államokban a nagy távolságok, a vásárlói preferenciák, és az üzemanyagárak miatt még a következő évtized második felére, azaz a 2025-től 2030-ig tartó időszakra is mindössze 4-6%-os villanyautó-részesedés várható, ami jóval kevesebb, mint más előrejelzések. Az igazgató-helyettes egyébként láthatóan zavarba is jött a kérdéstől, ugyanis a tisztán elektromos modellekről szóló új hírek időpontjának az 1920-as évek elejét adta meg (2:43-nál). 2018-ban a Toyota eladásainak 9%-át adták az olyan autók, amelyek mozgatásában valamilyen formában részt vesz az elektromos áram, 2020-ra viszont 15%-ra szeretnék növelni ezek arányát.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.