Azt már tavaly nyár óta tudjuk, hogy a harmadik gigagyár a kínai metropolis, Sanghaj ipari területén épül fel és októberben azt is megírtuk, hogy az évi 250 ezer Model 3-ra és 250 ezer Model Y-ra méretezett autó és akkumulátor gyár 2020-ban kezdheti meg a tömegtermelést. Most viszont újabb fontos mérföldkőhöz ért el a projekt amit Elon Musk személyes jelenléte és a város polgármesterének látogatása fémjelzett. És Musk Twitteren újabb érdekes részelteket, na meg egy tőle megszokott teljesíthetetlen ütemtervet is megosztott.
Alapkőletétel
A mai sajtóesemény apropója a gyár hivatalos alapkőletétéle volt – persze ez csak formalitás, helyi információk szerint az építkezés mér december 17 óta tart.
Elon Musk welcomes in Tesla Gigafactory 3 in official groundbreaking event in Shanghai [credit: TeslainShanghai] pic.twitter.com/xcSVgT2opl
— TESLARATI (@Teslarati) January 7, 2019
A 865 ezer négyzetméteres földterületet a Tesla 150 millió dollárért vásárolta és mindezt, mind a további beruházást helyi bankok finanszírozzák állítólag nagyon kedvező feltételekkel. Az állami támogatás és hátszél többek között abban is megnyilvánul, hogy például a szokásos 80 nap helyett 37 nap alatt kiépült gyár 1200 kVA teljesítményűre tervezet elektromos becsatlakozása, valamint, hogy a polgármester személyesen szólította fel a helyi építőipari cégeket, hogy kezeljék kiemelt beruházásként a Tesla projektjét és sorolják előre.
GF3 has 🇨🇳 gov max support: 1200KVA grid connection took only 37 days vs 80 days average.
— Kelvin Yang (@KelvinYang7) January 7, 2019
Tarthatatlan ütemterv?
Musk Twitteren egyébként további részleteket osztott meg a beruházás ütemezéséről és az itt készülő autókról
Aiming to finish initial construction this summer, start Model 3 production end of year & reach high volume production next year
— Elon Musk (@elonmusk) January 7, 2019
A tervek szerint mér idén nyáron elkészülhet az első ütem, majd év végéig megindul a termelés is. Persze elsőre ez még nem fogja az autók teljes körű gyártását jelenteni (erről Musk korábban beszélt), hanem inkább valamiféle végszerelést várhatunk. 2020-ban azonban megkezdődik a tömegtermelés, immár helyi beszállítókkal. Korábban az a hír is felröppent, hogy akár a Panasonicon kívül más partnert is kereshetnek a cellák gyártásához, de ez még nincs eldöntve.
Shanghai Giga will produce affordable versions of 3/Y for greater China. All Model S/X & higher cost versions of Model 3/Y will still be built in US for WW market, incl China.
— Elon Musk (@elonmusk) January 7, 2019
Musk most azt is megosztotta, hogy az új üzem kizárólag Kínát és a környező államokat szolgálja majd ki és a Model 3/Y olcsóbbik verzióit gyártja majd a helyi piacra. A prémium, feltehetően a Performance, változatok, valamint az S és az X továbbra is Amerikában készül majd. A kínai termelés kapcsán egyébként Sandy Munro iparági szakértő a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy a helyi munkaerő és beszállítók használatával akár 20%-kal is csökkenhetnek a Tesla költségei az ott gyártott autókon.
Hogy mennyire reális fél év alatt felépíteni bármit is az egy érdekes kérdés, de ne felejtsük el Kínában nagy gyakorlatuk van ebben a műfajban, például építettek mér 19 nap alatt 57 emeletes felhőkarcolót is. Azt is érdemes felidézni, hogy Fremontban 1 hónap alatt építették meg azt a bizonyos könnyűszerkezetű „sátrat” és GA3 jelű végszerelő sort, amely heti 1000 Model 3-at szállított le a 3. negyedévben. Ezzel együtt benne van a projektben az „Elon time” faktor, azaz a Tesla vezetőjének ambiciózus, de teljesíthetetlen ütemtervei.
Követjük majd a fejleményeket.
Zárásul, mandarinban haladó olvasóink részére – így nézett ki az esemény meghívója:
Breaking: Tesla will have Gigafactory 3 groundbreaking ceremony today in Shanghai, China. Estimate time 3:00-3:00pm Shanghai time Jan 07 2019. Tesla CEO @elonmusk already arrived Shanghai. pic.twitter.com/lBHI99rJCu
— vincentyu.eth (@vincent13031925) January 7, 2019