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
auto
2024. 04. 24. szerda

Több autóipari elemző is úgy gondolja, hogy történetük legsikeresebb évét zárták a belsőégésű motorral meghajtott járművek 2018-ban, ami azt jelenti, hogy a fosszilis üzemanyag elégetéséből mozgási energiát kinyerő technológia egy fontos fordulóponthoz érkezett az újévvel: a hagyományos autók iránti kereslet ezután már csak csökkenni fog. Norvégiában, mely az elektromos közlekedés terjedésének mintapéldája, az újonnan forgalomba helyezett személyautók tavalyi adatai már meg is mutatták, hogyan is fog végbemenni ez a folyamat az egész bolygón. A skandináv országban a vártnál erőteljesebben csappant meg a benzines és dízeles autók népszerűsége, amit az okozott, hogy a fogyasztók vagy inkább elektromos autót vettek, vagy kitolták a vásárlás időpontját addig, amíg meg nem érkezik az általuk kiszemelt villanyos modell. Hasonló jelenségre számíthatunk az elkövetkezendő években szerte a világon. A Jato Dynamics piackutató vállalat elemzője arról beszélt a Financial Times napilapnak, hogy míg 2018 elején mindenki nagyon optimistán nézett elébe a hagyományos autó-piac alakulásának, addig az év közepére teljesen megváltozott a helyzet. Korábban úgy gondolták, hogy az eladott belsőégésű motoros járművek száma akár 2022-ig is növekedhet, ám miután az értékesítés a három legnagyobb piacon, Kínában, Európában, és az Egyesült Államokban is megtorpant az ősz elejére, világossá vált, hogy nem lesz akkora növekedés, mint amire az autóipari szereplők számítottak. Hasonlóan látja a helyzetet az Accenture elemzője is, aki szerint a nyári hónapok értékesítési mutatói egyértelmű bizonyítékai annak, hogy a belsőégésű motor sorsa megpecsételődött.

Kia Soul EV 2020

A három kulcsfontosságú piacon mutatkozó keresletzuhanást olyan faktorok váltották ki, mint az USA és Kína közötti kereskedelmi háború, az amerikai reáljövedelem csökkenése, szigorodó kibocsátási szabályozás Európában, valamint a Brexit. A teljes autópiac azonban nem indul zsugorodásnak a szakértők szerint, ugyanis a hagyományos meghajtást felváltja az elektromos, miután fokozatosan piacra kerülnek a tömegesen elérhető és megfizethető villanyautók. Az elemzők szerint az elektromos autók terjedésében nagy szerepe lesz a Hyundainak és a Kiának, melyek nagy hatótávú és megbízható crossovereket kínálnak sokak számára elérhető áron.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.