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
auto

Gigafactory 3 alapkőletétel: Elon Musk elindította Sanghajban a gyár építését

elektromos autó
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

Azt már tavaly nyár óta tudjuk, hogy a harmadik gigagyár a kínai metropolis, Sanghaj ipari területén épül fel és októberben azt is megírtuk, hogy az évi 250 ezer Model 3-ra és 250 ezer Model Y-ra méretezett autó és akkumulátor gyár 2020-ban kezdheti meg a tömegtermelést. Most viszont újabb fontos mérföldkőhöz ért el a projekt amit Elon Musk személyes jelenléte és a város polgármesterének látogatása fémjelzett. És Musk Twitteren újabb érdekes részelteket, na meg egy tőle megszokott teljesíthetetlen ütemtervet is megosztott.

Alapkőletétel

A mai sajtóesemény apropója a gyár hivatalos alapkőletétéle volt – persze ez csak formalitás, helyi információk szerint az építkezés mér december 17 óta tart.

A 865 ezer négyzetméteres földterületet a Tesla 150 millió dollárért vásárolta és mindezt, mind a további beruházást helyi bankok finanszírozzák állítólag nagyon kedvező feltételekkel. Az állami támogatás és hátszél többek között abban is megnyilvánul, hogy például a szokásos 80 nap helyett 37 nap alatt kiépült gyár 1200 kVA teljesítményűre tervezet elektromos becsatlakozása, valamint, hogy a polgármester személyesen szólította fel a helyi építőipari cégeket, hogy kezeljék kiemelt beruházásként a Tesla projektjét és sorolják előre.

Tarthatatlan ütemterv?

Musk Twitteren egyébként további részleteket osztott meg  a beruházás ütemezéséről és az itt készülő autókról

A tervek szerint mér idén nyáron elkészülhet az első ütem, majd év végéig megindul a termelés is. Persze elsőre ez még nem fogja az autók teljes körű gyártását jelenteni (erről Musk korábban beszélt), hanem inkább valamiféle végszerelést várhatunk. 2020-ban azonban megkezdődik a tömegtermelés, immár helyi beszállítókkal. Korábban az a hír is felröppent, hogy akár a Panasonicon kívül más partnert is kereshetnek a cellák gyártásához, de ez még nincs eldöntve.

Musk most azt is megosztotta, hogy az új üzem kizárólag Kínát és a környező államokat szolgálja majd ki és a Model 3/Y olcsóbbik verzióit gyártja majd a helyi piacra. A prémium, feltehetően a Performance, változatok, valamint az S és az X továbbra is Amerikában készül majd. A kínai termelés kapcsán egyébként Sandy Munro iparági szakértő a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy a helyi munkaerő és beszállítók használatával akár 20%-kal is csökkenhetnek a Tesla költségei az ott gyártott autókon.

Hogy mennyire reális fél év alatt felépíteni bármit is az egy érdekes kérdés, de ne felejtsük el Kínában nagy gyakorlatuk van ebben a műfajban, például építettek mér 19 nap alatt 57 emeletes felhőkarcolót is. Azt is érdemes felidézni, hogy Fremontban 1 hónap alatt építették meg azt a bizonyos könnyűszerkezetű „sátrat” és GA3 jelű végszerelő sort, amely heti 1000 Model 3-at szállított le a 3. negyedévben. Ezzel együtt benne van a projektben az „Elon time” faktor, azaz a Tesla vezetőjének ambiciózus, de teljesíthetetlen ütemtervei.

Követjük majd a fejleményeket.

Zárásul, mandarinban haladó olvasóink részére – így nézett ki az esemény meghívója:

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.